Nytt Apple-avtal förändrar branschen?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har tagit del av ett nytt omfattande Apple-avtal som skickats ut till samtliga auktoriserade återförsäljare i Europa.

Apple har tagit fram ett nytt rating-system med fler än 150 punkter utifrån alla återförsäljare har bedömts. Bedömningen ligger till grund för ett nytt rabattsystem där inköpspriserna på Appledatorer och tillbehör avgörs. Skillnaden i rabatter är så stora att Apples bedömning blir väldigt viktig och kan påverka den enskilda återförsäljarens ekonomi.

Som exempel bedöms återförsäljarens lokaler, showroom och läge. Servicenivå, certifieringar och specialisering är andra saker som påverkar. Målet är att en kund ska få bästa möjliga bemötande vid ett köp av Apple datorer. En återförsäljare som inte lämnar några värdeadderande tjänster kommer få sämre villkor i fortsättningen.

Icke-auktoriserade återförsäljare påverkas också av avtalet då inköpspriserna närmar sig Apple listpriser (ALP) och blir rakbladstunna i fortsättningen. Distributörer (grossister) har informaterats om det nya avtalet och kommer att anpassa sina Applepriser därefter.

99mac vill poängtera att Apples listpriser inte påverkas och att datorpriserna för slutkunder troligen inte kommer att förändras speciellt mycket. På sikt tror vi dock att många kommer att justera sina priser till Apples listpris - dvs samma priser som finns på Applestore.

Avtalet tas i drift den 1:a Oktober och omfattar alltså alla auktoriserade Apple återförsäljare inklusive Apple Centers och andra direktköpande företag. Trots detta har inte alla nåtts av informationen ännu - något som vi märkt när vi kontaktat återförsäljare i Stockholmsområdet.

Jimmy Högberg på Provectum System kommenterar: "Det nya Appleavtalet är bra. Det är bra därför att företag som säljer Mac ska veta vad dom håller på med. Att företag som inWarehouse får försämrade villkor är inte dåligt för marknaden - dom har inte tekniker som kan hjälpa kunderna med problem. Ska man handla via postorder krävs att man har kunskap sedan tidigare. Alla kan väl hålla med om att det alltid är bättre att få support av företaget som sålt maskinerna än av Apples egna support. Det tror jag alla kan hålla med om som har varit i direktkontakt med Apples support."

Jonas Vikander på MacRent: "Jag förstår att inWarehouse inte gillar avtalet - men jag gillar det trots att vi inte är auktoriserade Appleåterförsäljare. Man ska premiera återförsäljare som erbjuder kunden extra service."

Johan Åsberg på Macoteket: "Vi vet ännu inte hur vi kommer att påverkas. Vi hoppas på att nya avtalen får återförsäljare att jobba mer aktivt för att öka Apples marknadsandel - och att det lyckas. Det gynnar alla återförsäljare. Generellt ska man premiera företag som satsar på Mac plattformen."

Apple vill inte diskutera avtalet med 99mac eftersom deras policy inte är att kommentera återförsäljaravtal.

Återförsäljare kan läsa fler detaljer och diskutera i återförsäljareforumet (kräver lösenord)

- du läste det först på 99mac.com -

[ 23 September 2002, 09:28: Meddelandet ändrat av: Redaktionen ]

Är det bara jag som ser en uppenbar fara i det hela?

Apple borde ha ett mycket enkelt interface mellan sig och sina ÅF-kanaler. Jag tycker dom skulle sälja till alla enligt samma princip, där man skulle få mängdrabatt om man köpte många maskiner. Sedan är det upp till marknaden (kunderna) att belöna dom ÅF som är billiga/bra/kompetenta. Det ligger ett allvarligt reglerande styre och klappa-på-huvudet-mentalitet bakom den nya given. Apple tycker helt enkelt inte att vi som kunder inte riktigt vet vårt bästa. Dt är uppenbart att förslaget kommer att diskriminera "billiga" ÅF och uppmuntra "dyra" ÅF. Jag som kund tycker faktiskt att det är mitt uppdrag att göra sådana val, inte Apples.

[ 23 September 2002, 10:15: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 10:17

Oj då!

