Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple introducerar iPod!

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

iPoden fyller faktiskt en position och är värd sitt pris. Desto mer jag läser och studerar kring den så, ja, mer och mer prisvärd upplever jag den. Cuben var vacker och liten ja, men en alltför överflödig produkt

Jag håller med om att den väl fyller sin possition och att ju mer man kollar upp den desto mer känns den rätt. Däremot så tror jag inte att Apple kommer att tjäna speciellt mycket på den... fast det kanske inte är målet, vissa påstår (sant eller falskt - vet ej) att när dom säljer DVD-RW skivor så säljer dom med förlust. Kanske målet är att bi navet som allt snurrar kring, dvs. den digitala hubben med olika prylar som hör till, att då släppa iPod är då en liten bit i ett större koncept. För en tid sedan var jag på något möte där det bl.a diskuterades lite om MD-spelaren som man såg dömd att misslyckas. Man förklarade det med att när man försöker sälja något nytt så har man max 6 år på sig att lyckas innan projektet ses som lyckat eller misslyckat. Nu tror jag inte att iPoden kan mätas på samma sätt då den är en pusselbit i en större helhet något som Cuben som sagt vad inte var hur älskad den än var. Det vore ju inte helt fel om dom gav en saftig rabatt på den när man köper en ny dator... ungefär som man nu gör med de platta skärmarna i USA då man köper ny dator.... gärna inför denna jul och lite retroaktivt för dom som nyligen köpt ny dator - alltså samma koncept som med skärmarna.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2001-10-28 11:59

Jo, det är nog riktigt att om iPod´en skall ha en framtid så måste man ge den en knuff med rabatterade priser i kombination med andra köp...
Det är kul att följa resonemangen här då det verkar som om iPod´en ändå har skapat stort intresse kring sig - för eller emot. Kanske de är en naturlig reaktion från många besvikna då vi väntade oss något större överraskningar tidigare under sensommaren/höstkanten....
Hursomhelst så tror jag fortfarande efter att ha läst alla argument följande om iPod´en:

- Den är genialsik i sin funktionalitet och utförande; designen håller somvanligt hög klass!
- Behovet av en ´smart´ MP3-spelare är egentligen större än vad många inser;marknaden för detta digitala komprimerade format har just exploderat och först nu upptäcker ´vanliga användare´ fördelarna och lättillgängligheten med mediet.Timingen med iPod är därmed helt rätt!
- Kapaciteten på 5 GB tillhör en av de större på marknaden just nu (även om du kan hitta motsvarande MP3-spelare upp till 20 GB)...och 5 GB är relativt mycket om man enbart lagrar MP3-filer, men på tok för lite om man istället använder den som extra HD. Konceptet är ju ändå att sälja den tillsammans med t.ex. iBook där man triggar folk att börja plåta och videofilma digitalt - och vi vet ju alla hur stora dessa filer och dokument kan bli...!
- Apple har alltid (åtminstone under de sista tio åren) haft sina priser emot sig (jo, vi kan diskutera mycket om detta, visst - själv hävdar jag att Mac-produkterna ändå alltid är i stort sett prisvärda...om man kan upptäcka och uppskatta fördelarna). Men att idag gå ut och erbjuda en bärbar konsumentspelare för 5.000 pix sätter hög tro till hur mycket stålar som vi var och en går omkring med på fickan... Jag är själv lockad att köpa en iPod - för jag har råd, men ändå så känns det som om den borde kosta ett par tusingar mindre. För motsvarande pengar kan jag köpa till rätt mycket ´lattolajban´ till min stationära dator.

Kan inte bestämma mig för om iPod´en är ett ´måste´....sorry! :rolleyes:

Men, en annan intressant tanke har väckts strax ovan här av MICKE SEID: den kombinerade mobiltelefonen och optimala MP3-spelaren! Personligen har jag länge irriterats över att Palm inte lyckats få tummen ur röven och lanserat en kominerad PDA och mobil på bred front ...
Jag började drömma våta drömmar när rykten började florera om att Palm kanske skulle slå ihop sina påsar med Apple. Kanske skulle vi inom en snar framtid få se den optimala bärbara multimediamanicken som vi hittills bara anat i någon föredömligt visionär sci-fi film (det skulle också vara en rättvis revanch för Apple med sin tidigare tyvärr insomnade, men rätt tänkta, konceptprodukt Newton...).

