Maxtor och ATA133

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet och omdömme om Maxtors nya diskar, de för ATA 133 ? ( Maxtor DiamondMax Plus 9 250GB/IDE133 8MB eller med färre MB ) Som jag förstått så har dom marknadens lägsta dBA men är 2 grader varmare än Western Digitals.

Olle

Jag har en Maxtor 5000DV 200GB OneTouch Extern USB2/FW och jag antar att det inuti den sitter en Maxtor Diamondmax Plus-9 200GB 7200rpm ATA/133 8MB. Nu har jag inte haft den så länge, men hittills har den fungerat bra. Den låter inte mycket, men den hörs förstås. Antar att man är mera kinkig om det är en extern hårddisk än om den sitter inuti en dator med ett allmänt surr.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-03 13:19

JAg köpte en Maxtor Diamond Plus9 120 Gb(för 1495 kr...) till min QS som slavedisk. Den funkar alldeles utmärkt och jag upplever den som mycket tyst. Den enda gången jag överhuvud taget hör den är när den startar vilket nätt och jämnt hörs i det allmänna surret från en QS. Så tyst är den nog allt. Värmen har jag ingen uppfattning om.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: safir:
JAg köpte en Maxtor Diamond Plus9 120 Gb(för 1495 kr...)

Bra pris - var köpte du den ??? Jag är i valet & kvalet mellan den och Wester Digitals som har 8MB i cache och är osäker på vilka fördelarna är att ha ATA 133 mot ATA 100 - begriper inte *vinsten*. Ska monteras i en dubbel extern FW-låda (Oxford 911). Datorn är en MDD 2x1 GHz.

Olle

[ 03. mars 2003, 14:41: Meddelandet ändrat av: Olle@mac.com ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-03 15:38

Jag köpte den hos en lokal PC-dealer här i Uppsala (Alina Systems)Här, klicka på produkter. Det var något erbjudande, idag kostar samma 1575kr för en 120 Gb.

En disk med 8 Mb Cache blir lite snabbare men det är inget dramatiskt. ATA 133 gör också att det går snabbare men jag har inte haft möjlighet att mäta skillnaden. Det går iaf mycket snabbt att flytta en sisådär 4-5 Gb mellan min original 5400 rpm-disk i min QS och Maxtorn. Och som sagt var tyst är den.

[ 03. mars 2003, 15:44: Meddelandet ändrat av: safir ]

1
Bevaka tråden