Är det klokt för ett företag att agera på det här sättet när man har en liten bas återförsäljare, som knappast ser ut att öka? Även om Onoff och Siba knappast är bra Apple-ambassadörer så tror jag inte att deras intresse för att sälja Macar kommer öka av ett återförsäljaravtal liknande det ovan beskrivna. Självklart är det trevligt att premiera de som är duktiga, men det innebär allt som oftast att man straffar dem som inte är lika duktiga.

Jag tror att Apple på det här sättet skrämmer bort potentiella återförsäljare, eftersom det är svårt för en fristående aktör att ge sig in med samma entusiasm som Apple med sina förlustbringande AppleStores. På längre sikt skrämmer man på så sätt även bort potentiella kunder.

Situationen hade varit annorlunda om det funnits ett verkligt sug efter företagets produkter.

Frågan vi alla ska ställa oss är väl om inte Apple marknaden ökar om kunder bemöts på ett mycket professionellt sätt och alltid får bästa möjliga service?

Om alla maskiner säljs av distributörer (dvs en återförsäljare vars fokus är att leverera en låda ifrån punkt a till punkt b på billigast möjliga sätt) så blir det svårare tror åtminstonde jag.

Jag tror att vi ska fokusera på vad avtalet egentligen säger - om Ni har ett showroom bra placerat där professionella presentatörer/säljare och bra service: då får ni några procent bättre pris av oss.

Är inte det exakt vad vi kunder vill ha??

[ 23 September 2002, 12:15: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-23 12:43

Jo - det vill vi! Men problemet är att det inte finns någon sådan ÅF idag...faktiskt, krasst sett! Att vi däremot spånar och planerar att skapa en sådan är en annan sak. Om avtalet i sig självt skapar nya embryo till projekt så är det väl förträffligt, men troligen kommer de som redan säljer mac att tappa lusten ännu mer...eftersom ingen av dom enbart säljer mac utan gör de stora pengarna på andra märkes/plattformsprodukter...Apple har helt enkelt förlitendel av marknaden för att ett sådant här avtal skall ge positiv effekt på redan etablerade ÅF av mac...

Däremot är det en morot för "99macstore" - om projektet genomförs fullt ut!

Komigen, Martin!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Är inte det exakt vad vi kunder vill ha??

Även om de flesta kunder vill ha det så här, så tror jag inte alla kunder vill det.

Själv vill jag ha bra priser. Måste inte vara billigast möjligt, men det skall inte ligga långt ifrån heller.
Bryr mig varken om support, certifieringar och showroom.
Jag är nöjd om det funkar som hos Dustin. Bra priser och bra/snabb service vid ev. returer och byten.

[ 23 September 2002, 12:51: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Frågan vi alla ska ställa oss är väl om inte Apple marknaden ökar om kunder bemöts på ett mycket professionellt sätt och alltid får bästa möjliga service?

Om alla maskiner säljs av distributörer (dvs en återförsäljare vars fokus är att leverera en låda ifrån punkt a till punkt b på billigast möjliga sätt) så blir det svårare tror åtminstonde jag.

Jag tror att vi ska fokusera på vad avtalet egentligen säger - om Ni har ett showroom bra placerat där professionella presentatörer/säljare och bra service: då får ni några procent bättre pris av oss.

Är inte det exakt vad vi kunder vill ha??

Angående intressekonflikten du pratade om i en annan tråd... Talar du som mac-kund nu Martin eller blivande ägare till en 99mac-store med rabatt från Apple?

Enligt det gamla talesättet "man skall inte lära pappa att kopulera" så måste jag invända mot resonemanget att Apple har massa att styra i relationen mellan ÅF och kund. Varför har inte alla ÅF redan valt att möta kunder professionnelt och med bästa möjliga service? Nej, det nya förslaget hotar möjligheten för ÅF att välja olika vägar för att nå ut till olika kundsegment. Det uppmuntrar strömlinjeformning av ÅF-ledet. Jag är också rädd för att ÅF i framatiden kommer att fokusera för mycket att övertyga Apple om att ge just dom bättre rabatter för gud-vet-vad-vilken-anledning istället för att ha fullt fokus på sina kunder och fråga sig vilken butik kunderna vill ha och vilka tjänster *dom* vill ha. Jag är för valfrihet och hoppas att det skall finnas ÅF som har olika inrikning, och det nya förslaget oroar mig. Jag uppsakattar också om det finns en lågpris ÅF som har som specialitet att vara billiga. Jag tycker att dom skall få göra det utan att straffas från Apple. Dom ÅF som erbjuder mera kompetens och andra värden för kunderna måste lära sig att ta betalt för det. Det är DET som är pudelns kärna enligt min mening.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- om Ni har ett showroom bra placerat där professionella presentatörer/säljare och bra service: då får ni några procent bättre pris av oss. Är inte det exakt vad vi kunder vill ha??