Självklart vill jag se en kombinerad mobiltelefon,PDA och MP3-spelare som har så hög lagringskapacitet att den också fungerar utmärkt som extra lagringsminne för sim iBook/PB Ti !
Kanske man också kunde montera in en juste digitalkamera när man ändå är på gång (säg nu inte att det inte skulle få plats; marknaden börjar redan fyllas med produkter som väl klarar kraven för denna ´superportable´ !)... låt oss kalla den för
´iT´ (så har vi också gratisreklamen fixad).

Jag tar upp denna tråd om iT som separat ämne.

[ 28-10-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Appropå iPhone så verkar apple ligga inne med någon tanke kring det namnet i alla fall. Testa denna länk: http://www.iphone.org

/John

  • Oregistrerad
  • 2001-10-28 22:05

Sant...kanske det kommer mera.......?! :eek:

  • Oregistrerad
  • 2001-10-29 10:46

..har redan beställt en iPod, men om man vill ha små högtalare kopplad till den, vilka ska man ha? Dom måste väll ha inbyggd förstärkare? Vilka högtalare matchar på ett bra sätt och lätta att ta med? Alla förslag emottages!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-29 11:29

Kanske ett par Sonic Impact SI-5, stora som ett cd fodral.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-29 12:29

Sonic högtalarna är coola men bara 4 watt...nje kan tänka mig pris upp till 2000:-, tänker mig mera att ersätta en bandspelare på tex en resa.

iPoden verkar helt klart vara en häftig produkt. Men för att lyckas måste apple få ut iPoden i butikerna, som det är i dag är det svårt att hitta apples produkter i affärerna. Detta gäller i sverige i USA tror jag att lägget är annorlunda efter som apple har ett flertal butiker där.
Det jag vill ha sagt är: om iPoden inte finns till försäljning och testning i butiker kommer antagligen ingen annan än de redan frälsta att köpa den.

Apple i Sverige måste alltså se till att den finns på OnOff, Copp Power, Siba och allt vad de heter. Först då kan det bli en hit i Sverige.
/Mac användare för en applestore i stockholm (medlem nummer 1 och ende medlemmen hittils)

Citat:

/Mac användare för en applestore i stockholm (medlem nummer 1 och ende medlemmen hittils)[/B]

Hur blir jag medlem??

  • Oregistrerad
  • 2001-10-29 15:49

Klart häftigaste produkt fån apple i år oich jag vill genast ha en iPod!! Kanske man kan få en av julomten? Trist bara att den är så dyr.

Oj jag har hållit i en iPod !

Ingen speciellt religös upplevelse dock.
Var på Apples DVD seminarium där dom hade lyckats få med sig en iPod från USA.

Plastig upplevelse. Fick exakt samma "besvikna" känsla som med iBooken som på alla reklam bilder etc ser ganska sjysst ut men som i verkligheten glänser av plast. Precis så är iPod. Dessutom är den "aluminium" försedda bakdelen frågan om det är aluminium (vet inte om det sagts men försöker iaf ge sken av det). den var plastig även den.

Nåja, själva iPoden verkar dock rätt genomarbetad.. dessutom har den där HOLD knappen som efterfrågats här tidigare.

Dessutom hade den en rätt skön blå-grön backlight i displayn.

En fråga jag kom o tänka på på vägen hem, varför lägger man inte in mer saker direkt som funktioner. Tex då en almanacka. Vore ju perfa om man kunde fylla/synka den när man ändå har iPoden i sin Mac.

Hur som helst så är min ståndpunkt efter att ha sett den samma som förr.. visst jag tar gärna en. MEN för halva priset.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-30 14:58

Skulle vara snyggt av Apple om dom skulle släppa en PowerPod, med ett par digitala och analoga stereo ingångar för inspelning av aiff filer i upp till 32-bitars ljud 96khz.

Den skulle kunna bli en konkurrent till dagens inspelnings medium, t.ex. DAT, för professionella musiker. Lite större HD skulle sitta på plats då.

