Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Anapod

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-23 21:22

INTRODUKTION
Många Windows-användare som blivit nyblivna iPod-ägare känner ofta frustration över iTunes i början, dels över programmets sätt att hantera musiken, men även att det behövs ett ”extra” program för att föra över musiken till iPoden. De flesta vänjer sig dock vid iTunes lite annorlunda (åtminstone i Windows-användarnas ögon) sätt att organisera låtarna. För de som inte riktigt vänjer sig finns dock alternativ, både i form av freeware och betalprogram.

ANAPOD
Ett program är Anapod Explorer från Red Chair Software som finns både som freeware (eller Trial Edition som de kallar det) och i versioner som kostar pengar. Det har stöd för alla modeller av iPods, och stöder dessutom Windows 98SE och ME (systemkraven från Apple kräver Windows 2000 med SP4 eller XP). Trial Edition är gratis och har inga tidsbegränsningar, det som saknas är bl.a. fullversionens möjlighet att föra över musik till datorn. En fullständig lista på vad versionerna innehåller finns på Red Chair Softwares hemsida. Priset på fullversionen varierar från $20 (ca 140 kr) för Shuffle-stöd, $25 (ca 175 kr) för övriga modeller.

Vid installationen så knyts iPoden till programvaran, detta styrs av serienumret på iPoden, så man kan bara använda en iPod till Anapod. Däremot kan man installera Anapod på hur många datorer som helst. Om man har flera iPods så finns en s.k. Universal Edition och till den ska man kunna knyta ett visst antal iPods. Det är dock oklart hur många iPods man kan knyta till den, enligt Red Chair Software gäller den för ett ”inom familjen rimligt antal” iPods. Universal Edition kostar $30 (ca 210 kr).

Programmet är litet – under 1 MB – och nya versioner kommer hela tiden (ungefär var 14:e dag enligt Red Chair Software), men oftast är det inga stora ändringar som görs.

JÄMFÖRELSE MED iTUNES
Det är inte riktigt rättvist att jämföra iTunes och Anapod Explorer eftersom iTunes är en fullfjädrad musikspelare, medan Anapod Explorer enbart hanterar iPodens musik. Anapod kan t.ex. inte rippa musik, lyssna på webbradio, eller bränna skivor.

Den stora skillnaden när det gäller iPod-hanteringen ligger i att Anapod Explorer integreras i Windows och låter dig som användare hantera iPoden direkt från t.ex. Utforskaren eller 'Den här datorn', med fullt stöd för dra-och-släpp och högerklicksmenyer. Dessutom tillåter Anapod överföring av låtar från iPoden till datorn, något som iTunes inte stöder.

ANAPOD MANAGER

När programmet är installerat så finns en ny ikon i systemfältet, Anapod Manager. När de första iPodarna med Windows-stöd kom så medföljde en s.k. iPod-agent som också lade sig i systemfältet och som erbjöd möjligheten att mata ut iPoden direkt utan att gå via iTunes eller Utforskaren. Apple har valt att ta bort denna, men Anapod Manager ger precis samma möjlighet, och man kan dessutom starta Anapod Explorer och Anapod Xtreamer direkt därifrån. Det här är i mitt tycke en av de smidigare finesserna med Anapod.

ANAPOD EXPLORER
Anapod Explorer installeras som en egen enhet under Den här datorn i Windows, och ger en relativt lättanvänd översikt över din iPod. Spellistor, Artister, Album, etc, lägger sig som undermappar och gör det lätt att bläddra sig fram till låtarna. Det påminner faktiskt lite om hur man bläddrar i iPoden. En av undermapparna visar alla låtar på iPoden, med olika kolumner för filstorlek, låtlängd, bitrate, antal spelningar, betyg, etc – precis som i iTunes. Man kan enkelt välja vilka kolumner som visas – utom när man bläddrar bland spellistorna, och det irriterar mig lite.

Förutom de vanliga bläddringsmöjligheterna har man även direkt åtkomst till iPodens Kontakter och Anteckningar, och man kan dessutom synka dem mot Outlook. Det vore dock trevligt om stöd fanns för fler program än Outlook. Jag har dessutom problem med att läsa anteckningar och kontakter som ursprungligen skapats på en mac via Anapod Explorer. Jag saknar dessutom möjligheten att synka kalendrar, det hade varit trevligt.

