Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

T68i till Eva?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 18:48

Det är dags för mig att köpa en ny mobiltelefon och nu sitter jag här med en brochyr om SonyEricsson T68i.

Verkar läcker, och man skall visst kunna lägga in foton. När någon ringer så kommer bilden på just den personen upp. Det låter ju kul.

Kan det vara ett bra köp tro? Är det någon av er som har telefonen och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag är väldigt nöjd med min, den kan det mesta. Har en bra kalender, telefonbok och batteritider. Är dock lite seg i menyerna.

Bilder i telefonboken är kul, men då måste du köpa till en kamera. Den har även en epostklient så man kan maila bildera till kompisar direkt från telefonen. Bra om man ser någor kul man vill visa sina kompisar...

t68i är inte speciellt seg i menyerna, gamla t68 var det däremot, men går att åtgärda med en firmware update.

Hur som helst så är den tuffa saken just synk möjligheterna att via en USB bluetooth adapter kopplad till sin dator nyttja Apples nya iSync för att flytta över adressbok/telefonnr samt kalendern (iCal) till telefonen.
Precis som Jobs demade på MWNY.

MYCKET behändigt tycker jag..
Nästan så jag måste ha en t68i bara därför..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 19:22

Har den kalender också? Det var inte dumt. Kan man skriva in tider, anteckningar och sånt i den?

Jag tror inte att jag behöver ha den speciella kameran som finns till. Jag borde kunna föra över foton från min Mac till telefonen. Måste försöka kolla upp om det funkar. Nån som provat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-26 19:27

Jag har hört att den ska vara väldigt plastig och inte speciellt hög ´mekanisk/fysisk kvalité´. Har dock inte rört en själv så jag har ingen egen uppfattning. Funderade också på en T68i tills jag hörde det.

Ni som vet hur den är, stämmer de uppgifter jag fått med er uppfattning eller är det helt annorlunda?

Alla saker består idag till stor del av olika plastmaterial. Dock varierar hållbarhet oerhört.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 19:27

Tyvärr såg jag inte Jobs demonstration. Och inte kan jag titta nu heller där jag sitter i stugan med långsamt modem.

En USB bluetooth adepter säger du.
Vad sjutton är det? Hur ser en sån ut? Vad gör den och vad kostar den?

Många frågor ; )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-26 19:36

Gör att man kan kommuniera trådlöst med telefonen eller annan bluetooth-enhet och till exempel synkronisera adressbok och kalender.

Kostar 530:- + moms. (AppleStore)

Mer info.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-26 19:40

Ànvänder själv T68i och innan den en T68 med uppdaterad programvara till I och jag märkte klar förbättring av snabbheten i menyerna, ok det är fortfarande inte hundra men helt ok för telefonen i övrigt är super. Och du behöver inte ha en kamera från SonyEricsson för att lägga in bilder, det går bra att köra med ir eller blåtand, även kalendern går att synka med outlook mm.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-26 19:44

Och min uppfattning om kvaliteten är att den är bra, personligen känns den klart mer solid än Nokia. Tappade min gamla T68 från 2 våningar ner på stengolv och det ända som hände var att volymknappen lossnade!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robban:
även kalendern går att synka med outlook mm.

Kan jag då föra över min kalender som jag har i Outlook Exchange på Windows-burken på jobbet till telefonen. Sedan från telefonen byta informationen med iCal hemma och sedan tillbaka?

Det vore trevligt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 19:53

Så om jag köper en sån där Bluetooth då, och en T68i-telefon, kan jag då också koppla upp mig på internet med min TiBook?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 19:55

Låter bra att den klarar ett fall från två våningar. Undras om den klarar vatten lika bra, jag har förstört två telefoner pga att jag tappat dom i vatten.

Ja, det är bara att koppla upp sig. Kör du sedan Mac OS X 10.2 Jaguar så ser du på skärmen (på Macen) vem det är som ringer.

Lite onödigt. Men coolt.

[ 26 Juli 2002, 19:58: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • 2002-07-26 19:58

står faktiskt i valet och kvalet om jag ska köpa en t68i eller inte...
efter steves lilla demo så blev man ju inte direkt mindre sugen...

är det föresten någon som klämt på samsungs nya SGH-T100
den verkar cool fast har inget bra batteri och ingen blåtand.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 20:02

Ser jag på skärmen vem som ringer? Det låter ju helt underbart. Såna grejer bara älskar jag.

Det verkar luta mot att jag bara måste köpa en sån där T68i - och bluetooth - och nya jaguar.

Himmel också, räcker det nu kanske eller behöver jag fler prylar ; )

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Eva:
Ser jag på skärmen vem som ringer? Det låter ju helt underbart. Såna grejer bara älskar jag.

Inte nog med det. Vill eller kan du inte prata med den som ringer kan du direkt från din Mac välja att skicka ett SMS-meddelande.



[ 26 Juli 2002, 20:07: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-26 20:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robban:
även kalendern går att synka med outlook mm.

Kan jag då föra över min kalender som jag har i Outlook Exchange på Windows-burken på jobbet till telefonen. Sedan från telefonen byta informationen med iCal hemma och sedan tillbaka?

Det vore trevligt.

Det borde fungera, enda begränsningen är antalet poster du kan lagra i T68:an, kommer inte ihåg hur många men minnet är dynamiskt.

