Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GRANSKNING: Apple Cinema Display 20"

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac granskar 20" Apple Cinema Display

När jag först läste om Apples nya serie platta skärmar gjorde jag det på en Apple 17" TFT. Jag trodde inte jag skulle bli speciellt berörd av det jag läste eftersom min 17"-skärm vara så bra enligt min mening. När jag läste fler rapporter på nätet framkom det dock att just 20?-modellen upplevdes som klart bättre än både sin storebror och lillebror. När man tittar närmare på specifikationerna ser man att 20"-modellen är ljusstarkarkast i familjen. Jag gjorde en enkel jämförelsetabell för att beräkna hur mycket dyrare dom större skärmarna är per pixel.

Jag blev så nyfiken att jag gick ner till min ÅF och jämförde de tre skärmarna med egna ögon. Efter att ha sett skärmarna bredvid varandra dröjde det inte länge innan jag lade en beställning på AppleStore på en egen 20" Cinema Display.

Efter några dagar kom ett paket.

Installationen är enkel. Jag kör OS X och jag behövde bara koppla in skärmen och starta datorn. Inga behov av speciella drivrutiner. Precis som till alla Apples TFT-skärmar, så ingår en strömförande 2-portars USB-hubb i skärmen. Den vita plasten på min nya skärm lyser vitare och klarare än på min äldre 17"-skärm. Färgerna känns varmare och vackrare än på min äldre skärm. I slutändan är det dina ögon en skärms ska behhaga. Stirra dig inte blind på specifikationer och teknisk data. Jämför skärmar med dina egna ögon istället. Allra bäst är det om du kan jämföra skärmarna du är intresserad av, bredvid varandra.

Alla produkter har sina fördelar och nackdelar. Jag har försökt tänka på vilka egenskaper som kännetecknar Apples 20" Cinema Display.

Fördelar
+ Mycket bra bildkvalitet
+ Prisvärd
+ Passar formmässigt med Apples moderna stationära Macintoshmodeller.
+ Imponerar på dina kompisar

Nackdelar
- Inte helt kompatibel med OS 9
- Endast en anslutning (ADC)
- Saknar väggfäste
- Bred ram runt skärmen

Detta kan tyckas vara en lång lista negativa saker. Men alla kunder har lite olika behov och för många av oss känns vissa nackdelar betydelselösa. För egen del lider jag mest av avsaknaden av ytterligare anslutningsmöjligheter av skärmen. Jag hade gärna sett att det fanns både ADC samt DVI på skärmen. Andra konsumenter kanske saknar möjligheten att hänga skärmen på väggen. Apples TFT-skärmar har alltid haft en ganska bred ram runt skärmen. Vissa tycker att det är estetiskt tilltalande, men det är en uppenbar nackdel för de som vill koppla flera Apple-skärmar till samma dator för att få ett mycket stort sammanhängande skrivbord.

Efter att ha jobbat med skärmen i en vecka måste jag erkänna att jag är mycket nöjd. Den stora arbetsytan ökar produktiviteten. Skärmen är häpnadsväckande ljusstark och klar i färgåtergivningen. Släkt, vänner och kamrater som ser skärmen säger spontant samma sak när dom ser skärmen. Wow!

[ 17. mars 2003, 14:06: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Vad menas med "Inte helt kompatibel med OS 9"?

20"-skärmen har en naturlig upplösning på 1680x1050. Det är tydligen så att alla maskiner som startar i nian inte stödjer den upplösningen. Det har antagligen gjort att Apple säger att OS X är systemkrav trots att det finns rapporter om att vissa OS 9-användare har fått skärmen att fungera på sin dator/grafikkort. Man kör OS 9 på egen risk på sin 20"-skärm helt enkelt. Kanske fungerar det, men Apple lovar inget.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-17 15:27

det är inte att rekommendera att köra den i 9an. Även om det ser ut att funka felfritt, så kan den påverka en hel del negativt

Ingen annan som har lagt märke till att Apple har ändrat deras bild på hemsidan där man ser alla 3 skärmar på rad? Tidigare var denna bild manipulerad så att det såg ut att 20"aren var högre än 17"aren. Kollade man dock upp så visade det sig att dom är lika höga och nu har man också ändrat bilden så dom är på pixeln lika höga...

Jag gjorde en likadan bild med Apples f.d. bild på deras skärmar men har tyvärr inte kvar - men min kamrat Richard kan intyga. Själv funderade jag på att byta ut min 17" tills jag såg detta.

Jag är ingen höjdare på TFT-skärmar, men är inte 15 papp för en 20"are omotiverat dyrt? En 17" PC-skärm får man för mellan 5-7000 kr beroende på upplösning/ljusstyrka. Är Cinema Display 20, som bara är 3 tum större men närmare 8000 kr dyrare verkligen värd pengarna?

edit: Gjorde några jämförelser med 20" TFT:er till PCs (www.datorbutiken.com) och ser att det är ett mycket bra pris. Apple ligger för en gångs skull på samma nivå som alla andra

[ 17. mars 2003, 23:41: Meddelandet ändrat av: Sundevall ]

Mecenatanslutna studenter vid landets universitet och högskolor betalar endast, 14.395,00 kr för ovanstående skärm.

/M

Något att fundera på när man har skaffat jobb MAO

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-03-18 09:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Mecenatanslutna studenter vid landets universitet och högskolor betalar endast, 14.395,00 kr för ovanstående skärm.

