Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Nokia 7650

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 15:12

Hej
Köpte en 7650 för ett tag sen då jag är gammal nokia användare och trodde att det var en färdig produkt som var på väg ut i butikerna.
Fick telefonen och fick lämna in den på reperation med en gång då det inte gick att ringa från den. ???
Fick tillbaka den och efter några veckors användande kan jag bara säga att man skall tänka sig noga för innan man köper den.

Kameran är ett skämt. Oskärpa i hela bilden. Det går inte att ta en vettig bild med den. Jag har frågat nokia om det skall vara så här men får inget svar. Hade inte förväntat mig mycket av kameran, men jag trode att den skulle klarade något i varje fall.

Bluetooth fungerar ibland. Verkar som om symbian är väldigt känsligt för systemet krachar hela tiden när man försöker använda det. Dock kan det gå en hel dag utan att den hänger sig, för att sen starta om tio gånger i rad.

När det gäller uppkoppling så finns det inget fungerande modemscript till 7650 för mac så det går varken att koppla upp sig via GSM eller GPRS i OSX 10.2

Nokia verkar inte bry sig ett om sina slutanvändare för man blir hela tiden runtskickad om man försöker nå dem. Att få teknisk hjälp för en produkt för drygt 6000:- är helt omöjligt och nu har jag börjat säga till alla som frågar att vänta på Ericsson P800 istället, för 7650 kommer nog alldrig att fungera bra mot mac.

Detta är med stor sanolikhet min sista Nokia

Till sist en fråga.
Finns det något modemscript för 9210 som fungerar i OSX?
I så fall kanske det fungerar med 7650 också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 16:35

Trist när man får vara med om sådana där upplevelser...jag tror ändå att du har haft extrem otur och att det inte är Nokia som plötsligt gör usla telefoner. Måndagsexemplar finns det gott om överallt!

Jag har bara goda erfarenheter av 7650 och har haft förmånen att prova telefonen vid fleratlet tillfällen Bl.a. har jag imponerats av funktionaliteten och den inbyggda kameran, som jag anser är i stort bättre än motsvarande Ericsson-lur. Anledningen att jag dock inte har slagit till på någon är att den inte har fullständig Bluetooth... men nu idag gav man press åt en ny modell som verkar råda bot på denna brist.

Hursomhelst; 7650 är en av marknadens mest intressanta och välmatade lurar och jag tycker du skall stå på dig mot återförsäljaren och begära få en ny omgående. Om inte annat vill väl Nokia inte ha dålig publicitet såhär i början....

Flyttar till forumet för mobiltelefoner och handdatorer

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 18:03

He j igen

Pratade precis med Nokias teknikavdelning i finland och fick där klara besked om vad Nokia tycker om OSX.
Enligt killen jag pratade med så har man på högre nivå tagit beslut på att bara stötta Windows. Några modemscript eller ansrängningar för att få 7650 att fungera bättre med OSX har man inte och fasten de har utvecklat program som fungerar med unix och linux så får de inte komma utanför utvecklingavdelningen. Han sa också att vad han visste så var 9110 den sista nokian som någonsin kommer att vara kompatibel med Mac.

Det blir definitvt ingen mer nokia för mig.
Hoppas att Ericsson sköter sig bättre och att P800 är så bra som den verkar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
Jag har bara goda erfarenheter av 7650 och har haft förmånen att prova telefonen vid fleratlet tillfällen Bl.a. har jag imponerats av funktionaliteten och den inbyggda kameran, som jag anser är i stort bättre än motsvarande Ericsson-lur.

Vad har du provat för motsvarade Ericsson telefon?

Jag tycker att Nokia 7650 brister på en del punkter:

1. man kan inte använda bluetooth headset.
2. endast WAP. (saknar html stöd)
3. ingen datakabel

Men det är en läcker telefon, tyvärr med en del brister. (enligt mig)

  • Oregistrerad
  • 2002-09-26 19:08

Nokia brukar plocka upp tredjepartstillverkares modemscript till Macen. Så en hel del av de script som finns är inte utvecklat av Nokia.

Nokia hävdade dock att de skulle stödja Mac OS X för någon månad sedan. Vi får väl ställa dem mot väggen!

Tråkigt med ett måndagsexemplar, men det finns ifrån alla tillverkare oberonde vad det är...

  • Medlem
  • 2002-09-26 19:19

"Han sa också att vad han visste så var 9110 den sista nokian som någonsin kommer att vara kompatibel med Mac."

Brukar telefonerna vara kombatibla? Jag trodde att det var typ PC Suite som gjorde att telefonen o datorn gick att använda tillsammans.

Vidare så funkar min 7650 problemfritt, funkar hur bra som helsta att överföra kalendern, adressbok o bilder via bluetooth. Modem har jag testat via ir, funkade inte. Ska testa med bluetooth senare. Kompatibiliteten borde vara bra med macen iom iSync, då 7650 stöder SyncMl.

Tror nog att du borde prata finska för att få ngt vettigt ur finländsk support

/Tit-från finland

Kanske dags att droppa Ollila ett mail. Umgick med hans bröder i yngre år.

1
Bevaka tråden