Från Iriver till Ipod?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-07-04 10:09

Hej,

Jag kör idag Iriver men kommer göra mig av med den för att införskaffa 60 härliga GB i form av en Ipod Photo. Min fråga är om jag kan köra mina WMAfiler på Ipoden? Eller måste jag lägga in all min musik (20GB) igen?

• Medlem
  • 2005-07-04 10:33
Ursprungligen av bune:

Hej,

Jag kör idag Iriver men kommer göra mig av med den för att införskaffa 60 härliga GB i form av en Ipod Photo. Min fråga är om jag kan köra mina WMAfiler på Ipoden? Eller måste jag lägga in all min musik (20GB) igen?

Ja, desvärre måste du det. iPod spelar nämligen inte datorkunkurrentens egna format utan håller fast vid Apple Lossless, AAC och mp3.
Vidare så har iPod-famljen just genomgått en liten förändring, och iPod Photo finns inte längre utan kallas numera för iPod med färgskärm.

Ha en bra dag// Hampus

• Medlem
  • 2005-07-04 10:36
Ursprungligen av Hampe:

Ja, desvärre måste du det. iPod spelar nämligen inte datorkunkurrentens egna format utan håller fast vid Apple Lossless, AAC och mp3.
Vidare så har iPod-famljen just genomgått en liten förändring, och iPod Photo finns inte längre utan kallas numera för iPod med färgskärm.

Ha en bra dag// Hampus

Ok, tack för ett snabbt svar. Som tyvärr gör att jag nog måste tänka om när det gäller Ipod. Jag har hela min skivsamling i WMA nämligen. Tråkigt.

Eller kan man konvertera musik från WMA till MP3 UTAN att förlora data på vägen? Jag har nämligen "lånat" musik från kompisar och rippat i WMA, och den musiken kan jag inte få tag på igen... vilket gör att jag kommer förlora en stor mängd musik om jag byter till att enbart köra mp3.

Har ni något klurigt svar på detta? För jag är verkligen sugen på en Ipod 60GB "med färgskärm"

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-07-04 11:13

Du kan koda om filerna till mp3/aac mha anapod som vi testat här

Det sker samtidigt som du för över musiken till Ipoden

• Medlem
  • Lund
  • 2005-07-04 17:28
Ursprungligen av bune:

Ok, tack för ett snabbt svar. Som tyvärr gör att jag nog måste tänka om när det gäller Ipod. Jag har hela min skivsamling i WMA nämligen. Tråkigt.

Eller kan man konvertera musik från WMA till MP3 UTAN att förlora data på vägen? Jag har nämligen "lånat" musik från kompisar och rippat i WMA, och den musiken kan jag inte få tag på igen... vilket gör att jag kommer förlora en stor mängd musik om jag byter till att enbart köra mp3.

Har ni något klurigt svar på detta? För jag är verkligen sugen på en Ipod 60GB "med färgskärm"

Dock sak du ha i åtanke att kvalitéen på låtarna blir sämre om du konverterat till ett annat format.

Men det kanske inte spelar dig någon roll.

• Medlem
  • 2005-07-04 17:57
Ursprungligen av tayeh:

Dock sak du ha i åtanke att kvalitéen på låtarna blir sämre om du konverterat till ett annat format.

Men det kanske inte spelar dig någon roll.

inte nödvändigtvis du kan ju rippa den i samma bitrate som musiken redan är i.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-04 18:01

det går inte att komprimera på komprimeringen utan att förlora kvalitet, även om förlusten kan vara mariginell. en komprimering är trots allt en komprimering.

• Medlem
  • 2005-07-05 18:12

jo det är sant, men du kan ju alltid testa skriva .mp3 istället för .wma man vet ju aldrig kan ju funka?

Eller så pajas hela skiten

Ursprungligen av erik:

det går inte att komprimera på komprimeringen utan att förlora kvalitet, även om förlusten kan vara mariginell. en komprimering är trots allt en komprimering.

