Skillnad mellan Ipod och vanligt Mp3?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 08:14

Hej! Jag har varken en Ipod eller en vanlig Mp3 och skulle vilja veta de mest grundläggande skillnaderna mellan dessa?? Ipoden är ju större och verkar ha mer utrymme.. är det enda skillnaden? Sen undrar jag också hur mycket minne man kan behövas ha? Det finns ju både de med 512 Mb och de med 20 Gb.. Om man vill få in 10 vanliga skivor, hur mycket utrymme går det på då ungefär? jag vet, jag kan verkligen ingenting om det här.. men vore jätteglad om någon kunde svara! tack på förhand

Ursprungligen av snowflake:

Hej! Jag har varken en Ipod eller en vanlig Mp3 och skulle vilja veta de mest grundläggande skillnaderna mellan dessa?? Ipoden är ju större och verkar ha mer utrymme.. är det enda skillnaden? Sen undrar jag också hur mycket minne man kan behövas ha? Det finns ju både de med 512 Mb och de med 20 Gb.. Om man vill få in 10 vanliga skivor, hur mycket utrymme går det på då ungefär? jag vet, jag kan verkligen ingenting om det här.. men vore jätteglad om någon kunde svara! tack på förhand

Jag har haft en 256mb MP3 spelare förut. Det var lite lite utrymme på den så jag köpte en iPod Nano i förrgår. Det köpet kommer jag nog aldrig ångra. Jag har lagt in ca. 20-25 album på den och har fyllt lite mer än halva utrymmet (2gb). Tillräckligt för mig.

Vill du ha lite mer utrymme för billigare peng så är ju iPod Mini bra. Du kan få en begagnad 4gb för 1200-1900. Dom ännu större ligger mellan 1900-3000 (begagnade).

• Oregistrerad
  • 2005-09-18 09:48

Räkna med ungefär 1 MB per minut. En normalskiva ligger väl på knappa timman i speltid vilket ger 60 MB. Så runt 600 MB behövs för att få plats med 10 skivor.

Du säger att iPoden är större än "vanliga" mp3-spelare. Både iPod Shuffle och iPod nano är riktigt små och i de finns 0,5/1 respektive 2/4 GB. Finns det någon 4 GB-spelare som är mindre än nano?

Skillnaden mellan en iPod och en vanlig mp3-spelare är nog att iPod har typ bäst support, flest accessoarer, coolaste mp3 du kan hänga runt halsen eller ha i fickan.
Om du köper shufflen så kommer det inte vara så stor grej av de hela, men de andra iPodsen är väldigt "gangsta". Jag har haft andra mp3-spelare men ingen av dem haft lika mycket grejer, program och support. Du kan ju till och med ändra utseendet på din iPod som mobiler.

Gå in i en butik och testa den så kommer du inte vilja ha någon annan

• Medlem
  • 2005-09-18 11:48
Ursprungligen av David Molarin:

Räkna med ungefär 1 MB per minut. En normalskiva ligger väl på knappa timman i speltid vilket ger 60 MB. Så runt 600 MB behövs för att få plats med 10 skivor.

Det där stämde knappt när alla mp3-låtar var kodade i 128kpbs, och ännu sämre nu såklart.

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 09:15
Ursprungligen av armis:

Det där stämde knappt när alla mp3-låtar var kodade i 128kpbs, och ännu sämre nu såklart.

Apple verkar ju hålla med iallafall:

Ursprungligen av Muppo:

512 MB = 120 låtar. 1GB = 240 låtar
2 GB = 500 låtar. 4 GB = 1000 låtar. 6 GB = 1500 låtar
20 GB = 5000 låtar. 60 GB = 15000 låtar
(info hämtat från Apples hemsida)

Ursprungligen av David Molarin:

Apple verkar ju hålla med iallafall:

asså.
people people, det är inte längden på en låt som gör storleken. det är kvaliteten (128, 192 kb/s) och formatet som gör skillnaden i storlek. En 3 min låt kan vara lika stor som en 30 sek låt om den är väldigt komprimerad.
Apple har ju gjort en estimering ifall du komprimerar låten med AAC formatet med hög kvalité. haha!

