Köp ALDRIG en Ipod

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en Ipod Nano för runt 3 veckor sedan.

Jag kunde bara nyttja den i 3 dagar dock. På den tredje dagen hände en olycka, en gammal cd-brännare trillade ner ca 3 dm och slog ner i Nanon mellan skärmen och hjulet. Det blev en liten fördjupning i den och skärmen la av till 3/4-delar.

Ajdå tänkte jag men tänkte att det här lär Apple kunna fixa. Så jag felanmälde den(vilket var ett hilma krångel först) och när jag börjar läsa vilkoren så inser jag att Apple kommer fullständigt skita i mig;

"This warranty does not apply: (a) to damage caused by accident, abuse, misuse, misapplication, or non-Apple products; (b) to damage caused by service performed by anyone other than Apple; (c) to a product or a part that has been modified without the written permission of Apple; or (d) if any Apple serial number has been removed or defaced."

Men mitt försökringsbolag ville ge mig ca 300 kr för ipoden så jag tyckte att det var värt ett försök att få den lagad.

Dock har Apple i sina vilkor att de fråntar sig allt ansvar att laga enheter som drabbats av olycka osv.

Apple säger i sina vilkor att jag som kund får stå för hela kostnaden för servicen ifall de ej är ett fel som täcks av garantin.

Visst tänker jag, lär väl inte kosta så mkt men när man får hem en gigantisk låda med massa skumgummi samt en UPS EXPRESS påse så blev jag lite orolig. Min Ipod ska med bud till Holland fram och tillbaka och det är tydligen "Extremly Urgent".

Nu väntar jag bara på räkningen från dem.....

Så innan ni köper en Ipod så tänk på att om nåt händer så skiter Apple i er totalt.

Jag tror att det här felet är lätt att fixa om man bara försöker, antagligen någon sladd mellan kortet och skärmen som har blivit skadad men men....

Om någon vill köpa min nano så kan ni skicka ett bud till min E-mail-adress.

Jag har förlorat runt 2000 kr på det här, jag hoppas jag kan ändra några här så att Apple förlorar minst lika mycket!

// Mats Håkansson

• Oregistrerad
  • 2005-10-07 15:56

Köp ALDRIG en Ipod

Det som har hänt är tråkigt men du kan väl knappast klandra Apple för det. Det är väl inte deras fel att du tappar en cd-brännare på din Nano? Det finns väl inget företag som skulle ersätta köparen för annat än produktionsfel.

Ursprungligen av Matsie:

Jag kunde bara nyttja den i 3 dagar dock. På den tredje dagen hände en olycka, en gammal cd-brännare trillade ner ca 3 dm och slog ner i Nanon mellan skärmen och hjulet. Det blev en liten fördjupning i den och skärmen la av till 3/4-delar.

Ajdå tänkte jag men tänkte att det här lär Apple kunna fixa. Så jag felanmälde den(vilket var ett hilma krångel först) och när jag börjar läsa vilkoren så inser jag att Apple kommer fullständigt skita i mig;

"This warranty does not apply: (a) to damage caused by accident, abuse, misuse, misapplication, or non-Apple products; (b) to damage caused by service performed by anyone other than Apple; (c) to a product or a part that has been modified without the written permission of Apple; or (d) if any Apple serial number has been removed or defaced."

Men mitt försökringsbolag ville ge mig ca 300 kr för ipoden så jag tyckte att det var värt ett försök att få den lagad.

Dock har Apple i sina vilkor att de fråntar sig allt ansvar att laga enheter som drabbats av olycka osv.

Apple säger i sina vilkor att jag som kund får stå för hela kostnaden för servicen ifall de ej är ett fel som täcks av garantin.

Visst tänker jag, lär väl inte kosta så mkt men när man får hem en gigantisk låda med massa skumgummi samt en UPS EXPRESS påse så blev jag lite orolig. Min Ipod ska med bud till Holland fram och tillbaka och det är tydligen "Extremly Urgent".

Så innan ni köper en Ipod så tänk på att om nåt händer så skiter Apple i er totalt.

Jag tror att det här felet är lätt att fixa om man bara försöker, antagligen någon sladd mellan kortet och skärmen som har blivit skadad men men....

Jag har förlorat runt 2000 kr på det här, jag hoppas jag kan ändra några här så att Apple förlorar minst lika mycket!

// Mats Håkansson

Köper du elektronik ofta?
Jag har aldrig lämnat in någon produkt med självförvållad skada utan att få betala felsökningsavgift, material, arbetstimmar. Tycker du att apple som har världens mest sålda mp3 spelare ska ge alla som har haft sönder den en ny?

Det skulle bli dyrare på en dag än din årslön.

