Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny iPod

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 14:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Den har kommit!
Den är liten. Den är snygg.

säg inte så snälla, jag blir ju inte mindre sugen direkt. VILL HA
vad tycker du om den röda knappbelysningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-08 14:19
Citat:

vad tycker du om den röda knappbelysningen

Jag tycker den är helt ok. Det har ju ännu inte varit mörkt... Visst det kanske skulle varit snyggare med blått ljus?

Jag tycker iofs att ljuset går på lite väl snabbt när man trycker på menyknappen. Fast det är ju inte lite snyggt attt belysningen tänds och släcks med en snabb toning.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 14:26

Ja säger samma som dig angående att ljuset går bort riktigt snabbt! Men jag har inte kollat upp vad man kan ställa in osv. Har inte kollat runt så mycket på min bara lyssnat på musik.

Två saker dock. När man trycker på inner-cirkel-knappen (...) två gånger under en låt kommer det upp 5 runda prickar, vad är detta?

Är det inte alla som har ett litet click ljud mellan låtarna på de nya? Är det bara jag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av doppleganger
Två saker dock. När man trycker på inner-cirkel-knappen (...) två gånger under en låt kommer det upp 5 runda prickar, vad är detta?

Är det inte alla som har ett litet click ljud mellan låtarna på de nya? Är det bara jag?

Gissar att prickarna är rate-funktionen.
Klick mellan låtarna verkar vara ett problem som väldigt många har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-08 15:44

Någon som vill köpa min gamla 10GB? Jag tar tillbaks allt ont jag sagt om nya knapparna och så vidare rakt upp och ned. Nya iPod är sjuukt liten. VILL HA

När Apple släppte den nya iPoden kände jag att den måste jag ha... men jag vet inte längre....
Tydligen räcker bara batteriet i cirka 2 år och sen är det heldött och det går inte att byta själv utan det måste apple göra åt en... hmmm... dyrt tror jag!
Fan också.... jag ville ju så gärna ha den... någon som vet om det här stämmer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mandarinjohan
När Apple släppte den nya iPoden kände jag att den måste jag ha... men jag vet inte längre....
Tydligen räcker bara batteriet i cirka 2 år och sen är det heldött och det går inte att byta själv utan det måste apple göra åt en... hmmm... dyrt tror jag!
Fan också.... jag ville ju så gärna ha den... någon som vet om det här stämmer?

Två år? Relativt bra livslängd ändå. Men du kommer kunna byta ut batteriet också, det går att göra med äldre iPods för ca 500 kr (har inget med Apple service att göra!)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Två år? Relativt bra livslängd ändå. Men du kommer kunna byta ut batteriet också, det går att göra med äldre iPods för ca 500 kr (har inget med Apple service att göra!)

Jag har hört 1 år, av flitigt användande.
Vart byter man ut batteriet då? Det enda som igentligen har hållt mig borta från iPod har varit att batteriet tydligen inte skulle gå att byta utan att det kostade för mycket.

Sundevall: Kolla in den här sidan för batterier till de äldre modellerna. Det lär väl dröja ett tag innan de har de nya. Enligt Toshiba så har de nya batterierna mycket längre livslängd!

http://www.ipodbattery.com/

men den sidan ar ju bara for USA & Canada.... om man bor i Sverige kan man inte fa de skickat till sig....
Sen sa vill ju jag ha den nya iPoden, men om bara batteriet racker 2 ar och det sen inte gar att byta kanns det ganska ointressant.... det ar dumt for jag vill verkligen ha den nya iPoden....
vet nagon nan slags losning pa problemet?:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 13:43

Hittat en konstig sak med den nya iPodden:
När man håller inne knappen i hjulet så flimrar skärmen, inte snyggt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mandarinjohan
men den sidan ar ju bara for USA & Canada.... om man bor i Sverige kan man inte fa de skickat till sig....
Sen sa vill ju jag ha den nya iPoden, men om bara batteriet racker 2 ar och det sen inte gar att byta kanns det ganska ointressant.... det ar dumt for jag vill verkligen ha den nya iPoden....
vet nagon nan slags losning pa problemet?:rolleyes:

Det jag syftade på var att det säkert kommer en lösning så småningom, för den nya iPoden och dess nya batteri. Det dröjde över 1 1/2 år innan ipodbattery.com dök upp.

