Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Shure e2c

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har tagit nya bilder! Se och njut.

Fick ett par e2c i julklapp.

De funkar prima... Men inte till min iPod. Jag kopplade dem till datorn och det lät väldigt klart och "korrekt". Men till iPoden är basen nästan obefintlig och diskanten nästan skär i öronen, även om ljudet fortfarande är klart.

Jag tror att boven är iPoden själv. Lurarna sitter som gjutna i öronen så det verkar som att ljudkvaliteten (eller bristen på den) från iPoden inte kan matcha vad e2c kan prestera....

Ursprungligen av Celsior:

Fick ett par e2c i julklapp.

De funkar prima... Men inte till min iPod. Jag kopplade dem till datorn och det lät väldigt klart och "korrekt". Men till iPoden är basen nästan obefintlig och diskanten nästan skär i öronen, även om ljudet fortfarande är klart.

Jag tror att boven är iPoden själv. Lurarna sitter som gjutna i öronen så det verkar som att ljudkvaliteten (eller bristen på den) från iPoden inte kan matcha vad e2c kan prestera....

Håller verkligen med...
Det är så mycket bättre i datorn än i ipoden...
Lite trist med tanke på att den är så bra för övrigt

Jag Bestälde ett par i söndags och hoppas på att de når upp till mina förväntnignar som jag får genom att läsa alla inlägg.
Hoppas innerligt att de kommer i veckan. Jag har även reklamerat orginalen p.g.a att de spräckts.

Nu har jag hämtat ut lurarna och jag är helnöjd!

  • Medlem
  • 2005-03-05 00:36

Eftersom det är dynamiska högtalar element i muffarna så blir dom bättre med tiden efter så kallad "burn-in" då basen blir allt bättre och diskanten något finare. Hört att runt över 200h timmar borde göra dom till det hur dom verkligen ska låta som.
Själv är man helnöjd med dom. Haft tom i 2 dar nu. Inga skrap ljud alls från sladdarna eftersom dom går runt över örat bakåt.man ser ut som security guard rätt coolt.
Sen sitter dom som gjutet på plats. Har både haft problem med ex-71 och sharp md-33s där minsta lilla kontakt mot kablarna gav ett skrap ljud.. ganska irreterande. kanon lurar, perfekt ljud! och bättre blir det. jobbiga är ju att man gått och blivit hörlurs frälst där mycket av cashen går till

Under dagen har jag nu kunnat lyssna lite mer.

Lurarna kommer jag nog använda till min iPod också, trots allt! Diskanten kan fortfarande vara i vassaste laget i vissa fall. Punk lämpar sig inte så bra med dessa lurar t.ex. Och basen är det väl inte något riktigt tryck i, men den duger!

De detaljer man hör med e2c som man inte hör med andra lurar gör det verkligen värt att använda dessa. Som sagt så tror jag att det är iPoden som begränsar lite av hur e2c verkligen kan låta...

Ursprungligen av Celsior:

Under dagen har jag nu kunnat lyssna lite mer.

Lurarna kommer jag nog använda till min iPod också, trots allt! Diskanten kan fortfarande vara i vassaste laget i vissa fall. Punk lämpar sig inte så bra med dessa lurar t.ex. Och basen är det väl inte något riktigt tryck i, men den duger!

De detaljer man hör med e2c som man inte hör med andra lurar gör det verkligen värt att använda dessa. Som sagt så tror jag att det är iPoden som begränsar lite av hur e2c verkligen kan låta...

eller kvalitén som mp3:orna är i... :S vet inte men, kaaanske?

Ursprungligen av Herodude:

eller kvalitén som mp3:orna är i...

Nej... Jag kodar i 192kbps AAC så det ska nog inte vara problemet.

Jag känner inte alls igen de symptom som du beskriver... Jag upplever inte diskanten som störande, mer som att den är för otydlig. Basen blir svag på iPoden och equerna är dåliga, sorry men that's life!

Funderar på att skaffa bra lurar ill jobbet dämpar dom ljud så bra som vanliga öronproppar eller ?

hmm är också väldigt sugen nu har läst igenom alla kommentarer och så... det som gör mig osäker är mest att man måste ha sladden bakom öronen vet inte om jag pallar det alltså...och det ser helt galet ut.

och detdär snacket om otillräcklig bas känns också lite oroväckande. fick ett par sony vaddomnuheter-51 (vars systersnäckor är recenserade här) och fick lämna tillbaka dom pga obefintlig bas...riktigt dåliga.

så nu väger jag hit och dit vad jag ska köpa istället....

jag menar få ut sladdarna via ryggen är känns inte heller så bra om ipoden ligger i jackfickan...hmm.

någon som har dessa lurar och kan säga om det går att ha dom på vanligt vis?

kan inte någon vänlig själ ta på sig sina e2c och fota lite öron!? Och kolla om det går att ha sladden som vanliga lurar istället för runt nacken

  • Medlem
  • 2005-01-02 11:56

Det går alldeles utmärkt att låta sladden hänga på framsidan istället för att dra den via nacken.

  • Medlem
  • 2005-01-09 18:46
Ursprungligen av buppi:

Det går alldeles utmärkt att låta sladden hänga på framsidan istället för att dra den via nacken.

Tycker till och med att de sitter bättre om man har sladden nedåt än uppåt/bakom örat. Jag har nog rätt så små öron, så de ploppar ut lite för lätt. Sladden framåt verkar dock minska det problemet.

äsch säg inte så nu när jag beställt ett art Er6

Måste bara tipsa...

beställde mina Er 6 Etymotic från http://www.discountheadphones.com/ i torsdags, dom sa dom först kunde skicka dom på måndag för dom var slut i lagret, på tisdagen fick jag dom.