Skulle vara en bra grej för Live inspelningar också. Lätt att ta med om med tanke på storleken.

Frågan är ju bara vad en sån skulle kosta då...

Bara en fundering med tanke på att dom har iMac, PowerMac, iBook och PowerBook...PowerPod skulle ju passa i sortimentet som storebror till iPoden då...

Efter vad jag förstår, när jag höll i iPod idag på Apple DVD-mässa, så kan man även använda den som en backup på 5 Gig. Inte illa. Snygg och nätt var den också. Nu är det bara att vänta.

Efter vad jag förstår, när jag höll i iPod idag på Apple DVD-mässa, så kan man även använda den som en backup på 5 Gig.

Näe? Gud vad häftigt!

Var på samma mässa som Bosse Håkansson och jag blev lite förvånad över att displayen kändes större än på de bilder jag sett... den var rena drömmen att scrolla bland menyerna. Att framsidan var vit kan ju vara en smaksak... själv kan jag nog tycka att den hade varit ännu coolare om den hade gjorts i titan istället för vit plastframsida, baksidan var högblank, nästan som crome. Den applekille som hade den viste inte vilket märke det var på hårdisken, han gissade på att den var upphängd med små gummikuddar och att den möjligen inte skulle hålla om man tappade den ner i golvet... men för att vara tydlig på den punkten så viste han inte. Jag frågade om kopieringsskyddet och han menade att om man drog över filerna utan att använda iTunes så kunde man mycket väl använda dom (frågade specifikt om AIF-filer) som man kanske ville kunna hämta til FCP. Passade på att filma nästan alla demovisningarna så dom finns dokumenterade.... fast inte Maya... hade då filmat nästan 160 minuter. (DV Cam med SONY PD150).

Mvh,
Olle Jonsson

iPod för Windows, ja kanske tidigast i sommar. Hittade följande hos Miami Herald

Apple said it is exploring ways to make the iPod compatible with PCs that run Microsoft Windows operating systems.

Själv är jag helt för att iPod även kommer till andra än bara oss macanvändare... kan bli många nya dollar som kan komma oss till godo. Skulle vara roligt att veta varifrån Miami Herald fått dessa uppgifter, har inte hört detta förut... och journalisters källor får man som sagt vad inte efterforska.

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-01 22:50

Lite sköna jämförelsebilder...
Är det någon mer som är trött på sin Archos JB...?

Bilder (längre ner på sidan)

[ 01-11-2001: Meddelandet ändrat av: Acke ]

Vad tror ni om att scroll-hjulet kommer på nästa bärbara runtom styrplattan? Med inbyggt stöd för menylisten i OS X?

Vore ju riktigt grymt...

Olle,

Jobs nämnde det vid lanseringen av iPod. Att de tittar på en Windows-lösning men att den inte alls blir "lika läcker".

[ 02-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Kolla HÄR!
Goda nyheter för Jon

Hoppas du berättar allt.....direkt!

Anders

Härligt att den börjar leveraras, då får vi snart veta vilka som får rätt, de som tror på flipp eller de som tror på flopp...

  • Oregistrerad
  • 2001-11-11 07:13

Jag har nu haft en iPod i c:a 10 timmar, och jo, den är bra. Jag var lite osäker på den innan jag i torsdags kunde få tjuvtitta på en. Jag bestämde då att verkligen skaffa en.

Sakerna som är bra är:

(1) Den laddas genom Firewire. Inga extra sladdar, ingenting. Man får med en helball strömadapter som enbart har Firewire-anslutning!

(2) Överföringen av låtar är snabb. C:a 5 minuter speltid per sekund. Inte konstigt kanske, men man blir ändå förvånad när man ser hur snabbt det går.

(3) Synkroniseringen är snabb. Om ingenting ändrats så tar det c:a 3 sekunder för i mitt fall 3GB och 546 melodier innan jag får reda på att synk är klar.

(4) Förpackningen som den ligger i vinner...

(5) Firewire-sladden är lite väl lång, men ny sån kan man skaffa.

(6) Den funkar verkligen bra ihop med iTunes2 och en mac.

(7) Inbyggt Easter Egg "breakout" är lite för lätt spel, men ändå ok.