Det finns även en mapp för den senaste överföringen man gjort, men om man som jag använder både iTunes och Anapod så fungerar denna funktion inte optimalt då den bara registrerar överföringar som gjorts via Anapod.

När det gäller stödet för att hantera bilder i en iPod Photo så finns det inte inbyggt i programmet än. Red Chair Software har utvecklat ett fristående verktyg för att hantera bilder, som enligt uppgift kommer att integreras i Anapod. Verktyget tillåter dig att synkronisera bilder mellan datorn och iPoden.

En sökfunktion finns också som visserligen är snabb, men inte på långa vägar så smidig som sökfuntionen i iTunes, särskilt inte om man ska göra en avancerad sökning som i Anapod kräver att man kan sina booleanska argument. Däremot har Anapod ett rapportverktyg som bygger på SQL som jag har haft användning för ett par gånger, mer om det längre ner.

ANAPOD XTREAMER

I Anapod-paketet medföljer även Xtreamer, ett verktyg för att streama musiken på din iPod till alla datorer i nätverket. Genom att surfa till datorn som har iPoden inkopplad har man direkt åtkomst till alla låtar på iPoden – även spellistorna, och har även möjlighet att ladda ner dem till den dator man sitter på. Jag har inte kunnat testa Xtreamer i ett större nätverk men skulle kunna tänka mig att man inte kan ansluta alltför många fjärrlyssnare innan iPoden får jobba för mycket.

Funktionen är lite kul (något för nästa LAN kanske?), och Red Chair Software har fått såpass bra respons på Xtreamer att de har gjort en fristående version, Audigen, för att streama all musik på datorn.

SUPPORT
Red Chair Software slår sig på bröstet och menar att deras support slår Apples med hästlängder, bl.a. därför att man får direktkontakt med utvecklarna. Deras hemsida har svar på de vanligaste frågorna och man kan även maila till dem direkt. Jag har själv inte behövt använda supporten så mycket, men har ställt en del frågor till dem och har ofta fått snabba svar.

[I]FINESSER/FUNKTIONER[/I]
Så vad är då den stora grejen med Anapod? Jo, som jag varit inne på tidigare så är det integrationen med Windows: högerklick och dra-och-släpp. Högerklicka på en musikfil, en mapp med musikfiler, en m3u-fil eller motsvarande och under 'Skicka till' finns då din iPod att välja som mottagare. Att föra över från iPoden till datorn är precis lika enkelt och smidigt.

Efter slutförd överföring får man dessutom en fråga om man vill skapa en spellista med de överförda låtarna. Mycket smidigt om man gör egna ”blandband” på iPoden. Om man istället för högerklick hellre använder dra-och-släpp, så funkar det lika bra. Dra mappen, låten, etc. och släpp den på iPod-ikonen i Utforskaren och filerna förs över. Det är dock lika viktigt här som i iTunes att man har ordning på sina taggar, även om möjligheten finns att sätta dem automatiskt vid importen utifrån filnamn.

Högerklick och dra-och-släpp fungerar lika bra inne i Anapod Explorer, och man får då lite olika möjligheter beroende på vad man använder det på. Man kan t.ex. föra över en artists alla låtar till datorn eller ta ett album och lägga till i en befintlig spellista. Möjligheterna är många. Om man t.ex. högerklickar på en låt i en spellista finns möjligheten att radera låten dels från spellistan, men även från iPoden helt och hållet, något som jag saknar i iTunes. (Ja, jag vet att det kan göras med ett kortkommando, men varför inget menyval?)

Spellistorna i Anapod kan hanteras med lite olika finesser. Man kan sortera efter bokstavsordning, slå ihop flera spellistor till en ny, radera dubletter, eller min favorit – slumpa fram ordningen på spellistan. Jag föredrar faktiskt att slumpa spelordningen framför att aktivera 'Blanda spår' i iPod-menyn, jag tycker att det är smidigare så och jag inbillar mig att man faktiskt sparar lite grann på batteriet.

