Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Otterbox, del 1

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-17 23:08

Otterbox, del 1

Utrustning:
iPod mini 2G 6GB
Otterbox för iPod mini

Den här gången har jag kommit över ett ganska ovanligt fodral. Nämligen The OtterBox for iPod mini (www.otterbox.com).
Del 1 av testet består av Otterbox för iPod mini, i del 2 av testet som kommer senare så kommer jag testa Otterbox för iPod Photo 30GB.

Till skillnad från de billigare och äldre oPod-modellerna av Otterbox fodralen som endast var "Water Resistant" (vattentåligt) så är den nya generationen helt "water proof" (vattentätt) enligt tillverkaren. Något som jag självklart ska testa i slutet av det här testet.

Fodralet består endast av en del som sitter ihop på ovansidan med "gångjärn". I botten sitter stängningsmekanismen med ett kraftigt lås i plast.

Framsidan av fodralet är helt genomskinligt så man ser iPoden och dess display. Över klickhjulet sitter ett speciellt membran som gör det möjligt att använda klickhjulet fullt ut och därigenom använda iPoden som vanligt.

På baksidan sitter ett bältesclips så man kan fästa fodralet i tex ett bälte. Clipset går att ta bort om man så önskar och då ser man igenom den genomskinliga plasten. Man kan köpa till ett armband så att man kan bära Otterboxen runt armen.

Fodralet är vattentätt vilket såklart innebär att inget tar sig in i fodralet när det väl är stängt. Perfekt för en dag på stranden för att slippa sand eller i dammiga miljöer. Fodralet är testat att klara 3m djup, till skillnad från Otterboxs övriga produkter som tydligen ska klara 30 meter.

För att klara att vara helt vattentätt så har proceduren för att stoppa in iPoden blivit lite krånglig. Man kan nämligen inte öppna fodralet mer än 45 grader. Detta är dock inget stort problem. Det är ganska enkelt att föra in ipodens hörlursuttag i kontakten som sitter på insidan av fodralet. Fodralet måste ju nämligen ha en lösning för att göra hörluruttaget vattentätt. Missen är att Otterbox inte passade på att göra ett uttag till fjärren också.

Nu till det verkliga testet....
Länk (videoklipp ca 4 MB)

Betyget är satt med tanke på att man söker ett fodral som tål lite tuffare tag. Han man absolut ingen användning av ett vattentätt fodral så kan man hitta fodral som tar mindre plats.

Betyg 5/5

+ helt vattentätt
+ går att använda klickhjulet
+ clip på baksidan

- ganska stor
- inget uttag för fjärr

Thanks to Otterbox for providing us with a sample to test.

// Michael Holm, xtrem på ipod.se

  • Medlem
  • 2005-05-19 00:01

Vad jag ser så kan man inte använda "hold"-knappen, eller kan man det?
Det borde väll vara ett minus om man inte kan det tycker jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-19 15:59

Nej, det går inte att använda holdknappen.

1
Bevaka tråden