Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epson

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min nya skrivare, Epson C60, vägrar fungera normalt. Jag har installerat den enligt konstens alla regler. Ibland skriver den ut, mestadels inte. Det är oavsett om jag kör Classic eller x:an. Eftersom jag har en PB G3 med gamla anslutningar så har jag köpt ett externt USB-kort.
På Epson säger man att det står i informationen om C60 att man inte
GARANTERAR att den funkar mot gamla G3. VAR STÅR DET undrar man???? Däremot garanteras nya G3, G4 och iMac och allt annat mellan himmel och jord.
Teknikern kunde inte hjälpa mig och jag får nu hålla på och starta om, dra
ut kablar, sätta i igen, ansluta skrivare och pilla för att eventuellt få
igång skrivaren. Enda lösningen tycks vara att kasta G3:an på sophögen. OM inte någon på listan vet om det finns en liten fil i G3:an som kan lösa
problemet.

Varför inte börja med att testa om det är en defekt i skrivaren genom att koppla den mot en annan dator? Kanske inte så väldigt troligt, men möjligheten finns. Hade själv ett problem liknande ditt med en HP-laserskrivare, och det visade sig att det var USB-chippet i skrivaren som var defekt.

Epson-skrivare är endast kompatibla med Maccar med inbygda USB-portar (inga extra-kort).

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-03-12 01:29
Citat:

Epson-skrivare är endast kompatibla med Maccar med inbygda USB-portar (inga extra-kort).

Det stämmer inte. Har en Beige G3 minitower med USB kort och en epson photo 890 kopplad till den och det funkar kanon.

Hej Ekenstam

Kasta inte en fin G3 för att en skrivare för 1000 spänn inte fungerar bra, har du provat att via andra kablage att använda skrivarens paralell port? Det finns även en adapter " USB to paralell smart cable", den har särskilda drivrutiner och kanske fungerar med USB kort? Finns bla. hos macoteket.

Smartast är nog att använda paralellanslutning

Lycka till

Att först skaffa ett usb-kort och sen en adapter till paralell, borde väl knappast underlätta, även om det givetvis kan fungera.
Jag tycker att det känns som om det bara blir fler konverteringar som kan jäklas.

Lite synd att Epson slutade med skrivarna som har USB, paralell och gammal hederlig mac-seriell

  • Oregistrerad
  • 2002-04-02 01:19
Citat:

Epson-skrivare är endast kompatibla med Maccar med inbygda USB-portar (inga extra-kort).
------------------------------------------------------------------------

Jo det verkar som om det är problem med att få Epson skrivare och andra USB tillbehör att fungera med icke Apple USB kort. (i alla fall till 100%)

Lösning...

Finns nog ingen riktigt bra tyvärr. Du kan altid sälja skrivaren och köpa en beg som har "gamla" kontakten. Vissa "gamla" Epson fotoskrivare har "lika bra" utskiftskvalitete som dagens moderna skrivare. I alla fall vad gäller fotografiska utskrifter. (tyvärr inget pigmenterat bläck)

1
Bevaka tråden