De smarta spellistorna i iTunes har sin motsvarighet i MorphLists. Det är samma princip bakom, med villkorsstyrt urval av låtar. I Anapod har man dock begränsat antalet villkor till tre st.

Tillhör ni de som använder sig av ogg vorbis eller wma-formaten? Då vet ni att dessa filer måste konverteras för att man ska kunna föra över dem till iPoden. Anapod kan automatiskt konvertera sådana filer till mp3 vid överföringen, och möjligheten finns att styra kvaliteten på låtarna. På samma sätt kan man konvertera filerna när man för över dem till datorn, men jag anser att det är en onödig funktion då konverteringen ju försämrar låtarna.

För de som kan SQL finns möjligheten att skapa rapporter på innehållet i iPoden, artistlistor, spellistor, etc, och man kan välja att få dem i htm-format, kommaseparerat eller annat.

Anapod innehåller funktioner för att reparera databasen i iPoden. Man kan återskapa låtar som försvunnit ur menyerna eller ta bort referenser till filer som inte längre finns på iPoden. Kort sagt; börjar iPoden krångla så kan det vara värt att låta Anapod kolla igenom den.

TILL SIST
För alla som tycker att iTunes är krångligt, eller de som saknar flashbaserade spelares möjlighet att dra-och-släppa låtar på spelaren är Anapod Explorer ett utmärkt alternativ. Windowsintegrationen gör att den vane pc-användaren direkt kan använda det. Själv måste jag dock erkänna att jag inte använder det lika mycket som jag har gjort, och det beror mest på att jag mer och mer kommit att föredra iTunes kompletta allt-i-ett-lösning – brännarprogram, mediespelare, rippningsprogram, mediebibliotek. Men jag använder dock fortfarande en del funktioner i Anapod och skulle ha svårt att vänja mig av med en del funktioner, såsom möjligheten att slumpa spelordningen i spellistor, rapportverktyget och sist men inte minst Anapod Manager.

Slutbetyget blir en klar fyra, och det är bl.a avsaknaden av rippningsmöjligheter som gör att det inte blir högsta betyg.

+
* kopiering till pc
* windowsintegrering – högerklick/dra-och-släpp
* Anapod Manager

-
* kan inte välja vilka kolumner som ska visas i Playlists
* taghanteringen vid import, kan inte ha tomma taggar
* kan inte rippa direkt från cd

Inte så bra.!

Jag testade AnaPod idag faktiskt.. Satte mig 2 timmar och lekte lite. Visst. som allt annat bättre än iTunes. Men jag tycker ändå det är krångligt.. För minimalistiskt på nått sätt.

Fixa ett test av EphPod 2 snart så ska jag Höja facklan för det programeet

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-23 22:11

Nja, jag kan inte riktigt hålla med dig om att det är krångligt. Högerklicka på låten/mappen/m3u-filen och välj skicka till iPod - kan det bli enklare? Jag har dock inte tittat på Ephpod, så jag kan inte jämföra dem, men ett test ska väl kunna göras - när tid infinner sig, vill säga!

Bra test!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-24 21:51

Tack!

Vilket härligt test! Jag kommer att prova Anapod..

Bra test. prova yamipod åxå..

Jag håller med, iTunes kan vara förjävligt ibland. Man har ju hostat upp flera tusingar och då får grejorna faktiskt fungera. Men inte betalar man väl en massa cash för nått ytterliggare program bara för att kunna föra över musique ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-21 11:31

köpte programmet och, förrutom vissa pyttesmå irritationsmoment (som kanske är felinställningar av mig), så är jag grymt nöjd .. den finns liksom inte där, det bara funkar ..

Min Nano blev tom !!!!

WTF

Min Nano blev tom efter att jag startat Anapod mot den.

'Your ipod has not been initialized to playback itunes music store files....etc'

J-a skitprogram !!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-13 18:58

Låter ju skitbra, ska kika lite på det

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-13 19:02

Nej jag ändrade mig, står att den inte kan hantera Touch?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-13 19:03

Dum i huvet jag är, tar upp en ett år gammal tråd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-13 19:44

det är från 2005...

Clejs, vad vill du göra?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-09-14 23:12

Jo visst, haha men senaste inlägget är iallafall postat -08.

1
Bevaka tråden