Och dom är helt underbara! Frånsett lite kabelskrap som man får trixa lite med. Skitsnygga underbart jäkla ljud.

Från USA-SWE på en dag och 750 spänn allt som allt. Samma lurar hade säkert kostat minst 1500 i affär här, om dom nu hade funnits här.

  • Medlem
  • 2005-01-06 00:34
Ursprungligen av carpark:

Måste bara tipsa...

beställde mina Er 6 Etymotic från http://www.discountheadphones.com/ i torsdags, dom sa dom först kunde skicka dom på måndag för dom var slut i lagret, på tisdagen fick jag dom.

Och dom är helt underbara! Frånsett lite kabelskrap som man får trixa lite med. Skitsnygga underbart jäkla ljud.

Från USA-SWE på en dag och 750 spänn allt som allt. Samma lurar hade säkert kostat minst 1500 i affär här, om dom nu hade funnits här.

Låter ju visserligen mycket bra men jag har nog alltid vart lite svag för det där med köp utomlands.Däremot när jag utforskat sidan upptäckte jag den helt otroliga prisskillnaden du pratade om:D

Ja det är en lite risky-business men jag tycker det ser seriöst ut i all sin enkelhet, och dom (han) svarar direkt på mail och så. Och som sagt jag är levande bevis på att det funkar, kollade in http://www.audiocubes.com/ också men det skulle kostat 500 spänn mer om jag köpt från dom.

Discountheadphones verkar funka bra... Har bra rykte.

Jag ska säga att det inte är något problem att ha sladdarna bakom öronen... Det är faktiskt det enda sättet jag vet om att bli av med kabelskrap. Dom sitter som berget, de här lurarna. Jag har inga problem med för svag bas på dessa lurar, då de är rätt basintensiva.

Men jag har fått mina e2c idag och har små öron, men pga. att kabeln går bakom örona så sitter dom som berg! Var lite tråkigt när jag fick dom och att dom inte passade så bra, men när jag testade närmare så funkade det fint! Lite tråkigt att det är bättre bas i orginal lurarna, tycker då jag Vet inte vad ni tycker?

Härligt härligt men farligt farligt! Du vet ju att det finns bättre lurar än e2c... Undrar hur dom låter va?

Jag hade apples in ear pluggar och kunde inte få dom att sitta, dom hoppade ut på ett par minuter. Är e2c bättre på den fronten? Jag menar jag har ingen aning om jag har små eller stora öron. öronproppar kan jag ju få in, men som sagt apples ville inte sitta kvar men om det beror på stora eller små öron vet jag inte?

  • Medlem
  • 2005-03-09 09:49
Ursprungligen av Erik Svansbo:

Härligt härligt men farligt farligt! Du vet ju att det finns bättre lurar än e2c... Undrar hur dom låter va?

hehe försök inte. tror jag stannar med e2c ett tag nu annars blir det en dyr resa =P
känns lite off o lägga ut 3k på hörlurar där dom används med mp3 format. cd kvalite vore annat. erik.. hur mycket bättre är e5 än e2?

=D

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 21:18

just köpt ett par nu. får koda om hela skivsamlingen känns det som. antingen är det nåt fel på lurarna eller så är mina 192kb/s mp3or i kombination med ipoden inte tillräckligt bra för lurarna. tycker man hör en del ljud som inte borde va där som jag aldrig hört innan. mystiskt. ska testa med en cdspelare.

Det där med att bra lurar inte lönar sig med mp3or stämmer inte. Jag gjorde ljudtest med 128 kbps AAC och lossless, jag kan inte höra skillnad. Jag kör 160 kbps mp3 och 128 kbps AAC.

e5 är fett mycket bättre än e2, klarare ljud och FET bas. De är ungefär så mycket bättre som de är dyrare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 17:29

okej. för mig stämmer det jävligt mycket. eller mellanregistret och diskanten e klockrena men basen får jag inte nåt vett på trots att jag gått genom alla eq på olika volym på några olika spår. istället för nåt mjukt fint bmmm så blire brbmmm.. typ som att den hoppar till. det händer dock inte på cd. sitter å provar att rippa i aac nu.

nu antar jag att du har koll på dom här lurarna eftersom du provat många fler och jag bara har dom här, men jag hade för mig att e2c skulle vara dom med tyngst bas, att e3c skulle ha mer diskant å mindre bas å att e5c skulle ha nån typ perfekt balanserad ljudbild.. men jag kommer nog aldrig få möjligheten att testa ett par e5c så jag får nöja mig med den för mig alldeles utmärkta ljudbilden hos 2orna. den där filten på diskanten märkte jag för övrigt aldrig, tycker den e jävligt lagom.

förresten, fick du någonsin ont i öronen av att dra sladden runt örat och dra åt?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 18:35

också gjort ett ljudtest nu. looptroop fort europa. kodade 192 AAC, 320 AAC, Lossless och WAV. alla låter i princip lika. men inte i närheten av lika bra som cd'n. lurarna rockar därmed. ipoden som e problemet. hade blivit gladare åt den upptäckten om jag köpt 5orna men dom hade jag ju inte råd med så.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 13:52

nu sitter jag bara å postar onödiga saker förvisso, som egentligen inte rör lurarna men jag måste veta varför detta händer.. nämnda låt rätt ur ipoden till luranra.. basen hänger inte med typ. låter knackig.. ipod-stereo-lurarna helt plötsligt cdkvalite igen.. varför???

Bevaka tråden