Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Malmöiter! Se hit!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-06 08:30

Halloj!
Jag har en idé!

Många här har ju trådlösa nät hemma. Om vi skulle ge oss på att synkronisera nätverken!

Alla sådana här basstationer brukar ju kunna begränsa på MAC-adresser.
Om alla som har en dator med WiFi anmäler sin MAC-adress, och vi kommer överrens om ett bra 48bit-WEP och en gemensam SSID så skulle vi ju kunna köra roaming över stan!

Vore inte det en ball grej?

Det där låter riktigt nice faktiskt!

Ciryon

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-06 08:39

Blir vi ett större gäng, kan nog Björnström ordna bra priser på antenner så vi får upp räckvidden en bit.

Det vore ju ballt att kunna traska omkring i stan i sommar och kunna kolla e-posten lite överallt.

Mycket bra idé men vad är WiFi

Vilka datorer finns det på?

Thomas

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Thomas Magnusson:
Mycket bra idé men vad är WiFi

Alltså trådlöst nätverk, a la AirPort.

Ciryon

Bangar inte, men måste skaffa en basstation först. Min dator har blivit med AP, men inte lägenheten...

Läste någonstans att man kan "bygga" en billig antenn genom att vira koppartråd ett par varv runt basstationen och sedan dra ut en lång tåt. Kanske något att testa för den som inte vill skruva isär sitt ufo för att komma åt antennuttaget innanför skalet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-03-17 15:29

Som ett första steg i Malmö-avdelningens teknikorgie har jag startat en Carracho-server.
Den som vill ha konto kontaktar mig via iChat:
sonestad
Eller med ett privat-mess här på forumet...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Som ett första steg i Malmö-avdelningens teknikorgie har jag startat en Carracho-server.

Teknikorgie!

Låter kul men är rädd att jag ligger i periferin av ett ev nät.(Nobeltorget, någon som slavar mot Bergsgatan till?)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Som ett första steg i Malmö-avdelningens teknikorgie har jag startat en Carracho-server.
Den som vill ha konto kontaktar mig via iChat:
sonestad
Eller med ett privat-mess här på forumet...

Det där är trevligt! Men man kanske skulle satsa på en lokal Direct Connect hub eller liknande istället?

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det där är trevligt! Men man kanske skulle satsa på en lokal Direct Connect hub eller liknande istället?

Ciryon

Nej!!! Mitt javadc har slutat funka! Kan inte söka längre - får bara något om permissionfel i statusfönstret längst ner till höger...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mac Bettan:
Teknikorgie!

Låter kul men är rädd att jag ligger i periferin av ett ev nät.(Nobeltorget, någon som slavar mot Bergsgatan till?)

Nu hänger jag inte med... Eller du menar att du inte har bredband..? Exakt var bor du? Jag skall dela nät med grannarna och kommer införskaffa en trådlös dlink - kanske du kan vara med också

  • Medlem
  • 2003-03-17 23:53

Carracho är en mycket trevlig lösning tycker jag macigt och bra. Dessutom sitter jag fast i 9:an ett tag till så DC är inget för mig heller.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
Nej!!! Mitt javadc har slutat funka! Kan inte söka längre - får bara något om permissionfel i statusfönstret längst ner till höger...

Det finns iofs den officiella Direct Connect klienten för Mac OS X...

Ciryon

1
Bevaka tråden