Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPRS - allmän info om?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Holla,

Jag använder en T39m och har bara testat GPRS ytterst lite.

Jag har hört att man kan spara en massa cash på att skicka sina sms via gprs av någon anledning - hur funkar det?

Och kommer jag kunna surfa rimligt fort med en Tungsten via telefonen?

Mitt abonnemang är Telia Mobitel Classic.

(Nån som vet om T39m funkar med iSync förresten? - det står bara T39 i listan nämligen)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jeffery:
Holla,

Jag använder en T39m och har bara testat GPRS ytterst lite.

Jag har hört att man kan spara en massa cash på att skicka sina sms via gprs av någon anledning - hur funkar det?

Och kommer jag kunna surfa rimligt fort med en Tungsten via telefonen?

Mitt abonnemang är Telia Mobitel Classic.

(Nån som vet om T39m funkar med iSync förresten? - det står bara T39 i listan nämligen)

Halloj!

SMS via GPRS går i dagsläget, mig veterligen, inte att göra med svenska operatörer. Däremot har jag för mig att en norsk operatör erbjuder den möjligheten. Jag skulle snarare vända på det och säga att man med MMS kan skicka längre SMS till MMS-kostnaden. Men det är å andra sidan inte så ofta man SMS:ar över längre haranger av text..

GPRS-surfningshastigheten beror på tidluckorna i din terminal. Vad du har vet jag inte, men generellt går det hyfsat snabbt att GPRS:a in på WAP-sidor. HTML-sidor däremot är rätt segt, men dom är ju å andra sidan inte så kul att kolla på i en handhållen terminal. Testa att skriva "wap" istället för "www" framför de URL:er du besöker, har du tur finns det en WAP-version av sidan. (T ex http://www.aftonbladet.se <-> http://wap.aftonbladet.se)

T39 vet jag däremot inget om. Men jag är avundsjuk på din Tungsten.

Jag har hört att man kan spara en massa cash på att skicka sina sms via gprs av någon anledning - hur funkar det?
Det finns (utöver det vanliga sättet) två alternativa sätt att skicka SMS. Det ena bygger på just som du säger, att SMS-en skickas via en GPRS-upkoppling. De flesta moderna telefoner stödjer detta system, men dessvärre stödjer inte någon av de svenska operatörerna denna tjänst.
Det andra sättet är att via en GPRS-upkoppling surfa in på en WAP-sida, där man i ett formulär (ungefär som på en vanlig websida) knappar in sitt SMS. Comviq erbjuder gratis GPRS, vilket gör att man på detta sätt kan skicka SMS helt gratis. Det är dock något besvärligare än att skicka SMS på vanligt vis.

Och kommer jag kunna surfa rimligt fort med en Tungsten via telefonen?
Det beror på flera faktorer. Den mest avgörande faktorn är hur många s.k. tidsluckor du får när du öppnar en GPRS-session. Detta beror av hur belastat GSM-nätet är och hur många tidsluckor din telefon kan hantera. Hastigheten kommer dock troligen duga fint till att surfa på mindre grafikintensiva sidor.

(Nån som vet om T39m funkar med iSync förresten? - det står bara T39 i listan nämligen) Japp, jag vet. Ericsson T39m fungerar alldeles utmärkt med Mac OS X och iSync. Det är bara att synka på!

/M

1
Bevaka tråden