Håller med dig om detta. Som exempel så vill jag gärna berätta om en jobbarkompis som är diehard PC-användare som funderade över att köpa en iBook i samband med att hans fru skulle ha sitt personalköpserbjudande. Han gick till MacForum i Göteborg och kom tillbaka oerhört besviken efter att ha fått minst sagt undermålig assistans - så pass dålig att han egentligen inte fatta speciellt mycket. Redan innan varnade jag för hur jag upplever MacForum, dvs. att dom i första hand bryr sig om att sälja till och supporta större kunder. Att han sedan valde en bärbar DELL förvånade mig tyvärr inte. Jag vill se att alla kunder behandlas lika och då är showroom en bra idé - om man sedan kan sin mac så kan man ju ändå leta efter bästa pris, men för för att bredda macbasen så behövs det kunnigt folk. Utan detta så kan knappast Apple växa i någon större omfattning.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 15:48
Citat:

quote:Som exempel bedöms återförsäljarens lokaler, showroom och läge. Servicenivå, certifieringar och specialisering är andra saker som påverkar. Målet är att en kund ska få bästa möjliga bemötande vid ett köp av Apple datorer. En återförsäljare som inte lämnar några värdeadderande tjänster kommer få sämre villkor i fortsättningen.

Det jag eftersträvar som kund är - förutom låga priser, snabba leveranser och andra sådana självklarheter - ett professionellt och kunnigt bemötande, och om företaget ifråga sitter i en källare på söder eller i en industrikloss i spånga spelar faktiskt mycket mindre roll.

Ett sätt (som tillfredställer Apples utseendefixering) är att göra som bilbranschen - ett permanent Showroom mitticitti som inte säljer något, men där prylarna syns. Men som sagt, jag handlar hellre hos Dustin än hos NK.

ps. innebär ovanstående citat att Applestore kommer att läggs ned?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-23 15:58

En bra ÅF för mig är kanske inte samma för någon annan.

Det viktigaste som jag ser det är snabba leveranser och/eller exakta leveransbesked. God kunskap om tillbehör och ha stenkoll på hur lång tid något tar ifrån beställning till leverans.

För det finns inget värre då man får ett besked och sen får ändra det beskedet till den som skall ha maskinen / tillbehöret. Jag blir otroligt glad av att få saker innan de skall komma. Jag blir sur då jag får vänta en vecka extra.

Tycker den ÅF som vi anlitar mest är väldigt bra. När det är strul med leveranser är det nästan alltid Apple som är grunden till det...

En kompetent ÅF skall belönas, någon som bara kan kränga och inte ge support skall självklart få betala lite mer för supporten är enormt hög.

Vi vänder oss nästan aldrig till supporten. Ändå är det en del i priset. Hade macarna varit billigare hade vi kunnat köpa fler...

  • Medlem
  • 2002-09-23 16:00

Som referens kan man ju nämna H&M och IKEA. De två framgångsrikaste affärskedjorna i sverige, som förvisso inte är återförsäljare.

Har de bra service? -Inte i en vidare bemärkelse, kunderna gör en del av personalens jobb. Däremot blir man oftast väl omhändertagen.

Är läget på lokalerna bra? - I IKEAs fall, definitivt inte. H&M, ja.

Är det billigt? -Ja, det är den enda anledningen att de har några kunder.

Folk tar all möjlig skit, om de kan spara några kronor. De klagar kanske, men på måndag är de tillbaka igen.

Det är ju en väldig skillnad om jag ska köpa åt företaget eller köpa privat.
Men om jag ska köpa mig en ny Mac privat, så vill jag kunna göra köpet via internet. Jag vill ha det lägsta möjliga priset. Jag vill ha datorn levererad inom 10 dagar. Om ett hårdvarufel uppstår vill jag kunna ta lös den trasiga delen (t.ex. en cd-brännare) och skicka in endast den för att få en ny som jag kan montera dit istället. Att skicka in hela datorn ska man inte alltid behöva göra.