Ingen aning om hur du får batteriet levererat hit dock, men många känner ju folk i USA.

jag har hört att man kan skicka in sin ipod till apple för att få batteriet bytt om det "tar slut".... livlängden är ju bara 2 år och då måste det ju gå...
vet någon om detta stämmer eller hur mycket det kostar?:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-27 18:39

Att skicka till Apple för batteribyte lär kosta 3000:- Så att göra det på en ett par år gammal iPod är verkligen en självklar investering.;)

VET INGEN VAD DET KOSTAR ATT BYTA BATTERI I IPOD? ELLER VAR/HUR MAN GOR DET!! PRIS??
(ursakta caps...)
/ johan

http://www.ipodbattery.com/

Enda vägen att gå vad jag vet, förutom att be Apple gör det för 3000 kr.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-31 14:15

Kom hem idag från USA med en 15GB iPod i fickan och var nervös när jag passerade tullen.
Till er som inte har sett den kan jag bara meddela att den är underbar. Att den är otroligt mycket billigare, samt att jag fick min för 359 US dollar och att dollar nu ligger i 6.9, gör inte saken sämre:-)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
Att den är otroligt mycket billigare, samt att jag fick min för 359 US dollar och att dollar nu ligger i 6.9, gör inte saken sämre:-)

Om du verkligen lyckades få en växelkurs på 6.90 kr/dollar så är det bara att gratulera
(men jag gissar att det egentligen var 7.90, eller?)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-01 00:08

Du har rätt, den skall upp några tiondelar, blev visst ca 40-50 kronor dyrare eller något;-)

  • Medlem
  • 2003-06-17 11:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
Kom hem idag från USA med en 15GB iPod i fickan och var nervös när jag passerade tullen.
Till er som inte har sett den kan jag bara meddela att den är underbar. Att den är otroligt mycket billigare, samt att jag fick min för 359 US dollar och att dollar nu ligger i 6.9, gör inte saken sämre:-)

Köpte du ett adapterkit så att du kan ladda den i Sverige också, eller följer sådant med även när man köper den i USA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 11:19

Det är väl bara kontakten som kan vara fel på USA köpta. Men den är ju konstruerad på samma sätt som laddaren till Powerbook/iBook. Med andra ord räcker det att köpa en enkel apparatsladd för några tior. Dessutom kan man ju alltid ladda den via Firewire.

Är väl inget o vara nervös för, du har ju bara tagit din iPod på en resa till USA o tillbaks inte sant

Nu finns en fjärrkontroll för 3G iPod: naviPOD

:eek:

Större än själva iPoden? Jag kör hellre med den som följer med.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 12:32

Poängen är väl att det ingår ställ bakom så man kan ställa den jämte stereon och sitta i soffan med fjärrkontrollen.... Lite svårt med hörlursditon...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
:eek:

Större än själva iPoden? Jag kör hellre med den som följer med.

Den är ju trådlös. För att användas från soffan, som scooterbabe skriver.

Jag glömde läsa innan jag skrev. Men samtidigt är ju sladden till Apples fjärrkontroll avvikande (!) lång , räcker ju lugnt till soffan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Jag glömde läsa innan jag skrev. Men samtidigt är ju sladden till Apples fjärrkontroll avvikande (!) lång , räcker ju lugnt till soffan.

Synd bara att folk inte följer standarden för hur långt ifrån stereon man ska ha soffan.
Som vanligt blir Apple lidande för att standarder inte följs.;)

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 01:11

iPod topptestas på idgs testcenter: här!

För er som även äger en PC (som jag själv) och funderar på att köpa en iPod... kolla den här sidan:

http://www.iriver.com/company/news_view.asp?idx=342

En värdig utmanare enligt mig. Den har ungefär samma mått och väger ungefär lika mycket. Den har dock inte lika snygg design, men om man kan byta ut batteriet både enkelt och billigt blir detta inta bara en utmanare utan helt enkelt en VINNARE!
iPods design är underbart vacker, men att man inte kan byta batteriet på ett billigt/enkelt vis är urkasst.
Personligen betalar jag inte nästan 5000 spänn för att har iPod i ca 2 år och sen bara "slänga" den!
Om iRiver klarar det här bättre känns de ganska självklar för mig vilken jag köper (trots fulare design... den är dock inte ful... bara mindre snygg än iPod)

Byebye!!

Bevaka tråden