Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPRS

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur många är det som använder GPRS? Jag har det på min Ericsson T39 och jag köpte ett Soft GSM kit för att kunna surfa via GPRS när jag satt i bilen. Fungerade sisådär, och då är jag snäll...

Vad är era erfarenheter?

Jag har inte GPRS och funderar på om jag egentligen behöver det. Hur många är det som kommer att använda GPRS när det kommer att kosta pengar? Nu bjuder väl operatörerna på en viss tid?

Jag behöver en kalender och talfunktionen.

Jag änvänder GPRS nästan dagligen genom WAP även om jag egentligen inte behöver det. Men det är ju så enkelt om man sitter där på bussen och inte har något att göra att bara koppla upp sig och läsa lite nyheter, lite inlägg på mobilforumet Esato (www.esato.com , du kan även skriva inlägg via WAP!) och kanske ladda ner bakgrundsbilder till min Ericsson T68.

Har haft tjänsten ett tag nu och räkningarna jag får vad gäller GPRS delen är inte så höga. Går man inte över 2 MB överförd data så är det ingen avgift utöver grundavgiften, därefter kostar det 20kr per MB med mitt Vodaphone abbonemang. Eftersom jag bara kör WAP med telefonen har jag fortfarande inte lyckats gå över 2 MB överförd data på en månad.

Har inte själv testat GPRS i kombination med en dator ännu men jag utgår från att det fungerar lika bra som med WAP.

Jag använder GPRS och WAP varje dag. Perfekt på bussen om man inte vill stirra på alla andra..
Att kolla SLs tidtabeller är grymt! Perfekt när tabellen vid busstolpen är sönderriven..

Däremot var både Tele2 och min mobilsäljare otroligt dåliga på konfiguration av GPRS. Just okunskapen hos dessa tror jag är något som talar emot GPRS. Vi vanliga användare måste snabbt och enkelt förstå vad som är fördelen och hur det fungerar.

Jag har två kompisar med egna T68´s och GPRS abb. och de skiter bägge i det för att de inte får de att fungera.

Upp för fler användbara tjänster och flat rate på GPRS. Och så några dagars utbildning i det till alla mobil säljare..

Kommer använda det när/om det blir riktig flatrate.

Ciryon

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-06 15:29

Skulle kanske använda det om Telia kunde sänka priserna. Framförallt så vill jag ha en gratis provmånad, så att jag kan ta reda på om det är något jag vill ha, och hur mycket data skickas.

[ 06 Augusti 2002, 15:30: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Har GPRS på min nya barnskallra (T68i) har inte hunnit göra nåt annat än wappa lite men det är så långsamt och träligt.
Skall testa lite då jag får blåtandadaptern till TIn.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-06 21:54

Skaffade en Siemens S45 med GPRS för ungefär ett år sedan. Och precis som många sagt så är det ju perfekt bussunderhållning.

Siemens wap-browser är dessutom lite speciell, den klarar html-sidor rätt OK. Brukar ofta läsa MacNytt (även innan wap-versionen kom) och As the Apple Turns på bussen.

Har också prövat att surfa över GPRS på min PowerBook. Siemens är ju tyvärr inte så mac-vänliga, det var en del pillande med modemscriptet innan jag fick det att fungera. Men nu tuffar det på riktigt bra.

Sedan jag uppdaterade firmwaren i S45:an går GPRS:andet något snabbare. Ser också att jag överfört 37.2 mb på några månader...

Blir ju faktiskt lite tråkigt den 31/10 då GPRS börjar kosta pengar.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 09:29

Hemma kopplar jag upp iBooken via T68:an till Comviq GPRS. Det funkar bra för det mesta och tutar på i 3-4 k i sekunden.
Comviq är väl sådär, men det är svårt att klaga när det är gratis....

[ 13 Augusti 2002, 09:33: Meddelandet ändrat av: Melker Lindström ]

Är det nån som vet hur man kan ansluta till internet med T68i/GPRS och Mac OS X? Ska finnas modemskript nånstans, men var?

Har ändrat mig förresten, använder nu GPRS nästan varje dag för att wappa, funkar hur grymt som helst.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Är det nån som vet hur man kan ansluta till internet med T68i/GPRS och Mac OS X? Ska finnas modemskript nånstans, men var?

Du hittar modem-skript hos Ross Barkman och kan läsa lite om hur man gör hos Obzorg.org.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Är det nån som vet hur man kan ansluta till internet med T68i/GPRS och Mac OS X? Ska finnas modemskript nånstans, men var?

Har ändrat mig förresten, använder nu GPRS nästan varje dag för att wappa, funkar hur grymt som helst.

Ciryon

Hur vill du ansluta, Bluetooth? IrDA? USB-kabel?

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 15:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Är det nån som vet hur man kan ansluta till internet med T68i/GPRS och Mac OS X? Ska finnas modemskript nånstans, men var?

Scripten för Ericsson 520 och T39 funkar även till T68. Ligger med i systemet.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 22:56

Jag har en SonyEricsson T300 och det fungerar bra att surfa med GPRS direkt i telefonen. Vad behöver jag ställa in i telefonen och datorn (PB_G4 IrDA) för att kunna surfa trådlöst med datorn?
Det finns ju generella Ericsson IrDA modemscript som borde fungera i Jagularen.Men vad skriver man då i PPP-inställningarna?
Finns mina WAP/GPRS användaruppgifter i telefonen så borde de väl inte behövas på nytt eller?
Känns som jag inte begriper det här...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-15 10:33

Om du söker i forumen tror jag du hittar beskrivningar. Jag hittade en min utkorg, tyvärr på engelska men håll till godo.

"I made a new data account (in my phone called CID=3) and left all the settings for the account blank.
I entered username and password (from the provider) in Remote Access and told Remote Access to call "*98*3#", where 3 is the CID. Entered the DNS:es in TCP/IP (PPP). Used Ericsson 520m 28.8 modem script.
Works perfect. Have to reboot the phone once in a while though... Time to upgrade the software...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Är det nån som vet hur man kan ansluta till internet med T68i/GPRS och Mac OS X? Ska finnas modemskript nånstans, men var?

Har ändrat mig förresten, använder nu GPRS nästan varje dag för att wappa, funkar hur grymt som helst.

Ciryon

Hur vill du ansluta, Bluetooth? IrDA? USB-kabel?

/M

Bluetooth (som redan nu fungerar perfekt att t.ex. iSynca med)

Ciryon

Jag kollar mail och wappar en del med en t68i via Vodafone. Funkar bra!

/p

1
Bevaka tråden