Ipod G5 vs. Nano

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag är lite förvirrad över vilken modell jag ska välja. Jag behöver lite synpunkter och vad som är bra/dåligt osv. med de två olika ipods jag funderar över.

Jag funderar över:

ipod Nano 4Gb Svart/vit
ipod 30Gb video Svart

Tack!

Mvh Pär

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 09:47

vill du lyssna på musik och se på bilder, plus att du inte har mer än tusen låtar, nanon.

Har du väldigt mycket låtar, ett helt fotoalbum och massor av filmer du vill se i ett onödigt litet format, välj iPod

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 09:59

Dava jag antar att du inte har en iPod 5g.

Vill de se filmer överhuvudtaget så ta 5g, det är inte ett onödigt litet format, funkar faktiskt toppen att ligga i sängen, sitta o skolan eller whatever och kolla! Det är så jävla enkelt bara.

Föredrar du bara mp3 så köp nanon för den är så grymt liten.

• Oregistrerad
  • 2005-11-03 14:50
Ursprungligen av Polar730:

Hejsan!

Jag är lite förvirrad över vilken modell jag ska välja. Jag behöver lite synpunkter och vad som är bra/dåligt osv. med de två olika ipods jag funderar över.

Jag funderar över:

ipod Nano 4Gb Svart/vit
ipod 30Gb video Svart

Tack!

Mvh Pär

Det beror lite på vad man ska använda den till och hur mycket pengar man har.

Listar några saker nedan...

+ för Nanon 4GB

1. Mindre i storlek i mm mätt

2. Lätt i vikt

- för Nanon 4Gb

1. Litet utrymme (c:a 1000st låtar).

2. Ingen videomöjlighet.

+ för iPod 30GB[g5]

1. Mer än 7ggr så mycket utrymme (c:a 7500st låtar).

2. Videomöjlighet.

- för iPod 30GB[g5]

1. Större än Nanon i mm mätt.

2. Tyngre än Nanon (94g tyngre).

3. Kostar 700kr mer än Nanon.

För mig med mycket musik, så är iPod 30GB perfekt. Dessutom tycker jag att det är lite kul med videomöjligheten. Även om jag inte använder den så mycket. Trots allt kul.

Men har man inte så mycket musik och inte vill ha videomöjlighet, så är nog Nanon att föredra.

Men allt är upp till dig själv. Bara du vet vad som passar dig.

Tycker att der beror på vad du har för behov som personer innan har nämnt.

Jag köpte en nano för att jag bara vill ha den som mp3-spelare, inte som portabel hdd eller nåt annat. Tycker inte att det är speciellt svårt att byta låtar i iTunes så för mig spelar inte det "begränsade" utrymmet på 4gig någon roll.
När man tittar på utrymmet i Nanon så måste man ta till vara att den är FLASH-baserad och inte hdd-baserad. Ska man köpa en Muvo får man betala 1300 spänn för ett gig minne. Nanon innehåller liksom 4gig FLASHminne! det är mycket för pengarna och går egentligen inte att jämföra med g5ans hdd-baserade minne(fast jag vet att det går att jämföra).

Om du vill kunna titta på video på tåget eller nån annanstans så kan ju en g5 vara mycket rolig. Tycker dock att batteritiden på 3 timmar när man tittar på film är rätt lamt, man kommer inte speciellt långt med de enligt mig. Formatet är säkert bra, men jag personligen tycker inte att det är någon höjdare att titta på film på en sån liten skärm.

Det som också tilltalar mig på g5:an är utrymmet. Fast anledningen till att jag ändrade mig var att jag insåg att om jag ville ha en extern hdd så kunde jag lika gärna köpa en 200gigare för 1000 spänn. Flyttar inte heller speciellt stora filer så ofta att jag behöver 30gig för det.

kort och gott: Är du ute efter en mp3-spelare och inget annat krimskrams så skaffa en Nano. Den är liten, SNYGG som få, har mycket flashminne.
Om du vill ha en multimediamskin som du kan kolla på små roliga filmer på så skaffa en g5. Den är större än Nanon, har MER hdd-minne, är precis som alla ipods snygg(fast enligt mig och andra på detta forum så finns det vissa designmissar).

Det beror alltså på dina krav!

1
Bevaka tråden