iPod Photo 30GB eller 40GB?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-02 09:34

Jag har bestämt mig, jag skall köpa en iPod.
Men nu står valet mellan en iPod 20 GB G4, en iPod Photo 30GB och en iPod photo 40GB.
Men det verkar på något sätt som om 40GB:aren är en gammal version, den säljs te.x som utförsäljning på macoteket och den har kortare batteritid(12h) än 30gb:aren(som har 15h).
På macoteket kostar iPod G4 20GB 2395kr, photo 30GB 2795 och 40GB 2995kr.
Vilken tycker ni att jag skall köpa?
Betalar jag 200 kr mer än 30gb:aren får jag ju 10GB mer, men mindre batteritid fast man får med en ipod photo dock.
Och funkar samma fodral till alla, för jag funderar på att köpa ett iSkin evo2-fodral.

• Medlem
  • 2005-04-02 13:35

Skillnader mellan photo-modellerna

Ursprungligen av Bertil:

Jag har bestämt mig, jag skall köpa en iPod.
Men nu står valet mellan en iPod 20 GB G4, en iPod Photo 30GB och en iPod photo 40GB.
Men det verkar på något sätt som om 40GB:aren är en gammal version, den säljs te.x som utförsäljning på macoteket och den har kortare batteritid(12h) än 30gb:aren(som har 15h).
På macoteket kostar iPod G4 20GB 2395kr, photo 30GB 2795 och 40GB 2995kr.
Vilken tycker ni att jag skall köpa?
Betalar jag 200 kr mer än 30gb:aren får jag ju 10GB mer, men mindre batteritid fast man får med en ipod photo dock.
Och funkar samma fodral till alla, för jag funderar på att köpa ett iSkin evo2-fodral.

De har helt fel på macoteket. iPod photo 40GB säljs för visso ut nu, för de släppte en 30GB:are och sänkte samtidigt priset på 60GB:aren. I samband med detta skar dem ner på tillbehör som t.ex. iPod photo dock som du nämner i ditt inlägg. Men båda modellerna har lika mycket batteritid. På Apple's hemsida kan du dock inte se det p.g.a. att det är en utgående modell som redan slutat säljas på vissa ställen. För att titta på de nya spec: http://www.apple.com/se/ipodphoto/specs.html . Så 40GB:aren borde vara bra mycket dyrare, men står det att den fortfarande säljs som innan så är den ju helt klart ett bättre köp ifall du tvunget inte måste ha det senaste. Produktuppdateringar som kommer efter hand kommer att med tiden ske till alla iPod photo-modeller, så det ska inte vara någon skillnad på den fronten. Samma sak gäller även på tillbehörsfronten.

Slutsummering: Vill du ha en modell med 10GB till och fler tillbehör för i princip samma pris: Köp iPod photo 40GB.
Måste du tvunget ha det senaste fastän de ligger lika med uppdateringar och tillbehör köp iPod photo 30GB, (fast jag tycker det verkar vara ett dumt köp)
Du skulle ju kunna ta en titt på 60GB-modellen också.

PS. Har själv en iPod photo 40GB vilken fungerar alldeles utmärkt!

/Hampus

EDIT: Vad gäller storleken så ska 30GB:aren vara aningen tjockare än 40GB och 60GB:s modellerna vilka är lika tjocka.

• Oregistrerad
  • 2005-04-02 13:54

Du menar väl att 30gb:aren är tunnare och inte tjockare?
En iPod photo 60GB:are är på tok för dyr, så det blir nog en 40GB:are då.
Fast å andra sidan vill jag ha en liten och lätt.
Men varför står det på macotekets hemsida att det är 3 timmar mer batteritid på 30GB:aren?
Och finns det inga andra skillnader mellan 30 och 40 gb:aren?
40GB:aren finns ju inte med på apples hemsida!

• Medlem
  • 2005-04-02 14:04
Ursprungligen av Bertil:

Men varför står det på macotekets hemsida att det är 3 timmar mer batteritid på 30GB:aren?

Att den inte finns med på hemsidan beror på att det är en utgående modell, som Apple inte skickar ut fler ex. av. Den har ersatts med 30GB:aren. Sedan tror jag inte att det finns några andra skillnader mellan dem. Tanken var att Apple skule sänka priset rejält och eftersom 40GB:aren är en utgående modell så är den också sänkt nu. De ska väl bli av med sina sista exemplar.

Ursäkta! Det blev fel. Självklart är 30GB:s modellen den tunnare varianten.

/Hampus

• Medlem
  • 2005-04-02 15:21
Ursprungligen av Bertil:

30GB är märkbart tunnare och smidigare. Fundera på om du verkligen har nytta av de tillbehören som följer med 40GB. Själv var jag i din situation för 2 veckor sedan och valde 30GB, det är jag mycket nöjd med

• Oregistrerad
  • 2005-04-02 14:09

Men är du helt säker på att 40gb:aren har 15 timmars batteritid som 30gb:aren har?
För batteritid är mycket viktigt för mig.

