mappar!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-04-10 22:39

Tjena! funderar på att köpa en ipod, men jag undrar en sak.
Kan man lägga in mappar på ipoden?
alltså om jag har en mapp (album) på datorn går det att lägga in hela mappen så man får album för var och sig, eller kommer det bara blir en lång lista med massa låter?

Nej. ipod har inte stöd för mappar men det finns spellistor så du lägger helt enkelt in varje album i en enskild spellista.

• Medlem
  • 2005-04-10 22:53
Ursprungligen av homeboy87:

Nej. ipod har inte stöd för mappar men det finns spellistor så du lägger helt enkelt in varje album i en enskild spellista.

synd, annars värkar det som en himmla bra spelare..
finns det något program så kan fixa så att alla låtar lägger sig som man har dom i Mp3 mappen på datorn då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 23:08
Ursprungligen av luuk:

finns det något program så kan fixa så att alla låtar lägger sig som man har dom i Mp3 mappen på datorn då?

allt baseras på mp3-taggen i mp3filen.

http://susning.nu/ID3

• Medlem
  • 2005-04-10 23:20
Ursprungligen av xtrem:

allt baseras på mp3-taggen i mp3filen.

http://susning.nu/ID3

är det alltså så dom serut i playlisten i winamp?
finns det inget program som kan ordna det åt en om dom inte ha det?

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-11 08:49
Ursprungligen av luuk:

Det är en himla bra spelare. Det som många har problem med i början är just hanteringen av låtarna, iPoden (och iTunes) bygger upp en databas som helt och hållet bygger på informationen i ID3-taggarna, så det gäller att ha dem rätt. Sedan kan man bläddra per album, per artist, eller per låt, eller skapa egna spellistor om man vill. Många upplever detta som en begränsning till att börja med, men upptäcker ofta att det är detta som är iPodens styrka.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-12 10:48
Ursprungligen av homeboy87:

Säkert ett svar i all välmening... men har du överhuvudtaget en endaste liten aning om hur iTunes och iPod hanterar låtarna?
Göra en spellista för varje album är ju helt förkastligt.
Dels för att hela kolumnen till vänster i iTunes skulle bli överfull med spellistor, dels för att du (som minst två nämnt tidigare i tråden) ändå kan bläddra på album om du bara har id3-taggarna fixade.
Dessutom kommer det sega ner iTunes med alla spellistor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-10 23:26

ja det finns det.

personligen använder jag Tagscanner
http://xdev.narod.ru/tagscan_e.htm

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-11 16:57

Har du testat Tag&Rename ??

Det använder jag, funkar klockrent

Christian

Ursprungligen av xtrem:

ja det finns det.

personligen använder jag Tagscanner
http://xdev.narod.ru/tagscan_e.htm

Har man rätt på sina ID3-taggar så kan man välja att titta på sina låtar utifrån album, utifrån artist eller utifrån genre (eller något annat sätt).
Precis som i iTunes så spelar det ingen roll hur filerna fysiskt ligger, man kikar bara på databasen över taggarna och sedan så sköter databasen kopplingen från val utifrån taggen till filens fysiska placering.

Ett koncept vi kommer få se mer av i framtiden då utvecklingen av operativ och deras hantering av filer går åt det hållet (i Tiger nu och i longhorn någon gång i framtiden).

• Medlem
  • 2005-04-11 10:43

måste man har usb 2.0 eller firewire för att kunna lägga över musik? jag har en gammal dator som varken har usb 2.0 eller firewire. måste jag köpa usb 2.0 kort då?

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-04-11 11:40

Det ska fungera med USB 1.1 också, men det kommer att gå väldigt långsamt att föra över musik, och ett usb 2/firewire-kort kostar inte mer än några hundra, så det är definitivt värt det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-11 17:30

det funkar med USB 1.1 också. Så segt är det inte, men man märker det såklart.

Är du säker på att det verkligen är spellistorna som gör itunes segt , beror det inte mer på storleken på på biblioteket, samt hur snabb dator man har.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-12 12:50
Ursprungligen av Tobbe:

Är du säker på att det verkligen är spellistorna som gör itunes segt , beror det inte mer på storleken på på biblioteket, samt hur snabb dator man har.

Klart att det också har med saken att göra.
Men det gör ju definitivt inte saken bättre att ha en j---a massa helt onödiga spellistor (för album)! Om man ska bläddra bland album så finns ju redan den funktionen som standad, utan att man behöver göra listor. Och om man nu vill använda listor så kan man ju i alla fall använda dom till det de är avsedda för - att göra en schysst blandning av låtar.

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-04-24 08:43

Med EphPod kan du lägga till "kataloger". Dvs, du väljer en katalog du vill ha, EphPod skapar automatiskt en playlist med katalogens innehåll. Man är inte dömd till att använda itunes bara för att man har en iPod, Det finns andra, enligt mig bättre, program för att föra över filer från din dator.

Ursprungligen av Smirf:

Med EphPod kan du lägga till "kataloger".

Låter smidigt... finns det något liknande till mac... någon?

/T

• Medlem
  • 2005-05-18 16:38

Har inte haft några problem med itunes ännu tycker de fungerar enkelt om man använder sig av scene releaser.

verkar ju faktiskt sjukt jävla dumt att man inte får välja själv. så som jag har på min nuvarande JOS-spelare lägger jag bara dom albumen jag vill i undermappar till vilken artist det är, smidigare än så kan det knappast bli. Jag menar, vem pallar kontrollera så att ID3-taggarna stämmer till 5-10 tusen låtar. låter som ett heltids jobb några veckor framöver... är glad att jag fick reda på detta innan jag köper ny spelare, nu får det nog bli en iAudio x5 istället...

1
Bevaka tråden