Så alltså en bra återförsäljare för mig är:
Onlinebaserad.
Billig.
Leverans snabb.
Och har inga principer om att hela datorn måste skickas in vid hårdvaru fel.

  • Medlem
  • 2002-09-23 17:00

Samma bör gälla för Apple.
Får man dålig service, vänta på produkten, dåliga svar från supporten osv. bör de också själva ta sitt ansvar för det. Vid försenad leverans sänkning av priset med 2% per förseningsdag t.ex.
Stig :rolleyes:

Sänkning utav priset vid för sen leverans skulle Apple aldrig gå med på just för att dom inte kan hålla några tider. Som det är nu så bryr sig inte Apple om konsumenterna...Tyvärr skall tilläggas. Dom gör inget för att det skall bli smidigare för kunderna eller billigare heller för den delen.

Själv tycker jag 4 återförsäljare i Sverige är bra.

AppleStore.
Möjlighet att anpassa maskinerna jag beställer, ända ner till vilket språk operativet och tangentbordet skall ha, kan få airport kort och mera minnne i stopppat redan från början.

Macoteket.
Bra utbud, Snabba Leveranser, riktigt bra produkt kunskaper, Alltid Trevliga.

Macsupport.
Enormt kunnig personal som kan lösa dem mest komplexa installationer och sälja hela lösningar inom de flesta områden, print, internet, databas, video etc.

Dustin

Snabba Leveranser, bra utbud på standard produkter
( Switchar, datorkomponenter, skärmar etc. )
Har stako avtal, bra hantering av licenser o.s.v

Som jag ser det finns det ingen återförsäljare som passar för allt.

Personligen tycker jag det finns för många apple - centers som bara är intreserad av att skriva service avtal och pressa konsult-timmar.

Och jag tror Apple gör fel om de bestämmer sig för att bestraffa en viss typ av Återförsäljare, undrar t.e.x hur macoteket kommer drabbas av det här.

[ 23 September 2002, 17:41: Meddelandet ändrat av: Jhonny ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-24 14:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jhonny:
Och jag tror Apple gör fel om de bestämmer sig för att bestraffa en viss typ av Återförsäljare, undrar t.e.x hur macoteket kommer drabbas av det här.

Vet inte om det beror på detta men kollar man
macworlds macbarometer så har macoteket nu priser som bara ligger en krona under apples egna. Gäller inte alla produkter men t ex iBook & Powerbook.

[ 24 September 2002, 14:11: Meddelandet ändrat av: mcelwee ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-24 18:10

Det är vi kunder som ska bedömma återförsäljarna och det är vi kunder som ska kika runt hörnen för att hitta den nivå på servicen som just VI behöver. det är inte Apples uppgift att ställa krav såsom varande kund. Ett larvigt beslut av Apple.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 08:36

Vi vet ju alla vilket mål vi vill nå. Frågan är väl hur man når dit och om detta är rätt väg. Jag tycker och tror nog att det finns bättre sätt. Precis som många säger så är det lite farligt att göra så här. Många återförsäljare som det ändå är bra att dom finns kanske försvinner.

Jag tycker det känns som Apple gör det enkelt för sig och skickar ner ansvaret på återförsäljar nivå istället för att ta ansvaret själv. Det finns en sak som är bra, för att inte säga bäst på att skapa det vi alla vill ha. Det är marknadens alla faktorer. Om Apple gör världens bästa operativsystem,(Vilket dom nu har) gör världens snyggaste och mest kompletta & funktionella datorer, skapar de bästa helhetslösningar från allt till de bästa MP3 spelarna och varför inte en iPhone med allt man kan önska däri mm. OCH jag säger OCH man har attraktiva/rimliga priser i förhållande till det man får OCH att det finns marginaler så att det kan löna sig för återförsäljarna att sälja sakerna. Då kommer folk flockas kring prylarna. Alla kommer vilja sälja dom (ingen vill väl gå miste om bra försäljning) och marknaden/vi kunder, kommer söka oss till dom bästa återförsäljarna med dom bästa prisernan i förhållande till showroom, kunskap och service. Vilket då kommer skapa en massa bra återförsäljare.

Alla vill väl ha en ny PowerBook G4. Men vem har råd att köpa den? En enkel jämförelse från en annons visade en märkes PC med specar som matchade PB G4 men med över 2Gh för ca 20 tusen. Brevid låg en iBook med mycket lägre specar men för någon tusenlapp mer.