(8) Navigeringen är förvånansvärt bra. Enda dumma saken är att man inte kan gå i menyerna (som är höger-vänster för olika nivåer) med tangenterna "höger" och "vänster". Man måste använda mittknappen och "Meny" som är högst upp för att gå åt höger och vänster respektive.

(9) Hörlurarna är bra, men jag tror ändå jag kommer använda mina egna. Jag minns min Archos och de plastbitar man fick, så är det inte. De man får fungerar.

(10) Man får en extra knapp brevid Equalizer i iTunes2 där man gör inställningar för sin iPod.

etc etc...jag är nöjd, trots priset...

Citat:

Skapades ursprungligen av: paf:
Jag har nu haft en iPod i c:a 10 timmar

Vad bor du paf? Inte Sverige väl? Jag har retat upp mig på att iPod inte levereras i Sverige förrän om en månad. Om det ska impulsköpas saker för 5000 spänn är det inte bra om man ska behöva sitta och vänta. Då kanske det inte blir något köp. Kom igen, Apple. Vi lever i en "instant" värld!

  • Oregistrerad
  • 2001-11-11 14:06

iPod är BILLIG :mad:!
Jag vet inte hur formulera det på svensk ->

Jeg tenkte også "urk" når jeg så prisen første gangen, men sånn som få andre tok jeg meg tid til undersøke litt;
Den 5-Gigeren iPod bruker koster som PC-kort HD like mye som ipod selv (xlr8ym), øreproppene er top-notch etc etc etc.

Apple kunne tatt $600 uten å overdrive, men de vet at både Mr. American og herr. Svensson vil overse feature-settet om prisen går over en viss grense. Jeg tror $399 kanskje er det minste de kan ta uten å tape på det...

P.S. AHHHHRGG!!!!

[ 11-11-2001: Meddelandet ändrat av: Zapchud ]

  • Oregistrerad
  • 2001-11-11 17:55

Jag bor i Sverige, men rapporterar till en grupp i San Jose. Det gör att jag är "här" c:a 2 veckor varannan månad.

Så, för att svara på den underliggande frågan:

- Nej, jag köpte den inte i Sverige, utan på Apple Retail Store i Palo Alto, på University Avenue, mitt emot Borders.

De öppnade kl 10. Jag kom dit typ 10.40. 3 personer i kö. När jag gick därifrån strax efter 11 var det kö långt ut på gatan. C:a 100 personer i kön.

Detta är ganska intressant då man måste ha en Mac med Firewire för att ha skoj med iPod....

Citat:

- Nej, jag köpte den inte i Sverige, utan på Apple Retail Store i Palo Alto, på University Avenue, mitt emot Borders.

Jag blir lite smått avis av såntdär. Jag ger mig ut på en längre resa i mitten av december och skulle gärna ta med mig en iPod då. Visserligen åker jag via LA och skulle kunna köpa en där, men då missar jag ju den svenska 1-åriga garantin. Och det vill jag helst inte. Jag hoppas att någon svensk återförsäljare får in iPod innan jag far.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-27 11:20

Den skall börja levereras den andra veckan i december här i Sverige...

Vi kanske får den något tidigare om vi har lite tur!

  • Oregistrerad
  • 2001-12-21 10:15

Har också fått mig en iPod nu... som en julklapp av företaget
Den är tuff!

  • Oregistrerad
  • 2002-01-11 11:05

HUR jäkla lång leveranstid har de egentligen på Apple? Jag beställde en iPod i mitten av november för att försäkra mig om att få en lagom till jul. Nu är det den 11 januari och enligt Apple Store håller de fortfarande på att "review" min beställning. Inte så konstigt att Apple förlorar marknadsandelar om man låter redan trogna kunder vänta över två månader...

Jag var i kontakt med AppleStore i måndags, då sa tjejen som jag pratade med att det senaste hon hade hört var att de skulle börja skeppas nu för att komma ut under nästa vecka. Jag beställde ungefär samtidigt i November. Så hoppas att hon har rätt..

Och det kan ju stämma eftersom de släppte uppdateringen till 1.0.4 nyligen, som innehåller bla Svenska språket.

Bevaka tråden