• Medlem
  • 2005-04-02 14:13
Ursprungligen av Bertil:

Men är du helt säker på att 40gb:aren har 15 timmars batteritid som 30gb:aren har?
För batteritid är mycket viktigt för mig.

Sökte på google och tog första bästa som exempel (det var faktiskt den allra första):

http://www.reviewcentre.com/info-83512.html

/Hampus

Precis som dopi säger så är photo 30gb att rekommandera. Glöm ipod 20gb, färgskärm är framtiden desutom har ipod photo bättre batteri tid. Visst är det trevligt med att tillbehör som medföljer när man köper photo 40gb men eftersom dens hd består av två plattor så är den väldigt tjock och en ganska lång väg från att vara smidig. Det jag säger är KÖP photo 30gb

• Oregistrerad
  • 2005-04-02 16:45

Men det är ju 10GB skillnad för bara 200spänn mer, tycker ni inte att det är bra?
Sen är det väl alltid bra med en docka?

Jag behöver egentligen inte färgskärm, men å andra sidan är det ju mer batteritid, och man kan ju köpa till camera reader till den, det är ju bra.

Funkar iSkin evo2 till både 30 och 40gb:aren?

• Medlem
  • 2005-04-02 17:31
Ursprungligen av Bertil:

Men det är ju 10GB skillnad för bara 200spänn mer, tycker ni inte att det är bra?
Sen är det väl alltid bra med en docka?

Jag behöver egentligen inte färgskärm, men å andra sidan är det ju mer batteritid, och man kan ju köpa till camera reader till den, det är ju bra.

Funkar iSkin evo2 till både 30 och 40gb:aren?

Var och en har ju sina egna krav på vad en musikspelare bör innehålla och hur den ska fungera. Nu har du fått specifikationerna och det har nästan blivit lite komiskt eftersom man rekommenderat den musikspelare man själv är ägare av. Men nu är det trots allt bara du själv som kan ta beslutet.

10gb för 200kr är skit bra. Jag tycker att du ska köpa 40gb om verkligen behöver utrymmet men inte bryr dig så mycket vikt och storlek. 40gb är betydligt tjockare än 30gb. det är bara att välja:D

• Oregistrerad
  • 2005-04-02 18:26

Kom på att priset 2956 som dom hade på macoteket för 40 gb var exklusive moms, alltså 3695 kr inklusive moms, medans man kan få en 30gb för 3291 kr inklusive moms på pixmania.com, alltså var det visst 404kr skillnad.
Det är nog inte värt 404kr att få 10gb mer utrymme om den dessutom är större, och docken behöver man väl inte?

Men är det ingen som vet om iSkin evo2 funkar på photos?

Ursprungligen av Bertil:

Kom på att priset 2956 som dom hade på macoteket för 40 gb var exklusive moms, alltså 3695 kr inklusive moms, medans man kan få en 30gb för 3291 kr inklusive moms på pixmania.com, alltså var det visst 404kr skillnad.
Det är nog inte värt 404kr att få 10gb mer utrymme om den dessutom är större, och docken behöver man väl inte?

Men är det ingen som vet om iSkin evo2 funkar på photos?

Tror jag har läst nånstans att deras 20GB passar på 30gb photo och deras 40gb passar på 60gb photo

Herregud människor. Klart man köper 40gb i det läget. Du får med sladdar till TV, docka, lite fodral samt firewire-sladd. Det är tillbehör som är mer eller mindre nödvändiga till ett värde av mer än 1000kr.
Själv så var jag i läget att jag kunde köpa nya 60gb i Sverige för 4300 (eller vad den kostar) eller alternativt ta hem gamla modellen från USA (ebay), också då för 4300kr. Självklart tar jag hem den från USA. Nu i ditt läge är dock 30gb tunnare, men och? du får 10gb mer!
(när jag köpte min så sålde i macoteket "gamla" photo så billigt, annars hade jag köpt i Sverige)

• Oregistrerad
  • 2005-04-13 16:47

Fodralet som följer med skall tydligen vara dåligt, så jag skall ändå köpa ett iSkin.
Jag har en massa tv-sladdar hemma, och jag är inte i behov av 10GB och det kostar 404 kr mer plus att 30gb är tunnare.
Får man inte med en firewire-kabel till 30gb:aren?

• Medlem
  • 2005-04-13 17:06
Ursprungligen av Bertil:

Fodralet som följer med skall tydligen vara dåligt, så jag skall ändå köpa ett iSkin.
Jag har en massa tv-sladdar hemma, och jag är inte i behov av 10GB och det kostar 404 kr mer plus att 30gb är tunnare.
Får man inte med en firewire-kabel till 30gb:aren?