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-07-26 20:22
Citat:

quote: Så om jag köper en sån där Bluetooth då, och en T68i-telefon, kan jag då också koppla upp mig på internet med min TiBook?

Japp! Skall själv köpa en bluethoot adapter till min TIBook och T68, när iSync kommer!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 20:37

Det här är ju toppen. En massa trevliga människor som vill engagera sig i mitt eventuella telefoninköp så här på fredagkväll.

Eventuella förresten, nu har jag bestämt mig. På måndag morgon skall jag stå utanför affären och vänta på att de skall öppna. En T68i skall jag bara ha. Allt vad ni sagt har övertygat mig. Sen ringer jag Mattias Hedman och beställer bluetooth och jaguar.

Jag förväntar mig att ni alla skickar bilder och sånt till mig. Det här kommer att bli roligt. Extremt roligt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
t68i är inte speciellt seg i menyerna, gamla t68 var det däremot, men går att åtgärda med en firmware update.

Man kan INTE anklaga T68 eller T68i för att vara särskilt snabb, jämför man med en Nokia eller Samsung så är den långsam. MEN den är ändå den bästa telefon jag haft. Jag uppdaterar min så fort det kommer en ny version av programvaran.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
står faktiskt i valet och kvalet om jag ska köpa en t68i eller inte...
efter steves lilla demo så blev man ju inte direkt mindre sugen...

är det föresten någon som klämt på samsungs nya SGH-T100
den verkar cool fast har inget bra batteri och ingen blåtand.

Japp har provat T100, grym skärm, en TFT med 4096 färger.. Men som sagt standby och taltid är inget att hänga i julgranen. Men Samsung skickar med 2 batterier och en prt. HF i kartongen. Inte illa..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-26 22:47

Vad är det för data på skärmen hos T68i?
Hur upplevs den?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 22:58

Enligt min brochyr

Typ av teckenfönster: Grafisk LCD, 256 färger STN
Storlek på teckenfönster: 34 x 28mm
Upplösning: 101 x 80 bildpunkter

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2002-07-26 23:06

Användarmässigt kan jag säga att så fort jag använder en telefon utan färgskärm så undrar man hur man klarat sig innan Tycker att upplösningen är helt ok, visst skulle det kunna vara ännu bättre om man ser till att man kan ha bilder i den men så är det väl med allting..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-26 23:09

Läste om Samsungs T100 - och det är klart att skärmen slår SonyEricsson.
1,8" TFT färgskärm med 4096 färger, inre display 128x160 pixlar

Men så är det ju detta med samordningen med maccen

hmm

Synd att inte T68i också hade tusentals färger, så att man kunde lägga in jpeg-bilder. Nu kommer jag att få nöja mig med gif.

Härligt allihopa! Köp mer Ericsson så Aktien tar ett skutt uppåt!!.....

Kan T68i-an diska också...?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Eva:
Synd att inte T68i också hade tusentals färger, så att man kunde lägga in jpeg-bilder. Nu kommer jag att få nöja mig med gif.

Jag har en T68i (tekniskt sett en T68 fast med samma mjukvara som i modellen) och jag kan ta emot jpeg bilder verkar det som. En kompis tog en bild på mig med sin Nokia 7650 och skickade via bluetooth och nu kan jag ha den som bakgrundsbild. Grymt!

Ser dock bättre ut på hans telefon..

Om du tycker pengarna är rätt tycker jag du ska kolla på en Nokia 7650 ( www.nokia.se/mobiltelefoner/7650/ ) som faktiskt är snäppet trevligare än T68i enligt mig. Och oroa dig inte för mac-stödet, Apple lägger nog till den och många andra snart. Den har blåtand som T68i, dock dyrare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-27 12:45

Rekommenderar också en Nokia 7650 - klart trevligare mobil med smartare funktionalitet och skön formgivning! Jag har testat den inbyggda kameran och blev mäkta imponerad över kvaliteten...stort minus är dock (precis som med Ericsson) att det inbyggda minnet inte är tillräckligt stort för att hantera bilder. I Nokia får du plats med 12 st. vilket är litet jämfört med vilken konventionell digitalkamera somhelst....och den jämförelsen är ju oundviklig.

Nokia 7650 är ju också iof inte direkt jämförbar med T68i utan ligger snarare mittemellan den modellen och nya kommande P800...dvs mobilerna börjar nu alltmer likna PDAs (handdatorer), och då ställer vi helt plötsligt andra krav på dem. Så att jämföra en 7650 eller T68i med en digitalkamera gör snabbt de renodlade kamerorna till vinnare - mobilerna är bra fungerande kompromisser.

Fundera över vad du skall ha mobilen till en extra gång. De kostar ju en skön slant också...

[ 27 Juli 2002, 15:54: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
stort minus är dock (precis som med Ericsson) att det inbyggda minnet inte är tillräckligt stort för att hantera bilder. I Nokia får du plats med 12 st. vilket är litet jämfört med vilken konventionell digitalkamera somhelst....och den jämförelsen är ju oundviklig.

I Ericsson P800 kommer du att kunna ha 144MB minne, om du trycker i ett 128MB memorystick. Så den kommer att bli mer jämförbar med en konventionell digitalkamera.

Bevaka tråden