Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD köp

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på att kasta ut min gamla 40Gb-HD i min Quicksilver G4 733, och slänga in en snabbare och större HD. Det jag undrar är: Kan man köpa vilken IDE-hårddisk som helst?
Jag har funderat på att köpa en Seagate Barracuda 4, 80GB 7200 rpm, 2mb UDMA100

Någon som vet hur bra en sådan funkar?

  • Oregistrerad
  • 2002-05-21 23:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ZniBBLe5:
Jag har funderat på att köpa en Seagate Barracuda 4, 80GB 7200 rpm, 2mb UDMA100

Någon som vet hur bra en sådan funkar?

Funkar alldeles utmärkt, tyst är den också!

Jag har funderat på att kasta ut min gamla 40Gb-HD i min Quicksilver G4 733, och slänga in en snabbare och större HD.

Varför kasta ut din 40GB disk? Det låter som att du bara har denna disk idag, och om så är fallet så kan den väl lika gärna få sitta kvar som slave

Det jag undrar är: Kan man köpa vilken IDE-hårddisk som helst?

Nja, om du köper en 160GB disk kommer du inte att kunna utyttja mer än ca 125 GB av den, såvida du inte köper ett ATA-133 kort.

Jag har funderat på att köpa en Seagate Barracuda 4, 80GB 7200 rpm, 2mb UDMA100
Någon som vet hur bra en sådan funkar?

Den e bra, snabb och tyst. Jag har en själv

Anledningen till att jag ville kasta ut den gamla är att om den skulle sitta kvar som slave så skulle väl den nya disken köras på samma hastighet som den gamla, och inte utnyttjas fullt ut. Det är iaf vad jag har hört. Har jag fel?

Min gamla HD ska användas i en PC, men jag blev lite konfunderad när jag öppnade datorn och såg att det var en Applelogga på IBM-disken, och så stod det nåt om att det var Apple-firmware på den. Den funkar väl till PC bara man formaterar om den?

  • Medlem
  • 2002-05-22 19:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ZniBBLe5:
Anledningen till att jag ville kasta ut den gamla är att om den skulle sitta kvar som slave så skulle väl den nya disken köras på samma hastighet som den gamla, och inte utnyttjas fullt ut. Det är iaf vad jag har hört. Har jag fel?

Jodå, du har fel. Jag antar att hårddisken du har är en ATA66 och gränssnittet på datorn är ATA66. Ifall du sätter i en ny ATA66, så kommer den gå i full hastighet. Sätter du in en ATA100, så kommer den gå på ATA66 oavsett om du har en annan disk eller inte. Varvtalet och söktiden spelar ingen roll i det här sammanhanget.

Ifall du däremot har ett ATA66 gränssnitt och sätter i en ATA33, så kommer alla diskar att följa den hastigheten...

Applelogga på IBM-disken, och så stod det nåt om att det var Apple-firmware på den. Den funkar väl till PC bara man formaterar om den?

Det skall gå bra ja.

1
Bevaka tråden