Det här är det dummast jag någonsin har läst. Du skadar din ipod och förvänta dig att apple ska åtgärda felet eller punga ut med en nu Nano åt dig, WTF. Apple skulle gått in konkurs om alla återlämnade sina ipods som har fallit i marken. Eller varför inte låta din mobil gå sönder genom att slänga den i marken och sedan bli sur över att tillverkaren garanti inte täcker skador som är påverkad av yttre påverkan?

Tyvär så får du skylla dig själv och bita i det sura äpplet.

Lågt att klaga på Apple när du är klantig!!

Ursprungligen av Matsie:

// Mats Håkansson

vilken värld lever du i där företagen kan göra saker för konsumenterna gratis?

...inga pengar till apple, inga nya produkter...

-jonas

klant !

men vi snackar bara om att garantin inte täcker skadorna va?
Är det någon mer som har försäkrat sin Nano? Funderar på att göra de nämnligen - om det värt vill säga!

Så om jag krockar med en nyinköpt bil så kan jag reklamera den och få en ny, gratis? Eller jag råkar tappa den nya glasskålen i golvet och får en ny därför den gick sönder? Har jag uppfattat din världssyn rätt?

ok ok... mobba inte honom... det är synd om honom. han vet inte att inget företag som finns på planeten tellus tar hand om olyckor :D.
Det är bara att köpa en ny mp3-spelare och ta sönder den också. Inget företag kommer att reparera den!!

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-07 20:22

Det finns ett antal ord som var för sig kan sammanfatta trådstartarens hela resonemang.
Idioti hamnar högt upp på listan.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-10-07 19:09

Ditt resonemang är bland det dummaste jag har hört på länge!!
Hur tror du ett företag skulle gå runt om det ersatte alla produkter som kunden har råkat köra över med bilen eller dushat med? Apples funktion är att tillhandahålla en vara, inte agera försäkrinsbolag!!!

Jag måste bara få vara med i kören som säger att detta var bland det mest korkade uttalande som gjorts på länge!!

Inte ett enda företag på denna planet ersätter en vara man själv skadat. Mats måste fått sin första veckopeng eller nåt ochh gått och handlat för första gången om han inte lyckats begripar hur saker och ting fungerar.

Det ni inte verkar förstå är vad det handlar om.

Det handlar inte om att de ska ge mig en ny, det handlar om att de ska försöka laga den.

Att ha en policy att låta bli att laga sina produkter - så som Apple det är lågt.

Tänk er att er Volvo går sönder, visserligen berodde det på en olycka - men volvo vill inte hjälpa er.

Sen är det också helt oskäligt att kräva mig på ersättning för kostnaderna för UPS. Visst att man kan betala för posten men seriöst att använda bud är helt sanslöst.

Ursprungligen av Matsie:

Det ni inte verkar förstå är vad det handlar om.

Det handlar inte om att de ska ge mig en ny, det handlar om att de ska försöka laga den.

Att ha en policy att låta bli att laga sina produkter - så som Apple det är lågt.

Tänk er att er Volvo går sönder, visserligen berodde det på en olycka - men volvo vill inte hjälpa er.

Sen är det också helt oskäligt att kräva mig på ersättning för kostnaderna för UPS. Visst att man kan betala för posten men seriöst att använda bud är helt sanslöst.

Nej jag tror det är du som inte förstår så mycket. Apple precis som de flesta andra tillverkare tar ut höga kostnader för reparationer, detta är inget nytt. Om du pajar din Nokia kommer du få betala åtskilligt med pengar för reparation trots att den kanske sker i Sverige.

Och du skriver ju i ditt första inlägg att de lagar den men att du får stå för kostnaden om det ej rör sig om garantifall vilket en tappad cdbrännare INTE gör. Precis på samma sätt gör alla andra tillverkare.

När det gäller UPS så tycker jag inte alls det är konstigt. Ett postpaket till Holland är inte nå billigare det för dig som privatperson och dessutom förstår jag Apple och helt och fullt när de väljer ett bolag som finns i hela världen. De slipper ju massa administration och strul genom att hålla sig till en speditör istället för att tio olika komma och lämna grejer vid tio olika tider varje dag.

• Oregistrerad
  • 2005-10-07 21:25

Varför tror du inte att Apple vill försöka laga din Nano? Självklart gör de det men DU får betala hela kalaset inklusive frakt. Det framgår väl helt tydligt i deras villkor?

Det du citerar, "This warranty does not apply: (a) to damage caused by accident, abuse, misuse, misapplication, or non-Apple products", säger ju att GARANTIN inte gäller om du förorsakat skadan. Det står väl ingenting om att Apple vägrar reparera produkten? Men som sagt, du får betala vartenda öre det kostar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 22:11

Otroligt dumt resonerat av trådskaparen.

TRÅD LÅST

1
Bevaka tråden