Skrivarproblem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac OS X har ju från och med version 10.2 CUPS (Common Unix Printing System) som system för skrivare. Tänkte därför koppla in min HP Laserjet 6L till en Linux server med CUPS och sedan dela ut till mina Macar.

Installationen gick smärtfritt på Linux dator, bara att välja skivarmodell och printerport. Fungerar fint att skriva ut. Mac OS X kommer skrivaren automatiskt upp i Print Center och det verkar som man kan skriva ut, men ingenting händer. Inga felmeddelanden på varesig Mac eller Linux-burk.

Funderar på om det kan vara att jag inte har rättighet att skriva ut? Hittar inte var man ställer in vilka IP-nummer som ska få skriva ut.

Har någon koll på CUPS?

Ciryon

[ 10. februari 2003, 15:06: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Mac OS X har ju från och med version 10.2 CUPS (Common Unix Printing System) som system för skrivare. Tänkte därför koppla in min HP Laserjet 6L till en Linux server med CUPS och sedan dela ut till mina Macar.

Installationen gick smärtfritt på Linux dator, bara att välja skivarmodell och printerport. Fungerar fint att skriva ut. Mac OS X kommer skrivaren automatiskt upp i Print Center och det verkar som man kan skriva ut, men ingenting händer. Inga felmeddelanden på varesig Mac eller Linux-burk.

Funderar på om det kan vara att jag inte har rättighet att skriva ut? Hittar inte var man ställer in vilka IP-nummer som ska få skriva ut.

Har någon koll på CUPS?

Ciryon

Har du installerat GIMP-print?

Du kan kolla in här:

http://www.linuxprinting.org/macosx/

Jag fick det att fungera nu. Vet inte om det är en perfekt lösning men i min desperation skapade jag en "klass" i CUPS klienten (OS X alltså) och lade där till skrivaren på servern genom att skriva sökväg http://192.168.0.1:631/Printers/Laserskrivare. Då fungerade det minsann!

Behövde inte GIMP-Print, det ska väl bara användas om man inte har drivrutin?

Ciron

1
Bevaka tråden