1000 låtar på 4 gigabyte är ett exempel ifall låtarna är en viss längd och har ett visst format med en viss kvalité. Du kan nog få plats med fler låtar och mycket färre låtar.

• Medlem
  • 2005-09-19 12:54

Om vi räknar med att snittlåten är 4 min lång och att man har en bitrate på 192 kbps så får man in ca 700 låtar på Nanon med 4 GB minne.

• Medlem
  • 2005-09-19 12:57

Och för att svara på huvudinlägget så blir det ca 90 låtar på 512 MB och 3500 låtar på 20 GB.

• Medlem
  • 2005-09-18 21:52

512 MB = 120 låtar. 1GB = 240 låtar
2 GB = 500 låtar. 4 GB = 1000 låtar. 6 GB = 1500 låtar
20 GB = 5000 låtar. 60 GB = 15000 låtar
(info hämtat från Apples hemsida)

• Medlem
  • 2005-09-18 22:03

Jag är också ny på det här med iPod, kan någon skriva lite om hur det går till att föra över låtar till en iPod. Måste man t.ex. använda sig av iTunes eller går det lika bra att dra över filerna i utforskaren i windows?

Skillnaden är att Ipodarna är sjukt överskattade. Ljudet är mediokert, PC-kompabiliteten är nästan att man skrattar åt. Ipodens starka kort är dock en utmärkt support, mängder med tillbehör man kan köpa till och naturligtvis så finns det nästan ingen annan Mp3-spelare som innebär lika mycket i status som den senaste Ipoden.

Statusprylar och tillbehör utöver det vanliga har aldrig varit nåt för mig, bättre att satsa på ett bra ljud istället. Men, smaken är som baken...delad

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-09-19 21:30
Ursprungligen av Deceiver85:

Skillnaden är att Ipodarna är sjukt överskattade. Ljudet är mediokert, PC-kompabiliteten är nästan att man skrattar åt.

Förstår inte, vad menar du egentligen? Vari skulle skillnaden ligga mellan mac-kompatibiliteten och pc-dito?

• Oregistrerad
  • 2005-09-19 21:36
Ursprungligen av Deceiver85:

Skillnaden är att Ipodarna är sjukt överskattade. Ljudet är mediokert, PC-kompabiliteten är nästan att man skrattar åt. Ipodens starka kort är dock en utmärkt support, mängder med tillbehör man kan köpa till och naturligtvis så finns det nästan ingen annan Mp3-spelare som innebär lika mycket i status som den senaste Ipoden.

Statusprylar och tillbehör utöver det vanliga har aldrig varit nåt för mig, bättre att satsa på ett bra ljud istället. Men, smaken är som baken...delad

iPod är kanske överskattad. Men den lever upp till förväntningarna iaf. Att ljudet är så "dåligt" kanske inte stämmer. Och att den funkar med PC är ju något som är säkert. Har du en iPod så kanske du kan berätta det du inte gillar.

Men annars låter du bara avundsjuk

//C

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-09-20 19:58
Ursprungligen av dalo:

Äh, fan, karln har ju faktiskt delvis rätt. I alla fall i en sak: de flesta tillbehör till PC är väl ändå att skratta åt?

Vilka iPod-tillbehör tänker du på då?

• Medlem
  • 2005-09-22 22:02
Ursprungligen av dalo:

Jag blir förbannad för att iPod, liksom många andra "tillbehör" till en dator, får dåligt betyg över att operativsystemen och programmen i datorn hanterar tillbehöret på ett värdelöst sätt. Felen ligger inte alltid i tillbehören, utan i sättet den stöds av mjukvaran i datorerna till vilka de är kopplade.

felet ligger oftast i Windows, det är så värdelöst på att hantera saker på bra sätt så att det knappt är sant.

