iPod (g5) vs. PSP

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte just köpa en ny iPod G5 eller en PSP. Har en ipod mini och tänkte, kanske det skulle vara roligare med en psp. Men vad tycker ni? Tänker knappast sitta och spela spel på psp:n, bara se film och lyssna musik isf. Vad är bättre köp då?

Jag har vänner som har psp och deras batter håller bara i 2 timar oxå...
så typ de ända du får är sugit minneskort och stor skärm

Ursprungligen av Minderz:

Jag har vänner som har psp och deras batter håller bara i 2 timar oxå...
så typ de ända du får är sugit minneskort och stor skärm

så du menar att det är absolut inget att ha? Alltså går det ens att se på film på en 2,5" skärm, är 4,3" mkt större skillnad?

ja det är väldigt stor skillnad mellan skärmarna...
Jag vill int säga att jag rekomenderar att du köper en G5 för det är en smaksak men jag rekomenderar faktiskt Archos... dom har väldigt bra MP4 spelare (multimedia spelare)

• Medlem
  • 2005-10-30 19:10

Archos!!

Jag tror nog också att en Archos vore det rätta för dig; känns kanske lite fånigt att köpa en PSP, utan att spela spel, när det är den bästa mobila spelkonsolen på marknaden..

Nåja, det får du ju avgöra själv. Har själv en PSP, och jag tror nog att den klår flertalet konkurrenter bildmässigt, men sen är det ju framförallt det här med lagringsutrymmet. Det är ju en STOR fördel hos iPoden, men denna fördel finns också hos iPoden, dock är skärmen så liten att man nog inte vill se längre långfilmer på den..:(

Så, iPoden är ute ur spelet p.g.a. sin lilla skärm. Kvar har vi Archos och PSP..

Nu vet jag inte heller: är du en stortankare eller kan du tänka dig att rippa in DVD-filmer i datorn. För på PSP'n måste du köpa ett jäkla dyrt minneskort, så länge du inte vill köpa en massa UMD-filmer för 200spänn styck(där inte jättemånga titlar finns, även om det säkert kommer fler på sikt)...
Och även om du lägger ut lite drygt 2000spänn på ett 2gigs minneskort kommer du ändå inte få in mer än kanske högst, 10, 12 filmer..

Kvar har vi Archos..

Grattis, Vi har en vinnare!!!

:rolleyes:

glöm inte TV...

ett stort argument för iPod och mot PSP är just hårddisken och möjligheten att spara hela musik och film-arkivet!!

sen ska man inte glömma att man kan spela filmerna från iPod på TV som är en super viktig grej för mig... så vart jag än är kan jag kolla på en massa dvd-rips, det ända jag behöver är en TV...

Köp PSP om du vill se film och ipod om du vill lyssna på musik. Att se film på ipoden är inget att rekomendera likaså att lyssna på musik på PSP även om det funkar.
Jag har båda.

Nu är det på väg ett par hårddiskar till PSP Datel ska släppa en snart med 6GB som man sätter in i batteri luckan och även använder som batteri. Så PSP är inte helt uträknad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-31 12:23
Ursprungligen av Cappachino:

Nu är det på väg ett par hårddiskar till PSP Datel ska släppa en snart med 6GB som man sätter in i batteri luckan och även använder som batteri. Så PSP är inte helt uträknad.

4GB. PSP klarar inte större.

Ursprungligen av xtrem:

4GB. PSP klarar inte större.

vadå klarar inte större. Det är klart att man kan tillverka hur stor hårddisk som helst till psp:n. Det ligger liksom inte på pspns sida att sköta hårddisken, utan den sköter det själv. Pspn bara skickar kommandon om att hämta filer från hårddisken sen sköter hårddisken att leta upp och ta ut rätt fil.

Själv skulle jag valt iPoden framför PSPn som filmspelare pga lagringsutrymme och batteritid. Men ett ännu bättre alternativ vore kanske en bärbar dvd-spelare. De är billigare och har större skärmar. Och en DVD rymmer ju 4.7 gb och kostar typ 20 spänn. Dessutom kan du spela alla köp-dvd och de är många.

