Varför inte 802.11a i Sverige?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-19 20:34

Sedan ett bra tag tillbaka har kort och basstatoner för "den andra" standarden för WLAN funnits i USA (802.11a). Den standarden klarar upp till 74Mbps vilket ju är en bra bit över de 22Mmbps som 802.11b erbjuder.

Varför finns inte sådana kort och basstationer att köpa i Sverige? Har det kanske något att göra med att 5GHz bandet, som 802.11a standareden använder sig av, inte är ledigt i Sverige? Eller är det något annat som hindrar?
Någon som vet?

/arvid

802.11a-produkter finns att köpa Sverige sedan en tid tillbaka. Dustin säljer exempelvis flera bassstationer, med 54Mbps. Tyvärr ser det inte ut att finnas något alternativ för Macanvändare än så länge.

802.11a må vara snabbare på pappret, men många pratar om usel räckvidd och hastigheter som går upp och ned.

Jag tror 802.11g med 54Mbps nästa år blir nästa stora grej. Hoppas Apple omfamnar den teknologin.

[ 19 Oktober 2002, 22:58: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Den standarden klarar upp till 74Mbps

Är du säker på det inte ska vara 54 Mbps?

Hursomhelst håller jag med Jon och tycker Apple ska vänta och satsa på 802.11g, vilket verkar vara vad dom gör också, enligt rykten.

• Oregistrerad
  • 2002-10-20 13:03

Vi väntar på att tekniken ska få vettiga namn...

AirPort 2 kanske?

I dagsläget är det egentligen ingen mening med snabbare trådlöst eftersom det inte finns någon internetanslutning som i praktikten kan dra nytta av de riktigt höga hastigheterna (sitter själv på 100Mbit nät). Det är egentligen bara vettigt för kontor och andra miljöer där många datorer har snabb uppkoppling.

För mobilt internet (a la Telia Homerun) räcker gott och väl dagens standarder.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2002-10-20 21:11

Jag behöver inte prestandan. Jag behöver ett riktigt sjukt lågt pris. 150:- för ett Airport-kort och 500:- för en station. Ja tack.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
I dagsläget är det egentligen ingen mening med snabbare trådlöst eftersom det inte finns någon internetanslutning som i praktikten kan dra nytta av de riktigt höga hastigheterna (sitter själv på 100Mbit nät). Det är egentligen bara vettigt för kontor och andra miljöer där många datorer har snabb uppkoppling.

Njae, jag håller inte med om det. Det är rätt många som har 10 Mbit i väggen och då är dagens WLAN en klar flaskhals. För några 11 Mbit når man sällan upp i i praktiken. En trådlös standard på 54 Mbit skulle gör att det skulle matcha 10 Mbit ethernet bättre.

Det var den enda biten. Det andra är lokala nät. Du är bara fokuserad på uppkopplingen mot nätet och glömmer lokala nät där man ofta har 100 Mbit. Alla macar har ju sedan länge 100 Mbit på nätverksporten och då känns AirPort väldigt slött om man ska överföra filer mellan två datorer.

1
Bevaka tråden