Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004: Apple lanserar iPod Mini

Tråden skapades och har fått 206 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:34

Hoppas att batteriet håller för mer än 300 laddningar och är billigt att byta ut..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-06 20:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
149 dollar och den hade sålt som smöööööör...

Jaa, jag hade kanske köpt den för $199 också, men det är smärtgränsen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-06 20:37

Gissar att priset går ner till sommaren och att det då kommer en mindre 2 GB också. De första sex månaderna kan man ta ut rejält med överpris för det finns alltid många som är beredda att betala för att vara först.
Dock kan jag nog vara bered att betala för en grön som jag tycker är den snyggaste. Och de ser nog betydligt bättre ut i verkligheten.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:40

249 för mini och 299 för 15 gigaren? Antingen är mini dyr eller 15 Gig billig!!!

Edit: Sorry - såg inte att detta redan tagits upp i denna tråd. My fault!

När en modell är helt ny så kostar den som mest. När alla coola rikemansbarn fått varsin så sänker man priset för att nå nästa kundkategori. Om 6 månader är det 199 dollar som gäller.

tycker man borde lagt sig lite lägre i storlek till 2 Gb eller så.
satt ner priset till 149 och sålt så in i helskotta mycket mer.
man vill ju komma åt det där registret med köpare som inte lägger ner hur mycket som helst på en större mp3 spelare.
då får man ju se till o rikta in sig på deras behov, inte på det man faktiskt vill sälja till folk...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Om iTMS ska lyckas behöver de en billigare spelare.

Vaddå "...om det skall lyckas"?
iTMS kan inte kallas annat än en framgång.
Apple snuvade alla andra på det som skivbolagen själva borde gjort för länge sen.
Det ÄR lyckat!

Håller däremot med om att man borde gjort prissättningen på Mini mer aggressiv. Det hade t.ex. räckt med 2 GB. Letar man efter spelare med LITE utrymme för att man inte behöver mer, kanske priset ändå avskräcker. Men Apple har säkrt kollat på det där och får oss att handla i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:45

Jag tycker inte att $249, eller 1_757,29kr (Forex) är farligt alls, men när $249 blir 2800kr är det dyrt.

Men som Anders skriver, så blir den nog billigare när testarna har köpt sina.

Förlåt om en stackars idiot ställer en fråga:
1000 låtar? Hur mycket är en låt?

  • Medlem
  • 2004-01-06 20:54

Har inte hunnit kolla apples sida, men kommer den inte förrän i april? Det är ju illa, en polare till mig åker till denver om knappt två veckor, och det hade ju varit trevligt om han hade kunnat ta med sig en till mig för 1800 hem.....särskilt den titanfärgade!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:57

Man kan ta microsofts xbox som exempel.

5000 kr vid premiären
nu 1700 kr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 20:57

Om iPod mini kostat $199 så hade det nog uppstått allvarliga leveransproblem. Apple kommer inte att ha problem att sälja de exemplar de hinner få fram inledningsvis för $249. Inte minst i Japan.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 20:58

jo först i april world wide, inte så spännande med dessa events för oss "oviktiga" icke amerikaner om de ska fortsätta och dröja upp till fyra månader med att lansera produkterna utanför staterna.

Jag har beställt en! Bara passa på när man är i USA.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:06

F*n lite besviken blev jag på iPod:n. Ryktena har ju varit intressanta och det som var bäst var ju de nya minneskorten (2 GB) som den skulle bygga på vilket skulle gett en längre batteritid samt troligtvs en lägre tillverkningskostnad.

Den som blev lanserad var ju ingen fantastisk nyhet. I princip samma sak under huven som en vanlig iPod. Bra intiativ var dock att skalet är i aluminium och lite olika färger men om priset hade hamnat runt 150 dollar (med flashkort på 1-2 GB) så hade det varit en given hit. Ska bli intressant att se hur försäljningen utvecklar sig. Jag känner på mig att många hellre lägger till en slant och tar den stora iPod:n istället...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-01-06 21:13

Vad tror ni om en samtidig lansering av iTMS och miniPoden i Europa i april?

Det närmsta man kommer konkurrentmässigt är väl just nu iRivers 1,5 GB HD-mp3-spelare. Den kostar 3495 kr inkl moms.

Skillnader: Den har FM-radio och 12 timmars batteritid. och 2,5gb mindre plats till musiken såklart.

Så värdesätter man radio och batteritid kan man väl säga de har "samma" pris.

