Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport utan basstation

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-04-22 15:11

Är det någon som har skapat ett dator till dator nätverk (utan basstation), det ska funka men jag lyckas inte med det. Tacksam för hjälp.

Ställ in "dator till dator" på airport menyn...

Vad har du för datorer och vilket OS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-22 15:57

Kör du OS 9 finns även en inbyggd funktion för en dator att agera basstation. Sen finns även möjlighet att köra dator-dator. Jag har ej sett funktionen med basstation i OS X. Dock så har OS X den fördelen att den har inbyygt NAT, som du kan använda dig av för att låta de AirPort-anslutna burkarna få tillgång till tex din internetuppkoppling om du inte har flera ipn. Den mjukvarubaserade basstationen i OS 9 har även sådana möjligheter.

Jag skulle dock vilja se mjukvaru-basstationen även till OS X, då den inte håller anslutningen uppe o ´strålar´ hela tiden som dator-dator gör.

Kom ihåg att du måste ställa in IP-adresser på¨de båda burkarna i samma ´serie´, samt att de är inställda på AirPort-kortet. Detsamma gäller om du ska köra Apple Talk.

Var är det det strular? När du ska ansluta via AirPort eller senare, att de inte får kontakt via något protokoll..?

  • Medlem
  • 2002-04-22 16:31

Kör en maskin med OSX server och en med 9.2. Kan ansluta till nätverket via airport, men får inte upp den andra maskinen i väljaren.

Antar att du har fildelningen igång på den...
Annars blir det svårt att se den i väljaren.

1
Bevaka tråden