Köpa iPod i Japan??

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-24 12:39

Jag ska till Tokyo i December och eftersom priset på iPods ligger aningen lägre där än i Sverige har jag tänkt köpa en ny där.
Det jag undrar är bara, funkar dessa i Sverige?

Jag antar att jag behöver en adapter från deras strömkontakter till det europeiska. Vart får jag tag på en sån?? Och är det något mer jag ska tänka på?

Tacksam för svar!

/mikke

Ursprungligen av m1kke:

Jag ska till Tokyo i December och eftersom priset på iPods ligger aningen lägre där än i Sverige har jag tänkt köpa en ny där.

Det är samma ipods som säljs i hela världen...

Ursprungligen av m1kke:

Jag antar att jag behöver en adapter från deras strömkontakter till det europeiska. Vart får jag tag på en sån??

www.apple.se

Ursprungligen av m1kke:

Och är det något mer jag ska tänka på?

Tacksam för svar!

/mikke

Använd sök här i forumet

-jonas

• Medlem
  • 2005-11-29 20:19
Ursprungligen av jonastorner:
Citat:

Citat:
Ursprungligen skriven av m1kke
Och är det något mer jag ska tänka på?

Tacksam för svar!

/mikke

Använd sök här i forumet

-jonas

wtf är det för jävla svar, han frågade vad han mer bör tänka på, hur ska han kunna söka efter något som han inte vet?
han kanske redan Har sökt, tänkt på det? och om man jämt får svar som att söka, google osv, vad är meningen med forum, liksom det som är idén med forum, men det kanske du inte förstått...

Citat:

Forum:
Forum är latin för torg och används i överförd bemärkelse om varje fysisk och virtuell mötesplats (se även webbforum) där folk utbyter åsikter och tankar, inklusive tekniska system (elektronisk anslagstavla, BBS) och vissa företags kundtjänst.

---

Ursprungligen av henkeee:

Detta har jag gjort.
Jag beställde 2 stycken(en till mig och en till min polare) ifrån amerikanska applestore hem till min farbror. köpte ipod 30gb G5 och laddare samt kamera-connector för strax under 2800kr. tillkom 300kr i skatt dock, men iaf billigare.

min polares morsa är och hälsar på nu och hon kommer ta hem dom två nu på söndag.
jag ska be att min farbror öppnar kartongerna och tar bort kanske viker dom o lägger in ipodsen o tillbehören bland kläder så man inte åker på nån extra skatt. vet inte hur det funkar, om det e nån röntgen eller visitation då dom skulle kunna upptäcka.
DETTA får ni gärna dela med er av åsikter/kunskaper ni har så jag känner mig säker. vill inte lura in min polares morsa på något tjafs med US-customs-svin.

Hmm, Inte Säker, bara vad jag hört, och det är att i amerikanska tullar så kontrolleras bagage osv så noga att de använder extra starka röntgenstrålning eller vad det nu kallas och dessa Kan i vissa fall förstöra Vissa elektroniska produkter som är känsliga för sådant... osäker om mp3-spelare är en sådan produkt...

btw. om kartongerna osv inte finns med, hur ska dom veta att man inte köpt dem i sverige och tagit med till USA och tillbaka? (ursäkt: skulle gett i prensent till någon men de hade redan sådana så man fick ta tillbaka dem till sverige, finns nog iof bätte ursäkter ^^)

• Medlem
  • 2005-10-24 18:37
Ursprungligen av m1kke:

Jag antar att jag behöver en adapter från deras strömkontakter till det europeiska. Vart får jag tag på en sån?? Och är det något mer jag ska tänka på?

Tacksam för svar!

/mikke

Hej!
Jag köpte min iPod i Osaka och den funkar hur bra som helst. det enda du behöver är en enkel adapter till laddaren. Den finns på de flesta affärer som säljer datorer, telefoner och såna prylar och jättebilliga, ca 10-15 kr. De är bokstavsmärkta beronde på vilket land den ska användas i. Jag har en som är märkt med ett "C". Om du vill kunna använda laddare och liknande i Japan ska du ha modell "A". Det är egentligen bara en liten plastbit då man inte behöver "göra om" elen.
/Jessica

• Oregistrerad
  • 2005-10-26 23:13

Har funderingar på att köpa den nya ipoden. Hade tänk att köpa den från usa då dollarn är låg. för 60 gig betalar man 3 089:- i staterna å 4.295,00:- i sverige.

funkar det att göra så eller tillkommer det en massa avgifter? Nån som gjort det?
nån som har tips på vart man kan beställa (usa)?

Kan inte bestämma mig om ja ska ha 30 eller 60gig. Känns som om att det räcker med 30 men när man ändå ska köpa så kan man ju göra det riktigt. Eller vad tycker ni?