Det lilla wma som jag kört över till mp3 med easywma utmärker sig inte för att bli nämnvärt sämre... Dvs inget man går och retar sig på direkt.

Ursprungligen av Pär:

Det lilla wma som jag kört över till mp3 med easywma utmärker sig inte för att bli nämnvärt sämre... Dvs inget man går och retar sig på direkt.

Ja, skillnaden är ofta rent psykologisk...

För övrigt så klarar Ipod även av att spela okomprimerade format, typ Aiff och Wave.

• Medlem
  • 2005-07-06 14:18
Ursprungligen av Alphonze:

Ja, skillnaden är ofta rent psykologisk...

För övrigt så klarar Ipod även av att spela okomprimerade format, typ Aiff och Wave.

Är ni nöjda med ljudkvalitén i spelaren annars? Jag menar vanliga ljudspår rippade i iTunes eller liknande. Mp3 eller AAC.

Har läst att AAC ska hålla en bra nivå. Att man t o m kan köra på lägre bitrate jämfört med t ex mp3filer och fortfarande få ut samma ljudkvalité.

Kör ni AAC? Vilket bitrate?

Många frågor blir det, men jag är så himla sugen på en Ipod, samtidigt som jag vill vara säker på att det är rätt spelare för mig.

Ursprungligen av Bune:

Är ni nöjda med ljudkvalitén i spelaren annars? Jag menar vanliga ljudspår rippade i iTunes eller liknande. Mp3 eller AAC.

Har läst att AAC ska hålla en bra nivå. Att man t o m kan köra på lägre bitrate jämfört med t ex mp3filer och fortfarande få ut samma ljudkvalité.

Kör ni AAC? Vilket bitrate?

Behöver du inte radio inbyggt så är Ipod helt klart bra.

Vad beträffar format så kör jag nästan uteslutande mp3 bara för att det är vanligare om man vill köra filerna nån annanstans och slippa en massa extra omkomprimeringar. Du ser ju nu vilka "i-landsproblem" som du har fått med ditt forna wma...

Teoretiskt är säkerligen komprimerad aac (m4a) bättre än mp3, men jag kör ofta kanska höga "bitrate" (runt 200) och då hör jag verkligen ingen skillnad, inte ens mot okomprimerad aiff eller cdda (cd).

Enda gången jag verkligen hört skillnad på mp3 och aac är en ljudbok jag började koda i mp3 128, men det blev en massa konstiga digitala missljud som försvann när jag istället rippade i aac 128.

Förmodligen kommer jag att rippa i aac lite oftare nuförtiden i och med att jag köpt en Ericsson-mobil (K750i) som spelar aac också, men det är nåt annat än Ipod...

• Medlem
  • 2005-07-06 15:13

Behöver du inte radio inbyggt så är Ipod helt klart bra.

Vad beträffar format så kör jag nästan uteslutande mp3 bara för att det är vanligare om man vill köra filerna nån annanstans och slippa en massa extra omkomprimeringar. Du ser ju nu vilka "i-landsproblem" som du har fått med ditt forna wma...

Teoretiskt är säkerligen komprimerad aac (m4a) bättre än mp3, men jag kör ofta kanska höga "bitrate" (runt 200) och då hör jag verkligen ingen skillnad, inte ens mot okomprimerad aiff eller cdda (cd).

Enda gången jag verkligen hört skillnad på mp3 och aac är en ljudbok jag började koda i mp3 128, men det blev en massa konstiga digitala missljud som försvann när jag istället rippade i aac 128.

Förmodligen kommer jag att rippa i aac lite oftare nuförtiden i och med att jag köpt en Ericsson-mobil (K750i) som spelar aac också, men det är nåt annat än Ipod...

Jo precis. Jag tittar ju på en 60GBspelare så jag lär ju inte behöva oroa mig för att minnet ska ta slut/påverka mitt val av bitrate. Kommer också köra på runt 200kbit/s

Just nu är det väl mer en fråga om pengar (brist på dem) att jag inte sitter här o leker med en Ipod... men nästa lön muaha ha ahhaa

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-05 18:57

en oläsbar fil tror jag du får. ska ligga en viss information i början av en mp3fil för att den ska kunna läsas som en sådan.

