Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TFT Bildskärmar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena.
Jag funderar på att byta ut min 17" CRT apple studio display. Jag har en G4 MP 450, 512, geforce2MX.

Min dator använder jag hemma för surfa och spela.
Hur funkar en TFT skärm i spelsammanhang? Jag har hört att de uppdateras långsammare än en CRT, men också att de blivit mycket bättre den senaste tiden.
ta t.ex. apples 17" TFT, är den bra i spelsammanhang?

De nya widescreen skärmarna som apple släpper allt mer, hur fungerar de till spel? Kan jag välja 1600x1024 i Warcraft III eller Wolfenstein och nyttja hela skärmen? Nån som vet?
Lika är det ju med nya iMacen som har Wide skärm.
Dras inte bilden ut? Som en widescreen TV gör när du ser på TV.

jag är sugen på en av apples skärmar. antingen 17" eller 22" wide.

MVH / Klasse

[ 02 Augusti 2002, 17:37: Meddelandet ändrat av: Klas Gelinder ]

  • Medlem
  • 2002-08-02 18:45

Många renderade spel av typen "first person" kan hantera alla upplösningar som grafikkortet klarar av. Om spelet inte hanterar upplösningen på skärmen, eller om du blir tvungen att sänka upplösningen för att grafiken ska hänga med, då blir det rätt fult. Att platta skärmar inte skulle hänga med, tror jag inte stämmer längre.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-02 21:49

Jag har kört både nya Wolfenstein och Medal of Honor på min StudioDisplay 17" med höga grafikinställningar utan att det släpar efter. Inga problem alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-02 23:03

Widescreen och spel är absolut inget du kan ta för givet. Jag stod bl.a. och demade en Dual G4 1Ghz med GF4MX och Apple Cinema 22" display och det kändes riktigt sunkigt att vissa spel bara fungerar i 4x3-format (1024x768, 800x600 ex.). Att köra i ex. 1152x768 eller 1400x900 är INGET man kan räkna med, tyvärr, av den erfarenheten jag har.

Plattaskrämar fungerar utmärkt för arbete och spel även om jag personligen föredrar en CRT. Sitter med TFT (Apple Studio 15" TFT/PowerBook G4) på jobbet och tycker den har både för och nackdelar jämför med CRT:n hemma. Två saker jag stör mig på är:

1. Efterläpningar
Detta är YTTERST irriterande. Känns som om man vore hög eller nått. Visst minskar TFT-skärmarna generellt "tröttheten" att sitta vid en dator, men om du rör på mycket saker vete 17-singen om det är sant fortfarande. Detta blir värre då stora kontraster är på skärmen, märks rel. lite i filmer och spel. Märks extremt mycket i OSX.

2. Färger och kontraster
Detta är något som också känns svårt med alla TFT-skärmar jag använt. Det verkar OMÖJLIGT att få en perfekt och jämnt bild vad gäller färger och kontraster. Mkt irriterande om man pysslar med bilder.

Vänta tills nu i slutet av Augusti/början av September så kanske Apple har uppdaterat sina skärmar. Vad du än gör så BÖR du skaffa en hel-digital-TFT, dvs ADC eller DVI-skräm. Tänkt även på det att TFT-skrämar måste i princip köras i deras optimalaupplösnig. Skaffar du en skärm med högupplösning bör du även ha ett grafikkort som hanterar detta.

Tillägg: Cinema 22" Displayen är en av de mest imponerande skapelserna jag någonsin jobbat vid. Har du råd med en sådan skärm kan jag VARMT rekommendera den

[ 02 Augusti 2002, 23:05: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]

Bra svar

Men skulle du rekomendera mig att köpa en 22" wide med tanke på att jag mest spelar och surfar. Jag använder inte min kära mac i mitt arbete alls, ingen video eller bildpysslare med andra ord.

För närvarande spelar jag väldans mycket WC3. Hur funkar upplösningarna där? Kan man välja wide som alternativ? jag vill inte lägga ut dessa pengar om jag inte vet hur det kommer att funka.

Upplösningar i spel för wide lär vi se mer och mer av eller? Det vore skapligt underbart att lira med en 22" wide...

MVH / Klasse

WC3 stödjer inte wide vad jag har sett och mig veterligen är det inte många om det överhuvudtaget är något spel som stödjer Wide,rätta mig gärna om jag har fel.

Jag sitter med en EIZO L365:

http://www.eizo.se/product.asp?id=21

Den är väldigt läcker och den lilla eftersläpning som uppstår i stora textmassor är försumbar. Den slår det mesta på marknaden just nu och ett tag framöver vad det verkar.

1
Bevaka tråden