Ursprungligen av Andis:

Jag är också ny på det här med iPod, kan någon skriva lite om hur det går till att föra över låtar till en iPod. Måste man t.ex. använda sig av iTunes eller går det lika bra att dra över filerna i utforskaren i windows?

Ja, man måste använda nåt slags program för att föra över låtar till Ipod. Men det finns flera andra än Itunes att välja på. Ett bra exempel är Anapod (ej gratis) för Windows som integrerar i fönsterhanteringen så att det blir som att bara flytta från fönster till fönster, drag'n'drop. Jag saknar det i Mac, men Itunes är grymt bra. Vill man flytta från Ipoden till datorn kan man då ha Senuti.

->Snowflake
Den största skillnaden jämfört med många andra mp3-spelare är det som jag nämnde till Andis ovan. Ipod kräver extra program utöver själva fönsterhanteringen i OS:et.
Den som klagar på Ipodens ljud har fel. Det går att få bättre, men med ett par sjyssta lurar och en Ipod utan ljuddämpning så klingar det rätt bra! Jag saknar en manuell eq och fullständig id3-taggsinformation (som i Itunes).

Det finns en anledning till att Ipod dominerar; den e bra. Helhetskonceptet är riktigt bra.

• Medlem
  • Rimbo
  • 2005-10-02 23:11
Ursprungligen av Alphonze:

Ja, man måste använda nåt slags program för att föra över låtar till Ipod. Men det finns flera andra än Itunes att välja på. Ett bra exempel är Anapod (ej gratis) för Windows som integrerar i fönsterhanteringen så att det blir som att bara flytta från fönster till fönster, drag'n'drop. Jag saknar det i Mac, men Itunes är grymt bra. Vill man flytta från Ipoden till datorn kan man då ha Senuti.

->Snowflake
Den största skillnaden jämfört med många andra mp3-spelare är det som jag nämnde till Andis ovan. Ipod kräver extra program utöver själva fönsterhanteringen i OS:et.
Den som klagar på Ipodens ljud har fel. Det går att få bättre, men med ett par sjyssta lurar och en Ipod utan ljuddämpning så klingar det rätt bra! Jag saknar en manuell eq och fullständig id3-taggsinformation (som i Itunes).

Det finns en anledning till att Ipod dominerar; den e bra. Helhetskonceptet är riktigt bra.

Alltså, jag behöver inte alls något "extra program" för att få mn nya 60Gb att "bli" en hårddisk. Den syns på skrvbordet med en gång. Och jag kan skicka över vad som helst till den, precis som till min vanliga hårddisk.

Så, vad gör iPod till en "icke vanlig" i frågan vad som skiljer den från "vanliga" mp3?

Ursprungligen av Dalo:

Alltså, jag behöver inte alls något "extra program" för att få mn nya 60Gb att "bli" en hårddisk. Den syns på skrvbordet med en gång. Och jag kan skicka över vad som helst till den, precis som till min vanliga hårddisk.

Så, vad gör iPod till en "icke vanlig" i frågan vad som skiljer den från "vanliga" mp3?

För att kunna lyssna på den musik som ligger på en Ipod måste man ha ett speciellt program som sorterar och uppdaterar Ipodens databas (t.ex. Itunes, Anapod eller Yamipod). Detta är en stor skillnad från en "vanlig" mp3-spelare där det ofta räcker att bara drag'n'droppa musikfiler i datorns ordinarie fönsterhantering. Man måste alltså med en Ipod installera ytterligare program utöver själva OS:et.