Nae... det är väl bara USB2 som gäller nu. Det är väl den som man också kan koppla till en nätadapter!?

• Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-14 13:26
Ursprungligen av Hampe:

Nae... det är väl bara USB2 som gäller nu. Det är väl den som man också kan koppla till en nätadapter!?

Jag använder min firewire kabel till nätadaptern

Verkar inte som att nån besvarade din fråga om iSkin Evo2...

Jag har själv ett sånt och d funkar utmärkt. För en 30 Gb så ska du köpa det mindre skalet (modell A) och för 40 Gb eller 60Gb så köper du d större (modell B). Jag fick rekommendationen av www.iskin.com att köpa deras självlysande serie, eftersom dessa tydligen var lite större, när jag skulle ha ett t min 60Gb, men jag vet inte ifall detta stämmer...

kul att 12-åringar har problem med vilken ipod som skall inhandlas... 400 spänn var mer än min förmögenhet när jag var 12...

en MINI kanske?

• Oregistrerad
  • 2005-04-16 12:05
Ursprungligen av kaiko555:

kul att 12-åringar har problem med vilken ipod som skall inhandlas... 400 spänn var mer än min förmögenhet när jag var 12...

en MINI kanske?

Jag har sparat länge så jag har råd med en 30GB:are.
Jag får inte plats med all min musik på en mini, och jag vill köpa en iPod just för att få plats med all musik..

• Oregistrerad
  • 2005-04-18 23:28
Ursprungligen av Bertil:

Jag har sparat länge så jag har råd med en 30GB:are.
Jag får inte plats med all min musik på en mini, och jag vill köpa en iPod just för att få plats med all musik..

Skaffa iPod Photo du blir garanterat inte missnöjd!
Kul att se yngre som får upp ögonen för iPod, istället för allt flashspelarskräp som de flesta yngre går runt med.
Lycka till med din nya iPod Bertil!
//Jakob

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 20:15

Men är det USB eller firewire-kabeln som kopplas till adaptern till väggutaget?
På syrrans mini så är det firewire-kabeln, och om det inte följer med någon sådan i 30gb:aren så kan jag ju inte ladda den via väggutaget, och det vore inte kul, och då blir det nog en 40gb:are.

• Medlem
  • 2005-04-26 20:36
Ursprungligen av Bertil:

Men är det USB eller firewire-kabeln som kopplas till adaptern till väggutaget?
På syrrans mini så är det firewire-kabeln, och om det inte följer med någon sådan i 30gb:aren så kan jag ju inte ladda den via väggutaget, och det vore inte kul, och då blir det nog en 40gb:are.

Men då har hon en äldre MINI(1g). Det medföljer numera nästan helt säkert USB-kablar till alla modeller. Kolla en innehållsförteckning alternativt Apple Support ifall du vill försäkra dig om saken.

• Medlem
  • 2005-04-26 20:53

Till 30GB följer det med en USB 2.0-kabel och en väggadapter med USB-kontakt. Alltså varken firewirekabel eller firewire-väggadapter.

• Medlem
  • 2005-04-26 21:17
Ursprungligen av Ello:

Till 30GB följer det med en USB 2.0-kabel och en väggadapter med USB-kontakt. Alltså varken firewirekabel eller firewire-väggadapter.

Alldeles riktigt. Det var på de äldre iPod-modellerna som det medföljde firewirekablar.

• Oregistrerad
  • 2005-04-29 15:24

Ok, då behöver jag ju inte firewire-kablar?
Då är det ju en mindre nackdel med 30gb:aren.

• Oregistrerad
  • 2005-05-02 15:54

Jag har kommit på att jag kanske skulle köpa en iriver H320SE istället.
http://www.pixmania.com/se/se/87350/art/iriver/mp3-spelare-20-gb-h320se.html

Den har inbyggd usb-to-go, kan spela film, man slipper använda iTunes och det följer med fler tillbehör.
Dessutom har jag hört att den skall ha bättre ljudkvalite än iPod och den har längre batteritid.
Dessutom är den billigare än iPod photo, men den har ju bara 20 gb.

men en iriver har inte samma status som en ipod

• Oregistrerad
  • 2005-05-09 15:24

Nä, en iPod har nästan alla, alltså är det tråkigt.
En iriver är åtminstone lite ovanlig, så den är roligare.

Bertil har rätt. Det går inte att få status med en iPod längre
Jag har gjort mitt bästa genom att köpa en 60gb, men det är fortfarande samma vita hörlurar...

Nej men seriöst. Köp en iPod 40Gb, om de fortfarande finns att köpa. Jag lovar dig att det är ett bättre köp.

Bevaka tråden