/M

Samt gymnasiestuderande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-21 16:23
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: doppleganger:
Ingen annan som har lagt märke till att Apple har ändrat deras bild på hemsidan där man ser alla 3 skärmar på rad? Tidigare var denna bild manipulerad så att det såg ut att 20"aren var högre än 17"aren. Kollade man dock upp så visade det sig att dom är lika höga och nu har man också ändrat bilden så dom är på pixeln lika höga...

Jag gjorde en likadan bild med Apples f.d. bild på deras skärmar men har tyvärr inte kvar - men min kamrat Richard kan intyga. Själv funderade jag på att byta ut min 17" tills jag såg detta.

Ställ skärmen på högkant då om det bara var storleken som var intressant, eller? Jag trodde det var +35% pixlar (+453280 pixlar) eller att gå från ca 96 dpi till 99 dpi som gjorde skillnaden.

Jag tänkte bara tipsa om att Samsung Syncmaster 191T är en mycket trevlig skärm med tunna bildskärmskanter, 19" storlek, 1280x1024 upplösning, möjlighet till pivot (stående skärm) och både DVI samt VGA anslutning.

Jag köpte skärmarna för strax över 7.000,- styck.
Länk till skärmen på Dustin

  • Medlem
  • 2003-03-22 15:19
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
möjlighet till pivot (stående skärm)[/URL]

Funkar det i OS X?

Det fanns en länk till olika tillverkares pixelpolicys. Tänkvärt:

Hansol:
Mellan 7 och 17 defekta pixlar per skärm beroende på storlek.

IBM:
Mellan 9 och 16 defekta pixlar per skärm beroende på modell och storlek.

Samsung:
Mellan 7 och 17 defekta pixlar per skärm beroende på storlek.

17 pixlar! Helt ofattbart.

Jag letade Pivot-drivrutin för en tid sedan eftersom vi har några samsung 17" med Pivot på jobbet. Men jag hittade ingen så lyckas någon får ni gärna meddela hur det går till här.

BTW: Jag har haft 3 Powerbook och 1 vanlig TFT och ingen har haft en enda död pixel. Jag skulle nog inte acceptera mer än 1.

[ 22. mars 2003, 16:02: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Pixel/krona

Vill ni få valuta för era kronor?!

En Hyundai Monitor 17" TFT LCD TCO99 för 4299:- kronor ink. moms.

Detta ger följande tabell:

Storlek__Bred_Hög___Summa Pixlar__Pixel/krona
17"_____1280_1024__1 310 720_____304

Mer info om skärmen hittar du här

PS: Har inte testad denna modellen men har en 15" från Hyundai som jag är nöljd med. Funderar dock på att även köpa denna modellen .DS

Senast redigerat 2003-03-24 08:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Jag tänkte bara tipsa om att Samsung Syncmaster 191T är en mycket trevlig skärm med tunna bildskärmskanter, 19" storlek, 1280x1024 upplösning, möjlighet till pivot (stående skärm) och både DVI samt VGA anslutning.

Jag köpte skärmarna för strax över 7.000,- styck.
Länk till skärmen på Dustin

Hmm... jag har en fråga bara. Är inte 1280x1024 för dålig upplösning på en 19-tums TFT? Jag menar blir inte allting så stort?

En polare har en 19-tums glasskärm där han kör 1600x1200, vilket jag tycker passar kanon för en skärm med så pass stor yta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-26 01:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av doppleganger
Ingen annan som har lagt märke till att Apple har ändrat deras bild på hemsidan där man ser alla 3 skärmar på rad? Tidigare var denna bild manipulerad så att det såg ut att 20"aren var högre än 17"aren. Kollade man dock upp så visade det sig att dom är lika höga och nu har man också ändrat bilden så dom är på pixeln lika höga...

Jag gjorde en likadan bild med Apples f.d. bild på deras skärmar men har tyvärr inte kvar - men min kamrat Richard kan intyga. Själv funderade jag på att byta ut min 17" tills jag såg detta.

Tänker på den här bilden?

Apples 20"are verkar onekligen vara en fin skärm.
Har blivit sugen på just en 20-tum TFT, men känner mig mer lockad av modellen från Formac (bättre prestanda gällande kontrast och ljusstyrka, 3 års garanti).
Dessutom ungefär samma summa som för Apples skärm.

Någon som kanske har erfarenhet av den?

Mer info på tillverkarens hemsida - Formac Gallery 20.1"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-27 18:10

Formac har precis sänkt priset på sin 20" till 999$. Dras 17" kostar nu bara 499$.

Källa IGM

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Formac har precis sänkt priset på sin 20" till 999$. Dras 17" kostar nu bara 499$.

Källa IGM

Formac säljer två versioner av sin 20.1", "Oxygen" samt "Platinum" (olika skal?).
Samma specifikationer men olika garantitid (ett år resp. tre år). Lite skumt.
Hur som helst är det Oxygen-versionen som just nu är prissänkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Incognito
Formac säljer två versioner av sin 20.1", "Oxygen" samt "Platinum" (olika skal?).
Samma specifikationer men olika garantitid (ett år resp. tre år). Lite skumt.
Hur som helst är det Oxygen-versionen som just nu är prissänkt.

Oxygen kan endast anslutas via DVI medan Platinum har både DVI och ADC. Skalen är samma på båda modellerna men det tycks stämma att garantin också är 1 respektive 3 år (den senare dock med tillägget "backlight covered for 1st year"). Oxygen kostar $999 medan Platinum kostar $1399. Apple Cinema Display kostar som jämförelse $1299.

Personligen anser jag nog att Apples skärm är snyggare rent formmässigt.

Senast redigerat 2003-03-29 14:19
1
Bevaka tråden