Att Ipod också kan agera extern-hårddisk är inget unikt. Det kan väl alla mp3-spelare? T.o.m. min Sony Ericsson K750i (åtminstone i Mac utan extrainstallation av drivrutiner)

• Medlem
  • Rimbo
  • 2005-10-09 16:22
Ursprungligen av Alphonze:

För att kunna lyssna på den musik som ligger på en Ipod måste man ha ett speciellt program som sorterar och uppdaterar Ipodens databas (t.ex. Itunes, Anapod eller Yamipod). Detta är en stor skillnad från en "vanlig" mp3-spelare där det ofta räcker att bara drag'n'droppa musikfiler i datorns ordinarie fönsterhantering. Man måste alltså med en Ipod installera ytterligare program utöver själva OS:et.

Att Ipod också kan agera extern-hårddisk är inget unikt. Det kan väl alla mp3-spelare? T.o.m. min Sony Ericsson K750i (åtminstone i Mac utan extrainstallation av drivrutiner)

Tack för att du förklarade, nu förstår jag vad som menades med det. Och summerat, kan jag fortfarande påstå att jag inte behövde installera något extra program, då iTunes följer med OS:et. Det gör det självfallet inte automatiskt till en del av systemet, men det är betydligt roligare att ha med iTunes att göra än vissa andra "medföljande" program.

Ursprungligen av Dalo:

Tack för att du förklarade, nu förstår jag vad som menades med det. Och summerat, kan jag fortfarande påstå att jag inte behövde installera något extra program, då iTunes följer med OS:et. Det gör det självfallet inte automatiskt till en del av systemet, men det är betydligt roligare att ha med iTunes att göra än vissa andra "medföljande" program.

Med Mac OS följer Itunes av "naturliga" orsaker. Däremot har de allra flesta Windows- eller Linux-datorer inga förinstallerade program som hanterar en Ipod fullt ut.

• Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-20 18:22
Ursprungligen av snowflake:

Jag föreslår att du användet Internet för att söka efter sidor med information om olika komprimeringsmetoder på ljudfiler. Jag vet, det kan vara tråkigt, men du får en bättre helhetsbild. Här har man nog sagt allt. Gör din egen undersökning nu, fram med kalkylator och räkna baserat på hur mycket spelaren du är ute efter kan lagra. Och hur sakerna är gör du bäst i att prova själv. Alltid. Ta dig till en iPod återförsäljare för att testa en iPod. Jag tror att det är möjligt. Desamma gäller naturligtvis för vilket blink-och-tut du köper överhuvudtaget. Upplev själv. Frågar du här hur bra en iPod är får du ganska partiska svar. Helt enkelt för att det är en tillägnad sida. Åk och känn, gör matteläxan jag skrev om däruppe och dra din egen slutsats. Det är alltid bäst i längden.

iPod är precis en vanlig mp3spelare på samma sätt som en Ferrari är en vnalig bil.

• Oregistrerad
  • 2005-10-03 16:07
Ursprungligen av homeboy87:

iPod är precis en vanlig mp3spelare på samma sätt som en Ferrari är en vnalig bil.

Precis, lite lyxigare, snyggare, bättre än genomsnittet och lite dyrare.
Principen är ju den samma

• Medlem
  • Rimbo
  • 2005-10-03 18:57
Ursprungligen av pite_jacke:

Precis, lite lyxigare, snyggare, bättre än genomsnittet och lite dyrare.
Principen är ju den samma

Det måste jag ju absolut hålla med om. När allt kommer omkring så har jag ju en iPod, inte en iRiver eller något annat. Men om man återgår till konkreta, tekniska fakta, vad skiljer då?

• Medlem
  • 2005-10-03 19:04
Ursprungligen av dalo:

Det måste jag ju absolut hålla med om. När allt kommer omkring så har jag ju en iPod, inte en iRiver eller något annat. Men om man återgår till konkreta, tekniska fakta, vad skiljer då?

Det finns ingen spelare som har lika mycket minne och är lika liten som nano och ändå ligger på under 2500:- i pris. Finns väl för övrigt ingen spelare som har dom kriterierna oavsett pris?

1
Bevaka tråden