Om Apple vill börja växa så måste man hitta en avvägning pris/prestande som är bättre än idag. Och återförsäljarna måste tjäna pengar. Då jävlar ska ni se att det börjar hända grejer. Den digitala huben som borde finnas i varje mans hem är fortfarande bara för ett visst fåtal..

/Albert

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 10:44

Nu glömmer ni en annan aspekt av det hela!
Som det ser ut idag är det många kunder som går till återförsäljare med bra kunskap och får hjälp och goda råd, men när de sedan ska köpa datorn beställer dem från tex Inwarehouse eftersom det är billigare.

Fortsätter det så kommer företagen med showrooms, bra support etc på sikt att gå omkull. Detta slår tillbaka på postorderföretagen som då får mindre kunder. En ond spiral helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 12:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rah:
Nu glömmer ni en annan aspekt av det hela!
Som det ser ut idag är det många kunder som går till återförsäljare med bra kunskap och får hjälp och goda råd, men när de sedan ska köpa datorn beställer dem från tex Inwarehouse eftersom det är billigare.

Fortsätter det så kommer företagen med showrooms, bra support etc på sikt att gå omkull. Detta slår tillbaka på postorderföretagen som då får mindre kunder. En ond spiral helt enkelt.

Därför är ju dte nya avtalet bättre. De som har kunskapen och kan ge råd och hjälp skall ju ha ett lägre pris för burkarna. De som bara kränger, skall ju få ett högre inköpspris så supporten hos Apple finansieras...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 15:03

Det var ju precis det jag menade

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
De som bara kränger, skall ju få ett högre inköpspris så supporten hos Apple finansieras...

Nej, nej nej... Dom ÅF som har kompetens och kunskap skall ta betalt för det. Basta. Att ha differentierng av ÅF-priserna "för kundernas bästa" är lika idiotiskt som att påstå att det är bra för kunder med regionskodning av DVD. Jag kommer ihåg i 90-talet då många i Macindustrin talade om det stora problemet med "gråimport" av programvara. Dvs, att kunder kunde köpa en US-version av t ex Quark för bråkdel av vad den lokale klåparagenten ville ha för den lokaliserade versionen. Det fanns just ingen konsumentrepresentatnt i macmediabruset som kunde hojta det i min mening uppenbara. Det är bra att konkurrens finns och en fri marknad råder. Det är inte dåligt att det finns alternativ.

Kardinalfelet som ni som är "för" det nya systemet gör är att ni ställer kompetenta-ÅF mot inkompetenta-ÅF mot varandra och påstår att att den här prisskillnaden skulle vara nödvändig. Sanningen är den att en kompetent ÅF ju redan har ett försprång mot en mindre kompent ÅF. Det säger sig självt. I en rättvis marknadsekonomi måste den mindre kunnige återförsäljaren vara bättre på något annat. För att överleva måste han vara snabbare, billigare, eller på något annat sätt leverera något värde för kunderna. På en fri marknad så reglerar kunderna det här.

I VM-finalen hejade jag förstås på Brasilien över Tyskland, men jag vill att dom skall spela ärligt om det. Jag vill inte att Brasilen skall få börja matchen med en 3-målsledning bara för att jag gillar deras fotboll bättre.

Dom ÅF som är kompetenta och har problem i dagsläget måste fråga sig själva vad dom kan förbättra, och dom skall framförallt fråga sina kunder vad DOM vill ha. Dom skall inte springa till Apple och tigga specialdealar. Håll ögonen på vägen, titta inte på dom i baksätet.

Jag önskar 99mac-store all framgång och hoppas dom blir ett ÅF-världens Brasilien, men jag vill inte att dom eller någon annan ÅF skall ha orena fördelar. Det är inte bra för oss kunder.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 16:07

I en marknadseknomi så måste Apple i detta fallet hålla koll på sitt kostnadsläge. Om de märker att kunder som köper sina datorer billigt på postorder behöver mer support än de som köper sina datorer ifrån det stora Applecentret så måste de ju jämna ut det hela. De kanske tom går med förlust på de maskiner som vissa ÅF säljer medans de gör stora vinster ifrån de stora Apple ÅF som finns.

