Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flasha GeForce kort (vilket?)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att det här diskuterats fram och tillbaka men jag har aldrig blivit riktigt klok på vad som gäller.
Vem har fått "bäst" kort o fungera i 10.2 samt 9.2?
Går det bara med GF2 korten?

ASUS-korten är de kort som fungerar bäst, både Geforce 2MX och Geforce 3. Här är en förteckning över olika kort: http://www.cybercoment.com/macgeforce.htm

/Robban

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-19 21:28

Skrev en liten (!) instruktion hur du ska gå till väga om fallet blir så att du ska flasha.

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=14;t=000420#000005

I princip så är det samma förfarande som gäller för GeForce3 och GeForce4, vad jag förstått...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Organ:
Skrev en liten (!) instruktion hur du ska gå till väga om fallet blir så att du ska flasha.

http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=14;t=000420#000005

I princip så är det samma förfarande som gäller för GeForce3 och GeForce4, vad jag förstått...

Den där instruktionen har jag läst förrut, hatten av för den, mycket bra!
Jag tror mig veta hur jag ska göra nu.

Det jag egentligen ville veta var vilka kort ni fått o funka och hur bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-20 11:16

ASUS V7100Pro MX 400 32 Mb TV-out

Detta funkade utmärkt för mig i Jaguar (G4/500 AGP).
Har bara testa i upplösningar upp till 1280, men det ser bra ut.

Enda grafikbuggen jag råkat ut för är att menyerna i docken ibland(sällan) tappar den vita "plattan" och bara visar skuggan + menyval - men det kan ju vara en jaguar-bugg.

Fungerar ett ASUS V7100 Pro/Pure GeForce2 MX400 64Mb SDR Retail AGP?

Kostar 707 kr ink moms på Datorbutiken.se

Hur mycket skulle det kostat på Apple store? 5000?

Ska slå till på ett sådant nu till lön. Tipsa gärna om andra butiker som har detta kort..

[ 20 September 2002, 23:19: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Ok grabbar och flickor. Tänkte gå ut och köpa ett kort idag.. Är det någon in person här som har testat ett PC kort? Hur har ni gått till väga? Och vilket kort har ni haft..

Cheers

Mitt PC-flashande gick inget vidare

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Mitt PC-flashande gick inget vidare

Vad hade du för kort då?
Alla som jag vet har kört med ASUS 7100 kort har lyckats.. Men dom är svåra att få tag i.. Eftersom dom inte tillverkas längre...

  • Medlem
  • 2002-09-25 17:40

jag har flashat ett ASUS 7100 Geforce2 MX 64 mb eller vad det hette.
funkade bra.
följde bara instruktionerna på macgeforce sidan som finns längre upp i tråden.

/majk

Citat:

quote: Vad hade du för kort då?
Alla som jag vet har kört med ASUS 7100 kort har lyckats.. Men dom är svåra att få tag i.. Eftersom dom inte tillverkas längre...

Grannen grillade sin AGP-port och en polare jag lånade pc av kunde inte flasha helt enkelt, vi följde anvisningarna.. skumt.

Det var ett ASUS 7100 GF2 Magic.

Ok.. Vi kanske skulle sammanställa en EGEN lista. Eftersom varje sida verkar säga olika saker.

Kort som fungerar:

- ASUS V7100 PRO/PURE 32 MB GeForce 2 MX

- ASUS V7100 PRO/PURE 64 MB GeForce 2 MX, TV-out

---

P.s är det någon som vet var man kan köpa ett av dom korten någorlunda billigt? Har letat som en gös..

[ 25 September 2002, 20:38: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-25 20:57

Köpte mitt på Dustin:
asus 7100

Slog till på ett ASUS V7100 PRO/PURE 64 MB GeForce 2 MX, TV-out för 700 spänn via webbbutik.

Behövde inte ens flasha mitt ASUS v7100 Pro-kort, funkade direkt ur lådan, uppdaterade ändå senare mha Apples ROM-uppdaterare för att få full funktionalitet i OSX. Men någon PC behövdes inte, kanske därför det funkade.

/Robban

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Slog till på ett ASUS V7100 PRO/PURE 64 MB GeForce 2 MX, TV-out för 700 spänn via webbbutik.

Har du beställt nu? Du måste berätta direkt hur det gick.
Själv har jag misslyckats med ett GF 2 MX och ett GF 3 Ti 200.

[ 27 September 2002, 14:34: Meddelandet ändrat av: ill_chrill ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-27 14:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert Linder:
Behövde inte ens flasha mitt ASUS v7100 Pro-kort, funkade direkt ur lådan, uppdaterade ändå senare mha Apples ROM-uppdaterare för att få full funktionalitet i OSX. Men någon PC behövdes inte.