Ursprungligen av seven:

Har funderingar på att köpa den nya ipoden. Hade tänk att köpa den från usa då dollarn är låg. för 60 gig betalar man 3 089:- i staterna å 4.295,00:- i sverige.

funkar det att göra så eller tillkommer det en massa avgifter? Nån som gjort det?
nån som har tips på vart man kan beställa (usa)?

Kan inte bestämma mig om ja ska ha 30 eller 60gig. Känns som om att det räcker med 30 men när man ändå ska köpa så kan man ju göra det riktigt. Eller vad tycker ni?

Det kommer med största sannolikhet tillkomma 25% moms på din iPod.

Ursprungligen av primu[s]®:

Det kommer med största sannolikhet tillkomma 25% moms på din iPod.

Be dem skicka den som present, med text happy bithday eller nåt, så brukar det aldrig bli trubbel.

Ursprungligen av dalmasen:

Be dem skicka den som present, med text happy bithday eller nåt, så brukar det aldrig bli trubbel.

Jag fick dock intrycket att han skulle beställa den från Apple. Annars så kan man skicka den till ett ompaketeringsföretag också. Finns många sätt att slippa momsen på. Dock är det jobbigt, riskabelt och förhållandesvis dyrt för en sådan liten produkt.

Ursprungligen av seven:

Detta har jag gjort.
Jag beställde 2 stycken(en till mig och en till min polare) ifrån amerikanska applestore hem till min farbror. köpte ipod 30gb G5 och laddare samt kamera-connector för strax under 2800kr. tillkom 300kr i skatt dock, men iaf billigare.

min polares morsa är och hälsar på nu och hon kommer ta hem dom två nu på söndag.
jag ska be att min farbror öppnar kartongerna och tar bort kanske viker dom o lägger in ipodsen o tillbehören bland kläder så man inte åker på nån extra skatt. vet inte hur det funkar, om det e nån röntgen eller visitation då dom skulle kunna upptäcka.
DETTA får ni gärna dela med er av åsikter/kunskaper ni har så jag känner mig säker. vill inte lura in min polares morsa på något tjafs med US-customs-svin.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 12:31

Apple.com skickar inte till något annat land än USA och Canada.

Visst KAN man undkomma momsen men det innebär att man inte får några pengar tillbaka om paketet kommer bort eftersom det inte kan försäkras när man "skattefuskar".

Och markera paketet som GIFT räcker inte. Det måste vara en gåva mellan 2 privatpersoner för under 400-500 kr (inkl fraktkostnaden)

Ursprungligen av xtrem:

Apple.com skickar inte till något annat land än USA och Canada.

Visst KAN man undkomma momsen men det innebär att man inte får några pengar tillbaka om paketet kommer bort eftersom det inte kan försäkras när man "skattefuskar".

Och markera paketet som GIFT räcker inte. Det måste vara en gåva mellan 2 privatpersoner för under 400-500 kr (inkl fraktkostnaden)

Jodå, det kan visst fungera. Många (även seriösa, dock inte Apple) företag skriver gärna ned GIFT på paketet. Audiocubes är ett sådant företag. Det bästa är om man känner någon i USA som kan skicka vidare paketet. Dessutom så begår inte mottagaren något brott, utan detär bara avsändaren som skickar paketet. Resten är en moralisk fråga

Det får bli en tyst protest mot den höga moms vi har i sverige, tror inte att vi sabbar handelsbalansen med detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-15 15:34

en annan fråga. någon som vet hur det funkar med att handla taxfree i Japan??

jag hade tänkt glida in på en Apple Store o köpa. jag visar upp passet som bevis på att jag är svensk så får jag rabatt. så mycket har jag förstått, MEN, hur mycket rabatt får jag?
o finns det någon gräns på hur många jag kan handla taxfree? hade tänkt köpa 3-4 iPods åt ett par polare samtidigt.

• Oregistrerad
  • 2005-11-26 16:47

Har beställt en 60GB ipod video från hong kong med en kompis, får en 60gb för samma pris som en 30gb.
Får reda på mer imorrn om hur mycke dom har lyckats pruta på priset.
Underbart och onödigt, har redan en 3g 10gb som funkar utmärkt och har gjort det i ca 2 år.

Konsumera mera.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-27 18:02

Ska få min iPod från bekantas bekanta i USA med kontakter innom apple. Antar att de skickar den som privatperson. Tillkommer moms när de skickar den då. (antar det eftersom den kostar över 500 kr)

Har dock hört att man ska ha otur om man behöver betala moms, att kontrollen inte är så bra... och om man kommer undan momsen gäller garantin fortfarande då?

verkar ju som nano går sönder rätt lätt så ifall man köper den utomlands kan det kanske va svårt att få ny på garantin?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-08 19:59

varför skulle den gå sönder lättare för bara för att du köper den utomlands?
Apple har en s.k. World Waranty, d.v.s att det spelar ingen roll vart du köpt den, deras garanti gäller ändå.

1
Bevaka tråden