Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple introducerar iPod!

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Klockan 19.00 svensk tid lanserade Apple med Steve Jobs i spetsen inte en Mac men iPod, en digital musikspelare med finesser utöver de vanliga.

Majoriteten av de cirkulerande ryktena talade om en ny PDA med inbyggt AirPort, driven av en nedskalad version av Mac OS X. Andra mer realistiska om en mp3-spelare med möjlighet att synka med iTunes. De senare var på rätt spår.

iPod blev det. En hårddisk på 5GB, Firewire-port, liten som en kortlek och i rostfritt stål. Med just möjligheten (tyvärr ej trådlöst) att synka med iTunes 2 och din Mac.

Genom sin 5GB stora hårddisk rymmer iPod cirka 1000 mp3-filer, kodade i 160 kbps. Formaten WAV och AIFF hanterar den dessutom. Apple menar på att en CD kopieras till iPod på snabba 5-10 sekunder, vilket har varit det största problemet med USB-baserade spelare. Att det tagit så länge att kopiera över musik. Det inbyggda batteriet håller sig vid liv 10 timmar i sträck, och laddas upp på 1 timme, genom enbart FireWire-kabeln. Ingen ytterligre kabel är nödvändig.

iPod kommer att finnas i handeln 10 november enligt Apple, med en prislapp på $399 (ca 4210 svenska kronor). Hörlurar medföljer.

Läs mer om iPod på Apple.com.

Diskussionen pågår för fullt här nedanför, tyck till du med om Apples nya digital underverk!

[ 24-10-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 19:57

Bild på applestore Apple store

[ 23-10-2001: Meddelandet ändrat av: Erik Granberg ]

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 20:11

Snygg, bra anpassad till Mac, men inte vet jag om det var så mycket revolution över den där inte...

Med tanke på hypen som har varit så hoppades man att Steve skulle köra sitt klassiska "one more thing..."

Dessutom, 399 dollar, den borde landa på runt 5000:- med moms i Sverige, lite i häftigaste laget

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 20:15

Vill ha! Väntar på att Se applestore får tummen ur!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 20:20

Vore kul om våra admin kunde lägga upp en webfråga (Quiz) om hur många som kommer att köpa iPoden!

Jag ska lätt ha en. No doubt.

Här blir det en eller två...

Bakgrundsbelysningen verkar snygg, men förmodligen lyser inte Äpplet på baksidan...

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 20:40

smutt. men lite väl dyr. tävlar väl främst med creatives... vad den nu heter, som väl kostar ca 4 kkr. fint att den går att använda som pocket-hårddisk. lite sugen är jag allt.

En webbfråga kommer snart...

Jag har beställt en.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 20:47

Slimmad, väl genomtänkta reglage (som det verkar), juste prestanda...men priset! Visst är man sugen på en, men priset!!!
Minst en tusing förmycket...
Revolution ? Nja, enastående produkt. Igen. Men revolution ? Nja.... :rolleyes:

Jajaja, den var väl snygg...
Undrar om det inte är Steve Ballmer som gjort koreografin tillreklamfilmen

Att iPodden kostar både skjortan och brallan kommer väl inte som någon större överraskning för oss
/Micke Seid

Ska nog ha en till bilen. Skönt att slippa alla CD´s i bilen... F*n va bra faktiskt!!!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 20:55

Vänta inte på att Apple ska drar ur några fingrar ur eventuella kroppsöppningar.. ta en titt på detta istället:

Lite prisjämförelser mellan mac-butiker på nätet:

Exempel 1, ett Macintosh spel, (Alice)
Exempel 2, 3 Macintosh spel (Alice, Driver, Myth 2)
Allt inkl frakt & moms.

Macspel.com
1) 524,00 :-
2) 1122,00 :-

Apple.se
1) 711,50 :-
2) 1.691,75 :-

Macoteket.se
1) 616,00 :-
2) 1501,00 :- *

* Macoteket hade inte Driver, jag lade på ett för dem standardiserat pris i uträkningen: 329 :- (ex moms) Skiljer ändå rät mycket mot Macspel (Nordic), även om macoteket tagit tex 199 :- istället.

sådeså

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 20:55

Undrar vad lurarna håller för klass... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 20:57

Med det vill jag alltså ha sagt, att de flesta Mac-ÅF tar på tok för höga onödiga priser på sina produkter. Det går, alltså, att tjäna ihop brödfödan och samtidigt pressa priserna. Om man inte kan förhandla fram ett bra inköpspris som ÅF ska man kanske inte sälja heller. (Var alltså inte enbart menat som försäljningspropaganda

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 21:05

Jag är nog en av få som är besviken, det kunde lika gärna varit Creativelabs som hade släppt en förbättrad Jukebox (deras 6Gb jukebox ligger på 219 dollar i USA med i stort sett samma funktionalitet), det där med "breakthrough digital device" känns ganska överdrivet.