Exakt vilket ASUS 7100 kort köpte du? Det finns många varianter där ute. Vad har du för Macmodell? Hur gjorde du för att uppdatera kortet med "Apples ROM-uppdaterare"? Var fick du tag på "Apples ROM-uppdaterare"?

Många frågor blir det...

  • Avstängd
  • 2002-09-27 14:48

Asus 7100-Serie är imo den absolut bästa GF2MX-korten på marknaden någonsin.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-30 11:54

Av dom här geforce-korten.. dom omflashade alltså.. finns det något som fungerar på gamla maccar? Typ min 8600:a g3/400... (uppgraderad alltså)

Jag kikade på dustin och fann detta kort

ASUS V7100PRO GEFORCE2 MX400 32MB PCI LOW PROFILE

(Serien som sägs fungera så bra att flasha om)

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010033032

som kostar i runda svänga kring tusenlappen.

jag hörde ett rykte att det inte skulle gå att trycka in ett omflashat kort i en pre-g3-burk..

är det någon som har provat att köra ett omflashat kort i en burk äldre än g3:orna?

stämmer detta? Och är då mitt enda aternativ det ganska så dyra ATI RADEON 7000?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert Linder:
Behövde inte ens flasha mitt ASUS v7100 Pro-kort, funkade direkt ur lådan, uppdaterade ändå senare mha Apples ROM-uppdaterare för att få full funktionalitet i OSX. Men någon PC behövdes inte.

Exakt vilket ASUS 7100 kort köpte du? Det finns många varianter där ute. Vad har du för Macmodell? Hur gjorde du för att uppdatera kortet med "Apples ROM-uppdaterare"? Var fick du tag på "Apples ROM-uppdaterare"?

Många frågor blir det...

Det kortet jag använde heter "ASUS v7100 Pro/T" med TV-ut och 64MB Minne. Det finns även en variant some heter "ASUS v7100 Pro/Pure" som endast har VGA-utgång. Kortet har använts både i en G4/400 och en G4/Dual 450 utan problem. Uppdateringen av detta korts ROM gjordes med ett Applescript och ett ROM som extraherades från Apple egna uppdateringsfiler mha Tomeviewer.

Här är instruktionerna jag följde inkl Applescriptet: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020712084851928

  • Oregistrerad
  • 2002-09-30 14:34

Guld Robert, toppen! Surfar genast in på pricerunner och hittar mig ett kort. Var köpte du ditt föresten?

Ps. Jag postar senare och talar om hur det fungerade för mig.

Köpte mitt begagnat. Men så är jag ganska snål också.

  • Medlem
  • 2002-10-07 17:34

Jag skaffade mig ett nytt Radeon 8500 för 1195kr och flashade i min mac utan att använda ett extra grafikkort, det fungerade alldeles utmärkt...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 17:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Simw:
Jag skaffade mig ett nytt Radeon 8500 för 1195kr och flashade i min mac utan att använda ett extra grafikkort.

Berätta mera! Hur gjorde du exakt, vilket Radeon kort köpte du? Det finns olika varianter av Radeon 8500 kort. Buggar det på något sätt?

  • Medlem
  • 2002-10-07 19:01

Jag skaffade ett Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR från komplett.se. Det kostade 1195, kostar tydligen 1082 nu en vecka senare
Jag hade sökt information i forumet på xlr8yourmac.com och funnit en del filer och information.
Jag hittade även information på sweclockers forum.
Flashningen går till så här:
1. Lägg firmwareuppdateringen 230/230 i startobjekt
2. Sätt kortet i agp-platsen (koppla inte skärmen)
3. Starta datorn och låt den vara ett tag så att flashningen får göras komplett annars pajar kortet
4. Stäng av och koppla in skärmen
5. Starta datorn med tillägg avstängda och installera drivrutiner
6. Flasha till 250/250 eller 275/275

Jag fick bild direkt men när drivrutinerna laddades hängde sig datorn och efter en hel del flashning av firmware så återgick jag till 230/230 och då funkade det, jag fick dock uppdatera drivrutinerna till senaste versionen med hjälp av mitt Rage-kort.
Jag flashade sedan till 275/275, ett LE-kort går annars i 250 MHz och ett standard i 275 MHz.

Allting har fungerat bra hittills förutom att Wolfenstein strulat lite i OS9.
Jag har inte testat TV-ut och dubbla skärmar...

Jag använder en G4 500 dual.
Flashningen fungerade för mig och det är jag glad för, men det finns alltid risk att det inte funkar, dvs, flashningen sker på egen risk...

[ 09 Oktober 2002, 23:18: Meddelandet ändrat av: Simw ]

1
Bevaka tråden