Frågor kring Ipod Video

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!
Jag har kollat runt på pricerunner och i olika forum och har mer eller mindre bestämt mig för en iPod Video 60GB. Det är dock några saker jag undrar över:

-Tydligen går det inte att spela upp vanliga videoformat som .avi, .mpeg hur snabbt går det att konvertera till mpeg4 (eller vad podden nu använde för format), är det smidigt? Men framförallt: går det smidigt att konvertera tillbaks sen?

-Stämmer det att det inte ingår nån väggutags-laddare? Isåfall, finns det att köpa till, pris?

-Ni som använder podden som videospelare, handen på hjärtat, hur bra är uppspelningen? Pallar man att se en hel långfilm? Är display-storleken till belåtenhet, är den inte lite väl liten?

-Hur länge kommer den här produkten att hålla? Känns lite halvsegt om det kommer en ny mycket bättre iPod video om fyra månader. Det är ändå en mindre investering och man vill ju att den håller ett tag.

-Sista frågan, i hänseende av portabel mediaspelare; finns det nåt bättre köp än det här? Det finns naturligtvis dyrare spelare men det är nånting väldigt tilltalande med iPod.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-23 12:40

- nej du måste konvertera formaten innan du tankar in dem i iPoden. detta finns det bra program till, om du bara söker lite på forumet först. Apple säger även att det kommer bli möjligt att spela upp fler format på din iPod i framtiden. det kan du komma åt genom att uppdatera mjukvaran i din iPod via ett program. detta är jätteenkelt.

- nej tyvärr ingår det ingen väggladdare. du laddar helt enkelt genom USB-kabeln från datorn. Det går att köpa till USB-laddare för de tillfällena du inte har en dator i närheten, o dessa finns i olika prisklasser. Apples laddare kostar 250:- men det finns billigare från t.ex. Teknikmagasinet. dessa verkar däremot inte vara något att ha så jag skulle köpa Apples.

- Folk har enats. JA! det går alldeles utmärkt att se en hel film på din iPod. bildkvalitéten o ljudet är bra mycket bättre än vad man kan tro.

- Alla elektroniska prylar går ur tiden rätt fort, det vet vi alla. utvecklingen går fort som atttans. det kommer bättre saker hela tiden, men det tjänar aldrig till att vänta. även om du väntar i ett år på nått bättre så kommer det inte ta längre tid innan det kommer något ännu bättre ändå.

- inte enligt migsjälv. iPod är den mest populära mediaspelaren, o det finns en anledning till det. den är bäst helt enkelt (detta är ju ett iPod forum)

• Medlem
  • 2005-11-23 13:47

förlåt om jag lånar tråden lite men tänkte hör om det följer med vägg-laddare med 30GB:aren?

tänkte även höra om det är som med iPod Nano, att man kan föra in alla filer i iPoden utan programvara, däremot fungerar det inte att spela upp utan att använda iTunes (eller annan programvara)?

tack.

Ursprungligen av Appoc:

förlåt om jag lånar tråden lite men tänkte hör om det följer med vägg-laddare med 30GB:aren?

tänkte även höra om det är som med iPod Nano, att man kan föra in alla filer i iPoden utan programvara, däremot fungerar det inte att spela upp utan att använda iTunes (eller annan programvara)?

tack.

Det följer inte med någon väggladdare till någon nuvarande iPodmodell utan det köps extra på www.apple.se.
Ja man kan föra in filer utan programvara i nanon och G5:an när man har den i hårddiskläge men de går inte att spela upp dem i iPoden.
Allt detta står i denna tråden och flera andra trådar så använd SÖK i fortsättningen...

Tack för alla svar!

Nu gäller det bara att hitta en bra återförsäljare att beställa ifrån. Nån speciell som rekomenderas, med snabb leveranstid å sånt? Va bra att det är löning imorgon!! :rolleyes:

aplestore eller onoff

Ursprungligen av tejwar:

Tack för alla svar!

Nu gäller det bara att hitta en bra återförsäljare att beställa ifrån. Nån speciell som rekomenderas, med snabb leveranstid å sånt? Va bra att det är löning imorgon!! :rolleyes:

Applestore får du en ingraverad text på baksidan av din iPod men får också vänta 3 dagar på den. OnOff får får du direkt men ingen text. Jag kommer hoppa över texten och åka handla imorn! GRYMT KUL ska det bli!! Hehe!

Ursprungligen av closer:

Applestore får du en ingraverad text på baksidan av din iPod men får också vänta 3 dagar på den. OnOff får får du direkt men ingen text. Jag kommer hoppa över texten och åka handla imorn! GRYMT KUL ska det bli!! Hehe!

Ska också köpa en iPod imorrn på OnOff

• Medlem
  • 2005-11-24 23:39
Ursprungligen av wunderbaren:

Ska också köpa en iPod imorrn på OnOff

stackare.. jag önskar dig all lycka i världen.

Kommer det komma en ny version om 4 månader ? vet ngn nåt om den isåfall ? :eek:

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-23 14:05
Citat:

-Tydligen går det inte att spela upp vanliga videoformat som .avi, .mpeg hur snabbt går det att konvertera till mpeg4 (eller vad podden nu använde för format), är det smidigt? Men framförallt: går det smidigt att konvertera tillbaks sen?

