Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telefoner med Java

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka av SonyEricssons telefoner har Java?
Någon påstod att T300 skulle ha Java, men det står ingenting om det i bruksanvisningen, som jag laddade ner från SonyEricssons hemsida. Visserligen nämns det att det går att ladda ner spel, men det verkar inte vara Java-spel. Eller har jag fel???

Du har rätt! T300 har inget javastöd. Men du kan mycket riktigt ladda ner spel. Spelplattformen som använd kallas Mophun™. Företaget bakom Mophun™ heter Synergenix.

Här hittar du några spel till T300!

/M

[ 26 Oktober 2002, 22:23: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 09:51

Jag såg fram att kanske själv svänga ihop en del skojiga Java-applikationer till en framtida mobiltelefon, men det verkar som om iaf Nokia av säkerhetsskäl har isolerat Javamiljön. Detta innebär att jag t ex inte kan kolla vem som ringer in, och dessutom koppla detta mot telefonboken (typ skriva ett program som gör något skoj när en viss person ringer). Trist.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-28 10:27

Gick in på Mophun i hopp om att T68an använde samma motor, icke.

Går det överhuvudtaget att ladda ner nya spel till en T68i? Den använder väl inte Java?

Jag har spelat mig trött på de som ingår

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Gick in på Mophun i hopp om att T68an använde samma motor, icke.

Går det överhuvudtaget att ladda ner nya spel till en T68i? Den använder väl inte Java?

Jag har spelat mig trött på de som ingår

Varken T68i eller T300 stödjer Java. T68i stödjer inte ens Mophun. Så vi får nöja oss med de spel som är förinstallerade i telefonen.

/M

[ 28 Oktober 2002, 10:29: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-28 17:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Så vi får nöja oss med de spel som är förinstallerade i telefonen.

Illa, patienserna är lite väl lätta efter ett tag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-12 13:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: KristerG:
Vilka av SonyEricssons telefoner har Java?
Någon påstod att T300 skulle ha Java, men det står ingenting om det i bruksanvisningen, som jag laddade ner från SonyEricssons hemsida. Visserligen nämns det att det går att ladda ner spel, men det verkar inte vara Java-spel. Eller har jag fel???

P800 kommer ha Java-stöd. Java är coolt om man ex vill köra ICQ över GPRS.

Om det är spel som gäller för dig tror jag att du kan hitta bättre spel på T300 plattformen än Java. Spel direkt för Symbian-plattformen är ett tredje alternativ. Där finns ex DOOM. Dessa spel finns idag för Nokia 7650 men P800 bygger på samma plattform.

Så dubbla möjligheter för den som köper P800.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-13 18:29

Tja, vissa har ju Java redan nu
Det är rätt coolt att ha en riktig web-läsare i nallen. (Accompli A008), AIM, och lite fler spel (vad man nu ska med det till?)

Min tanke med att ha Java i mobilen är inte för spel, utan möjligheten att skriva egna små Java-program. Har ett par roliga ideer som jag vill prova.

Mmm men jag skulle vilja ha en terminal SSH klient i JAVA. Går det att ordna med M2EE ?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Mmm men jag skulle vilja ha en terminal SSH klient i JAVA.

Amen, brother!

Ciryon

Och jag vill ha Gnutella och Apache på min mobil.. Snyft..

Än så länge är det bara en del ideer jag har, tänkte köpa några böcker om Java j2me någon gång efter jul och börja plugga!

Min tanke var att dela upp programvaran i två delar. En klientdel som körs på mobilen. Den delen kan vara liten och kommunicerar med servern som gör grovjobbet.

I princip så kunde man ju ha en mini Gnutella client på mobilen, som styr Gnutella delen på servern, som sköter kommunikationen till Gnutella-nätverket. För den som i framtiden skaffar en 3G mobil, så kunde ju musiken streamas till telefonen. I dag får man väl nöja sig med att spara nedladdade saker på servern.

Programvaran på servern kan till exempel användas för att samla in information på nätet, och sen packa ner det i ett litet och effektivt format. Sen skickas den till mobilen där client-delen packar upp informationen, och presenterar den för användaren.

Lät det rörigt??? Beror på för lite sömn i så fall!!! Återkommer när jag är i ett vaknare tillstånd

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-17 19:17

Kolla in www.midletcentral.com där finns en hel del J2ME-apps. muTelnet är rätt ok, dock ingen ssh. Finns även AIM-klienter!

1
Bevaka tråden