AirPort Express med AirTunes

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det är någon på forumet som har någon erfarenhet av en AirPort Express? Funkar den bra? Är den lätt att konfigurera, funkar hastigheten som den ska mm.? Den verkar grymt bra men min erfarenhet är att det brukar kunna bli lite meck med Wi-Fi grejer.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2004-11-27 15:19

Jag köpte en PowerBook, iPod och Airport Express i somras. Koplade Ethernet, USB-skrivare och stereon till Expressen och la in all musik i iTunes på PBn. Sladdarna från Airporten fick använda CD-spelarens ingångar på förstärkaren men det gör ju inget - CD-spelaren kan man ju pensionera nu. Aldrig mer byta skivor, fibbla med fodral osv. PBn blev en bärbar jukebox där jag kan välja musik och styra volymen på stereon oavsett var jag är. Funderar på att köpa en AP Express till för att få samma möjlighet på stereon på andra våningen.

Det är FÖR enkelt att få det att funka - man glömmer att skydda nätet med kryptering och liknande, eftersom det funkar utan att man installerar programvaran som följer med AP Expressen.

Betyget från min sida för hela härligheten är fem äpplen av fem möjliga.

Väntar bara på en bra lösning (typ ice link) som funkar med min Volvostereo - men det är ju en annan fråga.

Jag skaffade en Airport Express för ett tag sedan, och det har inte varit några som helst problem.
Jag har en D-Link basstation av något slag (54Mbps, 802.11g), och det funkade alldeles utmärkt att sätta upp Flygplatsexpressen som "klient" på det nätet. Den hittade även en gammal 3Com-basstation (11Mbps, 802.11b) då den sökte nät, men dit har jag aldrig haft nån anledning att koppla in den (den basstationen är numera pensionerad). Har däremot aldrig testat ha Airport Express-burken som basstation (där den sitter är för långt från kabeldelen av nätverket).
Nu sitter den i stereon (gömd bakom) och spelar glatt, kan köra utmärkt från iTunes både från PC och Mac. Det spelar heller ingen roll om datorn är "trådansluten" till nätverket eller kör trådlöst.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-11-30 21:40

Fungerar klockrent... kör också min powerbook som jukebox och har airporten kopplad till min reciever med optisk kabel
Synd bara att man inte kan streama ljud från andra program än iTunes... tex DD ljud från VLC när man kollar på film skulle vara klockrent.

PS! Glöm inte skydda nätet mot oväntat besök från grannarna... lätt att glömma som Macx reda har påpekat... men det tåls att påpekas en gång till!

1
Bevaka tråden