Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12V-kabel, bygga själv?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 15:14

Hej,

Jag funderar på att bygga en billaddkabel själv till min iPod men jag tycker för mycket om min iPod för att bara skicka in 12 V i den utan att först kolla upp vad iPoden tål.

Min idé är följande (skyll inte på mig om ni bränner er iPod!!):
1. Skaffa en firewirekabel som har 6 pinnarshane i ena änden
2. Skaffa en 12V bilkontakt
3. Kapa firewirekabeln och använd han-halvan
4. Lokalisera + och jord i kabeln
5. Skruva dit 12V kontakten på dessa.

Använd sedan den ordinarie iPodkabel tillsammans med hemmabygget.

Angående spänningen till iPoden verkar det som om den pallar allt ifrån 6V till 25V på grund av:
1. Belkin Battery Pack levererar 6 V till iPoden
2. Enligt firewirespecen ligger + på mellan 18 och 25 Volt (Mac laddar iPod via firewire)

Finns det någon som vet vad inspänningen på iPoden skall/kan vara? Har någon redan gjort ett hemmabygge?

mvh J

Ps. Skyll inte på mig om ni bränner er iPod...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-11 15:16

Jag skulle inte ha några större farhågor angående att testa med "alternativa" strömkällor. Men just i en bil skulle jag nog ändå sikta på att ha någon slags reglering av spänning/ström, eftersom det kan komma väldigt ful spänning i cig-uttaget (varierar mellan 8 och 15 volt beroende på bl.a. motorvarv och belastning, kan ha många fula spikar och övertoner). iPod:en har bevisligen någon intern reglering av laddningsspänningen, men riktigt vad som helst skulle jag inte stoppa in.
Förmodligen går den glatt på vad som helst som är någon volt högre än batterispänningen (3.6V, eller?), ända upp till nån spänning då den går sönder. Däremot blir den förmodligen varmare ju mer spänning man petar i, och värme är ett bra sätt att förstöra batterier.

De siffror jag sett för strömmatningen i IEEE1394 har sagt 12V/1A (vilket finns nära till hands i datorer, och vilket har varit matningsspänningen till de firewirehubbar jag har sett, 12V/1A är tillräckligt nära 15W för att det ska kunna vara en oskyldig avrundning). Tyvärr vill inte IEEE visa specarna utan att man betalar, de sitter ju annars på den standardiserade sanningen.

1
Bevaka tråden