Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Ge oss OGG-stöd för iTunes/iPod"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Joel Johnson som driver Gizmodo, har skrivit ett öppet brev där han önskar: "Please either 1) add native Ogg support to iTunes and iPod (I know we can add Ogg to iTunes ourselves now, but still...) or 2) give us a good reason for not choosing to support the admittedly niche but excellent codec besides 'no one asked for it.' We're asking." Brevet är ett svar på Steve Jobs uttalande på en telefonkonferens där han sa att inga kunder hade frågat om stöd för Ogg.

<b>Läs hela brevet hos Gizmodo</b>
Vad är Ogg Vorbis?

Tack till Swift för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-02 22:39

Va? Finns det inte stöd för Ogg Vorbis redan? Jag har iaf spelat och konverterat en hel del låtar i det formatet i iTunes utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 08:57

Nej, Ogg Vorbis måste installeras med en plugin i iTunes. Jeg tycker att Apple borde tagit del av Flac istället för att "hittapå" ALEC eller vad den nya lossless codecen heter. Frågan är pm CPU'n i iPoden kan dra ogg, som kräver MMU och lite annat godis.

  • Medlem
  • 2004-06-03 11:23
Ursprungligen av beh:

Nej, Ogg Vorbis måste installeras med en plugin i iTunes. Jeg tycker att Apple borde tagit del av Flac istället för att "hittapå" ALEC eller vad den nya lossless codecen heter. Frågan är pm CPU'n i iPoden kan dra ogg, som kräver MMU och lite annat godis.

Jens Of Sweden MP-130 klarar av Ogg vorbis, men jag har inte kollat upp vad det sitter för CPU i nån av produkterna men JOS är ju iaf ganska liten så det borde ju gå att trycka in en CPU som klarar av Ogg i iPoden.

Har personligen klagat till Apple 2 gånger om stödet av Ogg utan att få nått vettigt svar. Jag har rippat alla mina skivor i Ogg så det känns ju inte så aktuellt med en iPod om man säger så.

Låt Ogg dö i frid?

Men är inte Ogg Vobis ett nörd-ljudformat som ingen vettig människa frågar efter? (Ja, nu har man bäddat för folkstorm.) Och format utvecklas väl inte i expressfart vad jag förstått. Lägg ner!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-03 19:28
Ursprungligen av Powerhawk:

Men är inte Ogg Vobis ett nörd-ljudformat som ingen vettig människa frågar efter?

Jo, det stämmer...

Ursprungligen av Powerhawk:

Men är inte Ogg Vobis ett nörd-ljudformat som ingen vettig människa frågar efter? (Ja, nu har man bäddat för folkstorm.) Och format utvecklas väl inte i expressfart vad jag förstått. Lägg ner!

Hear Hear!

Visst är open source trevligt, men kan inte pingvinkramarna lika gärna använda AAC? För OGG används väl främst av Linux-fantaster?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 00:53
Ursprungligen av beh:

Jeg tycker att Apple borde tagit del av Flac istället för att "hittapå" ALEC eller vad den nya lossless codecen heter.

Om inte jag har fel så är Apple Lossless precis som AAC baserat på MPEG4. Så jag förstår Apple som bara "klistrar på" sitt namn.

Ogg är iofs ett nörd format, mest för det just är openSource... men det e fortf. ljudmässigt kontra storlek överlägset AAC och MP3, det går inte att komma ifrån, men sen ere jevligt cpu krävande.. vilket är lite av en nackdel..

  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 09:59

Om du är vanlig dödlig visst, lyssna på skruttiga MP3 versioner....men är du audiofil måste du kunna få utlopp för dina känslor. Jag lyssnar själv på mp3, men AAC och Wav föredras, om man kan få en ny filtyp med bättre ljud så varför inte??

//C

1
Bevaka tråden