• Medlem
  • 2005-07-06 08:47

Jo, att det blir sämre kvalitet är jag medveten om. Det är ju lite trist. Men i värsta fall får det ju bli så.
Ipoden är fortfarande het, och jag behöver 60GB, vilket inte så många andra märken klarar av att leverera... om man inte vill ha en apful spelare (vilket jag inte vill)

Tack för svaren i alla fall.. blir det en ipod så lär jag definitivt köra anapod och testa!

Det är viktigare hur man petar in lurarna i örat än vad det är för format...

Tips:

Jag vet inte hur Iriver hanterar sina filer i sina spelare, men tänk på att Ipod måste (tyvärr) använda nåt slags program i en dator för att kunna hantera och spela filerna. Det räcker inte bara med "vanlig" filhantering att flytta filer från ett fönster till ett annat. Itunes är ju som bekant det vanligaste (och bästa?) programmet till Ipod.

Min telefon K750 har ett löst minneskort (samt ett inbyggt) där man bara kan drag'n'droppa filer i datorns fönster och de kan spelas. Iallafall funkar det med min Mac utan att jag har behövt installera några speciella Ericsson-drivisar.

Ipod har heller ingen manuellt justerbar eq (i allafall inte min 4G 20-giggabajtare), utan enbart förinställda konstiga inställningar som man ändå aldrig kan använda. Jag kör nästan alltid med "flat", men jag retar mig på att jag inte kan justera nån liten enstaka frekvens om jag vill det, som man kan i Itunes i en dator. Jag tycker det är B. Min Ericsson har t.o.m. manuell eq, men tyvärr är ljudet inte riktigt så bra som i en Ipod.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-07-06 18:09

du kan ju köra manuell EQ i iTunes och tillämpa på alla spåren på din iPod, men är då bunden att köra med just den inställningen tills du sitter i iTunes igen och kan ändra tillbaka.

Jättesmidigt...

Sarkasmen är inte mot dig, Erik, utan mot Apple.

Herreguuud, hur svårt kan det vara för Apple???

• Medlem
  • 2005-07-07 11:17

Herreguuud, hur svårt kan det vara för Apple???

Det här gör ju inte saken bättre för min del. Känns som om Irivers alternativ är bättre då där du kan ställa in flera olika inställningar på eq:n direkt på spelaren. Samt att många tycker att ljudet är bättre i deras spelare, jämfört med Ipod.

Hmm, det återstår fortfarande en hel del för Ipod att bevisa innan det blir en sån ändå.

Apple kanske har manuell eq i de nya spelarna? Kolla upp det innan du dissar Ipod helt.

• Medlem
  • 2005-07-08 08:31

Apple kanske har manuell eq i de nya spelarna? Kolla upp det innan du dissar Ipod helt.

Mjoo.. plus att jag kan styra eq:n genom Itunes.. det är lite omständligt, men det kan vara ok. Det blir väl en 60GB... kanske

Jag måste hitta en i butik så jag kan klämma lite på den innan jag bestämmer mig.

Hehe, "klämma". Jojo, när du väl har klämt en Ipod kommer du att vara såld, tro mig. Ipod ÄR bra, egentligen.

Nån som vet var hos Apple man kan rikta sina konsumentönskemål angående en framtida Ipod-mjukvaruuppdatering med manuell eq?

Är det ingen mer än jag (och ev. Bune) som saknar denna funktion hos Ipod?

Jag saknar också den funktionen för att vara ärlig, skulle vara bra att kunna ställa in EQn själv.

Ja, då är vi tre...

• Medlem
  • 2005-07-08 14:02

Ja, då är vi tre...

Tre små glada eq-tomtar!

Förresten så ska jag till götet i helgen, jag hoppas på fint väder..

Ja, välkommen hit, allt regn för den här sommaren kom igår...

Bevaka tråden