För att se det ur vår synpunkt så gör vi mycket support själva. Vi byter det mesta. Vi är nog en ganska bra kund för Apple. Kanske en gång i kvartalet ringer vi Apple om något problem. Under den tiden har vi köpt in en hel del macar. Så räknar vi per maskin kanske det är en på 30 som vi behöver ringa apple om något. Vi har en bra dialog med vår ÅF och borde då vara billiga ur support hänseende...

Går man till ett Applecenter så är det ofta där man frågar om man har problem. Visst kanske de borde ta betalt för småfrågor med, men då måste Apple med börja göra det. Jag vill inte ha ett 071-nummer till Apple.

Så jag tror Apple gör det rätta i det långa loppet...

Tror du på allvar att det nya förslaget bara kommer från telefonsupportkostander hos Apple? Jag tror att dom ÅF som är vinnare med Apples dopingförslag har lobbat för just det här.

Om Apple plågas av supportkostnader så skall dom låta dom som plågar dom betala. Enkelt. Om det är kunder eller klant-ÅF spelar ingen roll. Låt dom pröjsa vad det kostar så reglerar det sig. Apple har tolkningsföreträde i frågan om vad som är bäst för Apple. Jag vill ha tolkningsföreträde i frågan vad som är bäst för mig.

I mitt konkreta fall är det så att jag har haft Mac sedan 1985. Det började som ett privat intresse men under många år har jag även haft det som levebröd, som programmerare och som konsult. Min närmsta släkt köper inte dator utan mig. I dom flesta fall så är det helt och hållet mitt beslut vilken dator dom skall skaffa. Jag installerar och sköter all support i praktiken. Jag har genom åren både installerat PC och Mac hos släktingar. Det är nästan uteslutande *priset* som har gjort att det inte har blivit Mac jämt. När jag köper en Mac åt min morbror som inte har så mycket pengar är priset mycket viktigt. JAG sköter all support. Jag struntar i om säljaren är 19 år och röd skinnslips och inte kan nåt om Mac. Jag vill ha den billigt. Jag vet exakt vad jag vill ha. Apples produkt till ett billigt pris.

Jag har också skött stora upphandlingar av Mac där kunderna har affärskritiska system som jag har sett till att vi handlat genom en ÅF som kan ge ett stöd som behövs. Priset blir inte alls lika viktig faktor i dom affärerna.

Det nya förslaget straffar billighets-ÅF och tvingar alla ÅF mot en strömlinjeformning som jag inte vill ha.

Jag har aldrig ringt till Apple i ett supportärende.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 20:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Tror du på allvar att det nya förslaget bara kommer från telefonsupportkostander hos Apple? Jag tror att dom ÅF som är vinnare med Apples dopingförslag har lobbat för just det här.

Det är båda delarna.

En ÅF som har krav på sig att ha både det ena och andra ifrån Apple för att vara Applecenter vill ju få något tillbaka för de har den kompetensen. Om en ÅF har lättilgängliga lokaler och har ett bra showroom, då borde verkligen Apple premiera den ÅF.

Jag har hört en del som muttrats om att det har blivit mer support ifrån kunderna. Jag upplever det som att en ny applekund får bättre bemötande ifrån ett Applecenter än ett postorderföretag. Det finns ju självklart undantag.

För att ta ett konkret exempel. En god vän skulle köpa en iBook och ville köpa en pocketdrive som tillbehör. Frågan var om iBooken kunde driva pocketdriven. När han ringde en stor kombinerad PC och MAC postorder ÅF så fick han olika svar vid tre olika tillfällen. Ett av svaren var rätt ifrån postorderfirman. Det slutade med att han köpte sin iBook lokalt här i Malmö.

Jag tror vi kommer se riktigt bra erbjudande ifrån de lokala Applecenterna när det gäller datorerna. Det blir en grund att stå på för ÅF att ha showrooms.

Jag köper privat lika mycket på postorder som genom lokala ÅF. Jag vet ju vad jag vill ha och vad jag behöver. Apple har svårt att hitta nya kunder, därför behövs lokala ÅF som har öppet och som kan locka fler till Macen... Det måste ju synas att Apple har bra produkter!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
[QB] Om en ÅF har lättilgängliga lokaler och har ett bra showroom, då borde verkligen Apple premiera den ÅF.
[QB]

Vi är överens om mycket annat, men just det här är det som skiljer oss åt. Jag tycker det är kunderna som skall belöna en ÅF för dess kundmässiga förtjänster inte Apple.

1
Bevaka tråden