Det är helt otänkbart för mig att köpa en iPod utan radio. Synd att de inte fattar värdet av att ha 1 grej mindre i fickan med sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:30

Jag tror det blir succé för miniiPod, även om priset är lite högt men antagligen vad markanden klarar. Konstigt med vanliga iPod: 15 GB för 299 och 20 GB för 399? mini iPoden får också den vanliga att se stor och klumpig ut...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Det är helt otänkbart för mig att köpa en iPod utan radio.

Bara för att stilla min nyfikenhet. Varför vill du släpa omkring på en radio?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:34

Är mycket besviken på Apple.

Istället för, att nu vid releasen av iPod Gen 4, ordna de uppenbara brister som Gen 3 lider av så väljer man istället att lansera en ny iPod. (Om någon undrar vilka brister jag anser Gen 3 har så är det bara att söka i olika iPod-forum eller testa en iPod på egen hand.)

Är det inte rimligt att man först ordnar till det som är mindre bra (rent av värdelöst), och sedan släpper en ny förbättrad produkt som kanske dessutom har några fler funktioner och förbättringar.

För övrigt vet jag inte var den här "mini iPoden" kommer stå sig jämfört med den riktiga(ja, den riktiga) iPoden eftersom den är så nära den riktiga i prisklass och är underlägsen för de som vill ta med sig större mängder musik.

Jag hoppas verkligen på bättring från Apple, förhoppningsvis vid nästa mässa. Om de inte helt glömmer bort oss som har Gen 3 förstås.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Bara för att stilla min nyfikenhet. Varför vill du släpa omkring på en radio?

Det är väl det man inte vill. Man vill ha den inbyggd i ipoden.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Crille
Konstigt med vanliga iPod: 15 GB för 299 och 20 GB för 399?

Tja, man får ju dockan och fjärrkontrollen till 20-giggaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-06 21:38

Jag tycker att iPodMini silver är skitsnygg, men jag kan bara hålla med att den känns på tok för dyr,,, framförallt om ? har tänkt att den ska bli en storsäljare,,, då i stora mått mätt.. Det känns lite som att dom har ett sådant högt pris nu för att tillfälligt skrämma bort en del köpare, istället för att få en massa beställningar som dom ändå inte klarar av att leverera...

Kan mycket väl tänka mig att alla prylbögar kommer köpa en nu och att den kommer att falla snabbt i pris,, kanske $149 till hösten,,, när dom har kommit igång med full produktion och ITMS förhoppningsvis finns på fler platser än USA.. För varför betala $249 för 4GB,, när man får 15GB för $299,, nu så känns iPod15 ganska mycket mer prisvärt än en mini..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:43
Citat:

För varför betala $249 för 4GB,, när man får 15GB för $299,, nu så känns iPod15 ganska mycket mer prisvärt än en mini..

Kanske för att den är mindre, har tillräckligt många låtar och kommer vara det coolaste att synas med?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
En snabb uträkning till SwePris?

Jag gissar på 2499:- inkl. moms

Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Förlåt om en stackars idiot ställer en fråga:
1000 låtar? Hur mycket är en låt?

Konstigt att ingen har en aning om detta!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Konstigt att ingen har en aning om detta!

I sin reklam brukar väl Apple räkna med 4 MB?:eek:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:54

metall eller plast?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Jag gissar på 2499:- inkl. moms

15 GB iPod kostar $299, i Sverige 3 300 kr. Jag gissar att priset blir lite högre, typ 2 699 eller 2 799.

Jag avvaktar och ser om priset sjunker ner mot (eller under) 2 000 kr. Då hinner man nog också få en del kommentarer från de som har hunnit använda den ett tag. Den är klart frestande, och storleken är som några har sagt en klart lockande faktor.

Även denna bör väl kunna användas för att lagra/flytta andra filer än musik?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 21:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristian B
Är det inte rimligt att man först ordnar till det som är mindre bra (rent av värdelöst), och sedan släpper en ny förbättrad produkt som kanske dessutom har några fler funktioner och förbättringar.

Varför är en värdelös spelare som kostar mer än de andra och som saknar viktiga funktioner som Radio, Duracell-batterier, whatever den bäst säljande spelaren?

Jag äger en 1g iPod (5gb) och en 3g (40gb) och har inte haft några av de problem som de skriks så mycket om.

Tomma tunnor skramlar mest.

Bevaka tråden