Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Ericsson någon chans - vad tror vi om framtiden ?!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 12:43

Med anledning av det dystra börsläget för Ericsson börjar nu de flesta på allvar tvivla på Ericssons framtid som företag...

Vad tror ni?

Själv är jag av den åsikten att Ericsson fortfarande är en av världens mest kompetenta telekomminikationsföretag som inom många områden har en ledande utvecklingskraft. Givetvis försvarar man ju som svensk sina "egna" företag framför andra - men det råder inget tvivel om Ericssons kunnande och potential inom området. Värre ställt är det med marknadsstrategin och tillverkningsenheterna inom koncernen. I.o.m. samgåendet med Sony har man nu chansen att repa sig även inom dessa minst lika viktiga områden.

Ericsson sitter på många viktiga patent och, enligt min egen åsikt, beter sig lite väl självsäkert inför ev. nya framtidshot. Vi vet ju nu av erfarenhet att en slipad marknadsstrategi (Nokia) är minst lika viktig för framgången... Ericsson måste p.g.a. vikande börsvärde nu skaffa nytt friskt investeringskapital - misslyckas man med det så ligger man riktigt illa till. Nedgången på börsen KAN hålla i sig mellan ett och två år till innan det vänder på allvar och då är det de företag som är "uthålligast" (penningstarkast) som kommer att överleva.

Ericsson "blöder" och behöver akut "vård" nu!
Kommer Sony att klara det...

Vad tror ni?

:rolleyes:

[ 25 Juni 2002, 13:08: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 12:44

Nja. De borde sälja allt till Nokia eller AT&T. Kurt Hellström borde ha avgått för flera år sedan.

[ 25 Juni 2002, 12:55: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Det är många stora företag som har det riktigt tufft just nu, men om dom bara kan rida ut det så tror jag det egentligen inte är någon större risk.

Mobilsidan är ju knepig, men de har potential att bli riktigt stora där igen, T68 har ju hyllats till skyarna av både press och användarna. Och jag ser fram emot P800.

Ja, jag har aktier i Ericsson...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-29 19:42

Ericsson blir nog uppköpta skulle jag tro. Företaget har inte en chans som det ser ut just nu utan behöver friskt kapital för att överleva.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ericsson blir nog uppköpta skulle jag tro. Företaget har inte en chans som det ser ut just nu utan behöver friskt kapital för att överleva.

Frågan är om Ericsson verkligen är så farligt ute. Nu när allt med 3G nät skall byggas så måste ju Ericsson få en starkare ekonomi eller?

Av vad jag har hört så kommer väl Ericsson att redovisa bättre än väntat vid nästa kvartalsrapport, kan det stämma, med tanke på allt med 3G vil säga.

Sen har inte Ericsson en massa dotterbolag som de kan göra sig av med?
Samt att en massa anställda som kan tvingas att gå om det fortsätter att gå åt skogen för dem.

En kul grej i samband med SonyEricsson diskusionen;

På nedanstående URL finner ni likheten mellan SonyEricssons logotyp samt en toalettrengöringsgrej.

http://www.club-sonyericsson.com/board/viewtopic.php?t=32

Likt inte sant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-29 20:17

Det är bättre att sälja alltihop till ett företag med en framtidsstrategi. Varför inte Apple?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-29 20:17

Det behövs säljare och marknadsföringsfolk i ledningen på Ericsson. Bort med alla tekniker och stelbenta byråkrater.

Satsa på 4G. 3G racet är ett förlorat kapitell. Stoppa den akuta blodförlusten med alla medel. Svensk tillverkningen är inget självändamål.

Om företaget inte köps upp dvs.

Rent ekonomiskt undrar jag hur mycket de har gemensamt med Xerox, Worldcom och Enron...

Risken för konkurs är nog mer akut än för många utdömda internetkonsulter.

Har en god vän som jobbade på en av deras ekonomiavdelningar. Då för ett år sedan så befarade de dagens läge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-29 20:53

Du har nog rätt i din analys. Ericsson sitter ordentligt på pottkanten nu.

Ericsson måste nu fundera på vad som är deras kärnverksamhet och döda allt annat.

[ 29 Juni 2002, 20:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag håller med Mondo65 här uppe. Ericsson kommer att bli uppköpta inom ett år skulle jag tro. Aktien är fortfarande att betrakta som en högrisk aktie och är f n mycket högt värderad. Jag skulle tro att den skall ner en bra bit till innan den stabiliseras. Inför nyemissionen är priset satt till under 4 kronor. Det finns heller ingen ljusning på systemsidan och mobilsidan skall vi inte prata om. Ju mer aktien går ner desto billigare blir det för en konkurrent att köpa hela företaget. Ett problem som jag ser det är bara att potentiella uppköpare också har liknande problem som ericsson, förutom cisco som redovisar vinst och ser ljust på framtiden.

Självklart kommer Ericsson att klara sig!
Jag har efter många års Nokia-användande bytt till Ericsson och självklart kommer många att följa mitt exempel...

Yeah, I guess I´m a switcher.... I´ve been a Nokia user for almost five years and... it was the new T68i that really cought my eye... I keep all my appointments on it.. surfing the internet.. you just gotta make the switch, else you´re stuck in a nokia-world.



[ 08 Augusti 2002, 11:46: Meddelandet ändrat av: ciryon ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-08 12:13

Jag tror de får enorma problem med förseningen av 3G. Hörde en anställd på ett av 3G bolagen som sa att de inte kunde lita på Ericsson. De köper utrustningen ifrån någon med bättre ekonomi...

Se på storkapitalet, de har redan lämnat skeppet. Det är småspararna som får ta smällen igen...

Hahaha... sitter och läser alla gamla inlägg i denna tråden, och ser vad folk säger. Det handlar om att erikcsson kommer bli uppköpta och att racet är kört osv.. och vad hände? Jo, både ericssonkoncernen och sonyericsson går med vinst. Mobildelen gick inte alls i konken utan går faktiskt bättre och bättre. Ericsson har den mest sålda telefonen i sverige. Vad fel man kan ha ibland

kul att läsa denna gamla tråd. För nåt år sedan så hade princip alla man kände en Nokia telefon men idag så så har dom köpt en siemens, sonyericsson och samsung. Nokias marknadsandelar måste sjunka styggt nu för tiden. Det är kul att denna branch får tuffare konkurrens.

Sonyericsson har blivit ett lyckat samarbete och nu är deras mobiler verkligen fräscha och snygga.

Ni som har senaste ibook, borde verkligen fundera på att köpa t630 när den kommer ut i början på nästa år. Den matchar verkligen ibooken. Själv funderar jag på at köpa ibooken och t630 i vår.

1
Bevaka tråden