Apple Studio Display 17" - repareras???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-19 13:07

HEJ!

Innan jag bestämmer mig för att låta Apple ta min älskade skärm
till utlandet för reparation (?) ett okänt antal dagar (hoppas inte veckor?!) så vill jag bara höra om någon annan av 99mac-användarna har stött på samma problem som jag? Kanske jag är överdrivet känslig, men jag vill att skärmen ska vara perfekt.

--> Skärmen tjuter i hög frekvens tills den har fått full ljusstyrka. Det är inte jättestarkt, men klart irriterande. Samma sak efter vila. Verkar som det blir mindre när skärmen redan är igång - uppstart är värst. Dessutom finns ständigt ett (svagt) "brum" från övre vänstra lufthålet (från baksidan sett) .Dessa problem har uppkommit successivt under några mån. Från början var den helt tyst.

I övrigt är skärmen helt OK.

[ 19 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mirydh ]

[ 19 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: mirydh ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-19 13:23

Nej, men jag lämnade in min ASD 17" eftersom den drabbades av det fruktade "pop-dim-zoom"-syndromet, dvs bilden poppade till som en supernova för att sedan kollapsa... Illa!

Jag läste om problemet på MacFixit och på Apples forum och beslöt att fixa det. Jag råder dig att lämna in skärmen på lagning. Jag fick min skärm tillbaka efter fem veckor, och på kvittot stod det "byte av högspänningsdel". Det är tydligen ett rätt vanligt fel på ASD 17", både den blåvita och grafitgrå.

Men det är klart att din skärm kan ha ett helt annat fel.

Tycker du ska lämna in den, förmodligen någon del som måste bytas ut.

Om det tar en längre tid kan du kräva att få en ersättningsskärm av Apple tills du får tillbaka din.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-19 13:40

Tack för dessa synpunkter! Jag skickar nog in den.

Kanske man skulle slå till på en AppleCare extra garanti
för att förlänga den "trygga" perioden för datorutrustningen,
dvs skärmen och burken...

Citat:

Om det tar en längre tid kan du kräva att få en ersättningsskärm av Apple tills du får tillbaka din.

- Vad anser du vara lång tid - 3 veckor? Har Apple kanske t o m någon policy att ge ersättningsskärmar i de lägena?

Min ASD17 till blå-vita G3-an fick liknande anfall för en tid sedan... efter ett par timmars jobbande, så svartnade den, lyste upp igen, svartnade, lyste upp...osv osv.

När den slagits av, och vilat en halvtimme, kunde man jobba i någon timme igen, innan fenomenet återkom... svartnade-lyste upp, svartnade lyste upp...

Jag frågade i detta forum, och fick höra att någon/några andra haft samma problem, och att det kunde bero på någon modul vid inströmmen. Jag fick höra att felet naturligtvis är reparerbart, men dyyyyrt...:-) så jag stoppade undan skärmen i garderoben i brist på kosing och bättre idéer, eftersom jag hade en annan lämplig.

Mondo! Hur mycket fick du betala (ungefär)? Jag undrar om det kan vara värt att laga min, eller om det måste bli en tur till tippen i alla fall...

för alla er som undrar: Apple har förlängt garantin på dessa skärmar och de repareras utan kostnad för kunden. Två av mina kollegor har sådana skärmar och båda är defekta, och reparerade på apples bekostnad!

Sen hade jag själv en Sony GDM-F500-skärm, kostade 14 lax, pajjade med samma fel för några månader sen. Fick en helt fabriksny Sony-skärm, en GDM F520 istället direkt från servicestället - bra service tycker jag!!

Mvh Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 23:56
Citat:

Mondo! Hur mycket fick du betala (ungefär)? Jag undrar om det kan vara värt att laga min, eller om det måste bli en tur till tippen i alla fall...

Det gick på den förlängda garantin (det är en personaldator). Men jag har märkt en annan sak: nätanslutlingen bak på skärmen kan glappa. Tryck in pluggen hårt! Testa det. Det verkar finnas någon typ av minne för skärminställningarna, och om pluggen åker ut så glömmer skärmen dem.

1
Bevaka tråden