Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV-tuner till iMac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-26 13:23

Hej!
Har en iMac Globe och tycker att den borde göra sig ganska bra som TV. Alltså är jag ute efter en tuner med USB eller FW-interface.
Har hittat bl.a. MyTV.
Finns här nån som har provat denna eller liknade pryl? Hur funkar den, vad kostar den och vem säljer den?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-08-29 08:36

Jag har en.
Den fungerar hyffsat under OS9, skakigt under X än så länge (betadrivisar senast jag kollade). Max upplösning är 320x200 så det bli rätt grynigt när man tar upp den över hela skärmen. Kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte den, det var innan jag hade FireWire och behövde ta in video i datorn.
Bästa och mest kvalitativa (men dyra) lösning är ju en video->FireWire-grunka typ en DV-kamera eller så och sedan en stereovideo kopplad till den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-29 08:56

Tack. Det verkar inte som om det blir aktuellt för mig. Hade väl i mitt stilla sinne hoppats att en TV-tuner med USB/FW-port skulle vara billigare än en hel TV med bildrör och högtalare och allt vad de nu innehåller. Dock verkar MyTV kosta sisådär ett par tusen, dvs ungefär som en schysst liten TV. Om bildkvaliteten också är sämre så är valet lätt.

Nya mjukvaran till Formacs Studio gör att den nu fungerar son Stereovideo också. Denna lilla låda fungerar som TV-tuner, radio och digitaliseringsbox för analog video. En suverän liten pryl som nu äntligen fått en mycket bra TV och videomjukvara under MacOS X. Tuvärr är den ganska dyr men den har många funktioner och bilden blir faktiskt mycket bra.

1
Bevaka tråden