Dessutom har Apple sin vana trogen bannlyst ljudingång...

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 21:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Undrar vad lurarna håller för klass... :rolleyes:

Skulle tro att lurarna är asbra; dom använder samma teknik som mina dyra Beyer Dynamics, nämligen Neodymium transducer magnets, som borgar för bra bottentryck och snabba transienter!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-10-23 21:44

Jag känner inte att jag *måste* ha en iPod. Nu tjänar jag 5000 alltså.

Jag känner mig mer besviken.. el kanske inte rätt ord men..

jag är inte förvånad fast man hade förhoppningar om att det verkligen skulle vara en revolutionerande produkt som apple själva sa.. samt att den skulle vara billig.

inget av det har gått i uppfyllelse med denna produkt det är ju en sak som är säker.. enligt mitt sätt o se på saken.

en mp3 spelare (som visst är packad med lite nyheter, men det är ändå en mp3 spelare)

samt priset.. oj oj.. kommer nog inte o sälja mer än en handfull för det priset.
Jag ska då inte ha någon.

som jag skrev i en annan tråd här, 2papp och den skulle sälja en hel del troligtvis.
Nu inte alls..

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 22:07
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Jag känner mig mer besviken.. el kanske inte rätt ord men..

som jag skrev i en annan tråd här, 2papp och den skulle sälja en hel del troligtvis.
Nu inte alls..

Har du inte fattat att den innehåller en 5Gb hårdisk och Firewire? Om du skall köpa 5Gb memorycard till en mp3Rio så kostar det betdligt mer än så, dessutom lär du ha helskägg innan du har laddat 5 Gb..

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 22:11

jog paden är nästan precis likadan
som min BO telefon

apple har plankat !

Lite för dyr. Halva priset och jag hade köpt två...

runt 4500 som mini pris i Sverige nej tack. Alldeles för dyrt. 2500 då kunde vi ha snackat grym succé.

Skrev i annan tråd att Macoteket flaggar med preliminärpriset 4895:- + moms - puta madre!
Men jag VILL ha en.....

Anders

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 22:39

Liten, smidig, snygg, ganska smart, men ordentligt dyr...

Är det fler än jag som får hjärtat i halsgropen och ser parallelen med Cuben?

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 22:44

Visst vill jag ha en. All musik på lilla Ipoden. Bara att ta med. Något dyr men det den kan ju fungera som en firewire hårddisk också.

Macworld.se var snabb med nyheten den här gången. 19.56 är den daterad. De blir bättre och bättre.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 22:49

Newton,Cuben...iPod.
Apple har idéerna och möjligheterna att genomdriva de mest fantastiska produkter
på marknaden,oftast i kombination med en *slic*
marknadsföring... och i de flesta fall håller de för vad man utlovar. Men priserna skrämmer ibland iväg kunderna och det är inte alldeles säkert
att marknaden (dvs vi) förstår allt det *geniala* som lanseras. iPod är välkommen, speciellt i sitt utförande....men priset kommer klart att ställa till med problem!

  • Oregistrerad
  • 2001-10-23 23:07

iPod: en vill-ha-en-nu produkt, men till ett alldeles för högt pris. Max 2500:- anser jag.

Det största problemet är att den är "Mac only". Varför inte sno ihop en Windows mjukvara, inte lika bra som iTunes, men som åtminstone kan lägga över MP3-filerna till iPoden??? Då kan Apple sälja MASSOR, och dessutom få in varumärket bland hermelinerna.

Ingen kommer att välja Mac-plattformen före Windows enbart p g a att iPod inte är Windowskompatibel.

Skriv till Apple och påpeka!

Det tror jag inte Apple räknar med heller. Däremot jobbar de vidare på deras "digital hub"-koncept som i slutändan beräknas vinna över Windows-användare.

Det är inte en enskild produkt som är tänkt att fixa detta, utan helheten. iPoden är bara en del. Apple kommer inte släppa iTunes för Windows, kan inte finnas på kartan ens.

PS. Någon som vill köpa min Minidisc? Känner mig lite lurad när jag köpte den för 3500 kr... såhär i efterhand.

Bra poäng Jon!

hur mycket gav ni där ute för era MDs? Och hur mycket mer kan inte iPoden göra.

Fast det är klart. en av MD-spelarna fick jag bundlad när jag köpte en icke-bärbar Sony MD. När bundlar Apple iPoden vid köp av iBook...typ?

Anders
(i desperat behov av argument som talar för ett iPod-köp )

[ 23-10-2001: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

Bevaka tråden