Rekommenderade program:
DVD -> iPod: HandBrake
AVI, DIVX, MPEG -> iPod: ffmpeg
Svaren på dina frågor angående kvalitet och inställningar finns i tidigare trådar i iPod-forumet.

Citat:

-Stämmer det att det inte ingår nån väggutags-laddare? Isåfall, finns det att köpa till, pris?

Den får du, som du tidigare läst, köpa till extra.

Citat:

-Ni som använder podden som videospelare, handen på hjärtat, hur bra är uppspelningen? Pallar man att se en hel långfilm? Är display-storleken till belåtenhet, är den inte lite väl liten?

Jag trodde inte att man skulle kunna sitta och koncentrera sig på en såpass lite skärm under en hel film. Och framför allt inte leva sig in i filmen. Men gissa om jag blev förvånad när jag möttes av den knivskarpa bilden av t.ex. Enemy of The State. Är ljudet bra så lever man in sig otroligt lätt i filmen.

I en av de underbaraste filmupplevelserna jag har haft är faktiskt iPoden inblandad. Jag kollade på Enemy of The State på bussen hem efter jobbet. I en av biljakterna så svänger bussen jag åker i och bromsar m.m. i alla korsningar osv helt i takt till filmen! Det var riktigt riktigt coolt! Det kändes som att man satt i baksätet i biljakten!

Citat:

-Hur länge kommer den här produkten att hålla? Känns lite halvsegt om det kommer en ny mycket bättre iPod video om fyra månader. Det är ändå en mindre investering och man vill ju att den håller ett tag.

Kvalitén är det inget fel på. Du kommer lätt kunna använda den om fyra månader när det möjligtvis finns en senare version av spelaren. Men samtidigt, ska man vänta på all elektronik man ska köpa för att man är rädd att den blir gammal, så kommer man ju aldrig kunna köpa något. Man får liksom bestämma sig, behöver jag en iPod? Köp en! Om inte Apple ska hålla ett Keynote snart eller så, men det ska de inte på ett tag.

Citat:

-Sista frågan, i hänseende av portabel mediaspelare; finns det nåt bättre köp än det här? Det finns naturligtvis dyrare spelare men det är nånting väldigt tilltalande med iPod.

Möjligtvis kanske man ska kolla på andra mediaspelare om man vill ha större skärm, bättre batteritid, slippa konvertera filmerna. Men iPoden är så grymt liten, lätt och enkel att använda så jag anser att det är den bästa som finns på marknaden.

Rekommenderar Onoff...eller Apple Store..dom säkra korten..

Onoff är väl aldrig ett säkert kort. AppleStore Utbildning/Education har dessutom lägst priser.

skulle nog säga... www.megastore.se ...

Ursprungligen av attila:

Onoff är väl aldrig ett säkert kort. AppleStore Utbildning/Education har dessutom lägst priser.

Klart OnOff är ett säkert kort, mina ipods har jag handlat därifrån, hur smidigt som helst, billigt också..

• Medlem
  • 2005-11-24 13:03

Köpte via applestore (rabatt med csnkortet). Fick den idag! Endast 2 dagar tog det från APPLE. GÖTT!

• Medlem
  • 2005-11-24 16:26
Ursprungligen av wunderbaren:

Klart OnOff är ett säkert kort, mina ipods har jag handlat därifrån, hur smidigt som helst, billigt också..

OnOff onlineaffär? SKOJAR DU? Dem är världens skämt har jag fått erfara, dessutom läs på pricerunner om dem, jag kan citera en annan missnöjd kund :

"Jag och en polare köpte varsin Acer Ferrari 3400 för 14 000 kr vardera, till vår utbildning. Vi hämtar ut båda datorerna vid OnOff butiken, och det visar sej att den ena datorn har en trasig CD-ROM/DVD Brännare.

Den andra datorn visar sej efter 3 dagar ha problem med BIOS och även den med CD/DVD Brännaren, som vägrar boota up.

OnOff i Sundsvall blir helt förskräckta, och hänvisar mej till OnOff's central. Personalen på centralen talar om för mej att det är helt omöjligt att en säljare har hänvisat mej till dem, eftersom dem inte kan göra något. Dem tror mej alltså inte.

Jag blir irriterad och frågar hur jag ska gå till väga för att lösa mitt problem. Då säger damen på telefon att jag låter otrevlig, och börjar skrika i mitt öra och diskutera saker i mitt privata liv.

Jag är nu i kontakt med Konsumentverket och ARN, och jag tänker gå hela vägen med det här ärendet.

Datorn var för det första 1000 kr dyrare än på billigaste stället på PriceRunner. Enligt OnOff skall detta betyda bättre support för mej som kund.

Dem driver en lögnverksamhet."

Det och alla andra recensioner talar väl för sig själva? Och det gäller inte bara OnOff i Sundsvall...

För att återvända till tråden, angående konvertering av filmer, det tar ca 9 minuter för mig att konvertera en serie som är ~22 minuter lång. Du behöver inte konvertera tillbaka filmen med tanke på att den använder filmen som källa för att skapa en ny som är i ett annat format, alltså har du kvar din film och en kopia i ett annat format. Precis samma som när du ska konvertera nått klipp till mobiltelefon. Filmer funkar jättebra att se man kan även se texter, lite jobbigare men det går... Skitbra ljud också, fundera inte gå in på applestore direkt och beställ

Tar det lång tid att göra om till mpeg4?

1
Bevaka tråden