Jag råkade se i Toys 'r us reklamblad att de har en bärbar DVD-spelare med 7" skärm, stereohögtalare och fjärrkontroll för 1189:- Det är mkt bättre än både G5 och PSP om man vill kolla på film. Och kostar mindre än hälften också.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

vadå klarar inte större. Det är klart att man kan tillverka hur stor hårddisk som helst till psp:n. Det ligger liksom inte på pspns sida att sköta hårddisken, utan den sköter det själv. Pspn bara skickar kommandon om att hämta filer från hårddisken sen sköter hårddisken att leta upp och ta ut rätt fil.

Om du hade tittat litet nogranare i psp's specs så hade du förmodligen sett att dett finns en firmware begränsning vid 4gb...

Jag har både en psp, en ipod mini och archos av420. För film så utklassar psp'n med sin widescreen skärm och relativt höga upplösning ända problemet är att jag bara får plats med cirka 3-4 filmer på mitt minneskort (1gb). Min ipod är såklart bäst för musik ingen disskution. Och sen min archos...Ett stort fel köp enligt mig. =( Stor och klumpig med dåglig filmvisning. Dock är det skönt med det stora lagringsutrymmet. Men det kan du få lika gärna med din ipod...

Btw. Detta är enbart mina åsikter...

Jag har ett PSP och en iPod G4 color 60GB, och efter att jag skaffat iPoden, har jag inte anvant PSPn som mp3spelare, innan anvande jag den flitigt, for det ar inget fel pa den, men iPod funkar ju battre (klickhjul, renodlad mp3spelare)

Som filmspelare skulle jag definitivt kopa ett PSP, har 2 st 1GB minneskort, och har 4 langfilmer (grymt bra kvalitet) 2 Simpsonsavsnitt, 5 that 70's showavsnitt, och 5 st musikvideor..
vet inte hur G5an ar nar man kollar pa film, men min digitalkamera har en 2,5" skarm, och det ar _STOR_ skillnad mellan den och PSPns 4,3" widescreen skarm, med 16.7 miljoner farger (!)

Sen kan man ju spela spel (riktiga spel, inte dom trakiga som iPod har) och ga in pa internet med PSPn.

Bada apparaterna ar skitsnygga, sa det a svart..

PSP kostar val typ 2000-2500:-, 1GB minneskort 700:-, 2GB kort ~1500-2000:-
iPod G5 kostar val ~3500 (30GB) och ~4300(60GB)

Om du vill se pa film, skaffa PSP (4,3" > 2,5")
Om du vill lyssna pa musik, skaffa iPod (fast PSP ar en valdigt bra mp3spelare anda, men iPod ar battre)

Detta är utan tvekan väldigt olika spelare. PSP klår ipod när det gäller spel och ipod klår PSP när det kommer till musik uppspelning. Ipod är en ganska hyffad videos pealre men PSP är långt mycket bättre tackvare sin upplösning och den gigantiska skärmen. Det dåliga med PSP är att man måte köpa till minnes kort om man nu vill lagra stora filer. Ipoden har plats för många filmer man batteri tiden för film vining är så jävla kass. Är man nu verkligen kåt på att se på film on-the-go så är det bara att köpa en bärbar DVD spelare eller en laptop.

PSP funkar utmärkt för film on the go till vardags, då behöver man ju inte ha mer än några stycken filmer eller tv-avsnitt.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-11-01 09:04

Med finns det absolut ingen möjlighet att koppla sin ipod 5G till sin PSP ? Ipod har ju Tv-out,kan man inte fixa något åt psp:n så at man använder bara dens eller att den helt enkelt spelar upp filerna från ipoden (så att den tror att ipoden är denns hårddisk)

Det hade varit ruskigt

hadde vart jobbigt... gå runt med båda + sladd

1
Bevaka tråden