köpa utomlands

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag fundrar på en 30gb som jag tänkte köpa i usa. Kan jag slippa svensk moms om jag använder ipoden där eller på nåt annat sätt slipper momsen?

Ursprungligen av datorn:

jag fundrar på en 30gb som jag tänkte köpa i usa. Kan jag slippa svensk moms om jag använder ipoden där eller på nåt annat sätt slipper momsen?

i princip gäller regeln att om du köper och använder den där så betalar du amerikansk moms eller vat. om du köper den där utan avsikt att använda den så kan du köpa momsfritt och hur det hanteras är lite olika i olika butiker, vissa drar av momsen direkt mot att du ex.vis bevisar att du är turist och att du är på väg ur landet, dvs pass och biljett. andra butiker ger dig handlingar som du tillsammans med köpebevis (=kvitto + pryl) visar på flygplatsen för återbördande av momsen. oavsett vilket så får du sedan avgöra hur rymligt ditt samvete du har, om du vill gå till svenska tullen och berätta om ditt inköp och betala moms eller inte.. så har du rymligt samvete kan du ju slippa all form av moms samtidigt som du köper till amerikanska, dvs låååga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-29 16:50

nej du kan inte unvika svensk moms på något säkert sätt mer än att bära in den själv

1
Bevaka tråden