Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill ha bluetooth!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-25 19:56

Jag tänker skaffa bluetooth. Det skulle ju vara så klockrent om man kunde komma åt nätet när man är någon stans där det inte finns ett ethernetuttag.

Jag har en Ericsson t39, och gprs har jag redan, så det enda som är kvar (?) är en bluetooth adapter till min Powerbook G4.

Nå, det finns USB adaptrar och PC-card adaptrar, men apple (eller om man så vill tillverkarna av korten) stödjer inte bluetooth via PC-card. Surt, eftersom det ju hade varit det smidigaste sättet. Då skulle man ju kunna det hela sitta i datorn hela tiden... (Om man inte känner sig redo för ett mer eller mindre våldsamma ingrepp i sin PB G4 utan SD eller med SD)

Jahap då återstår ju igentligtn bara en sak - att skaffa sig en USB adapter. Frågan är väl bara vilken.
De jag hittat är följande:

IOGear Bluetooth USB - 845kr hos inWarehouse
Lite stor, men ska tydligen ha rätt bra räckvidd...

Keyspan Bluetooth USB - 994kr hos inWarehouse
Ser ganska smidig ut..

D-Link Bluetooth USB - 743kr hos inWarehouse eller 743kr hos dustin
Grå och ful, ser lite tjock ut inget nämns om mac-stöd.

TDK Bluetooth USB - 1538kr hos inWarehouse
Lång sladd och ganska stor. Inget nämns om mac-stöd

Bluesmart Bluetooth USB - 744kr hos Macoteket
Ganska smidig.

Belin Bluetooth USB - 900kr hos dustin
Stor sak. Väldigt stor, men ska tydligen ha bra räckvidd...

Anycom Bluetooth USB - 869kr hos dustin
Ser smidig ut.

Någon som har någon adapter att rekomendera?
Så liten som möjligt och så liten bryt-faktor som möjligt.

/arvid

[ 27. Januari 2003, 18:10: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-25 20:34

Gå på den minsta du hittar(D-link?), har haft(har D-link nu) både D-link och Bluesmart. Bryta-sönder-faktorn är riktigt överkomlig för D-link, även om båda fungerar tekniskt lika bra.

Alternativet är väl annars lite Powerbook-kirurgi, eller lite Powerbook-investering(nya 12´ eller 17´).

Edit: köp D-link via Applestore, bättre pris och garanterad kompabilitet).

[ 25. Januari 2003, 20:36: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 20:54

- IOGear är värdelös, eftersom den är så bred. Täcker över de andra portarna. Halvtaskig räckvidd
- Bluesmart (som testades här) är helt OK, förutom att den är för bred för PBG4. Räckvidden är hyfsad. Jag har returnerat 3 av 9 försålda pga att de dog. Förhoppningsvis barnsjukdomar.
- 3Com är för stor och lång med sin utfällbara antenn. Det känns inte det minsta roligt att herla tiden upptäcka att man bänder i USB-porten, bara för att antennen ligger emot något annat. Räckvidden är mycket bra.
- D-Link är bra. Framför allt är den så liten att den inte blockerar USB-porten jämte. Räckvidden bra.
- Acer. Favoriten. Obetydligt större än D-Link:en. Helsvart med blå diod. Räckvidden är löjligt bra.

Alla bluetooth-adaptrar (utom D-Link) är en enligt tillverkaren INTE kompatibla med Mac. Det är skitsnack, för alla adaptrar fungerar utmärkt. Tror inte att hitta NÅGON adapter som inte fungerar med Mac OSX. Det beror säkerligen på att drivrutinen är så generellt skriven att den helt enkelt fungerar med allt.

Stalltips: D-Link, eftersom den går att få tag på. Köp via Dustin eller InWarehouse. Applestore har den förvisso i sin prislista, men enligt Apple själva garanteras inga leveranser. Den går tex inte att lägga på order får ÅF. Detta beskedet fick jag för två veckor sedan.

Får du tag på en Acer...hugg den direkt!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 23:33

Acer? Mer info?

Jag hitta den här på Kjell & Co i Malmö, men osäker som bara den. http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?31151

Trust heter den visst. 699:-

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Trust heter den visst. 699:-

Den är mer eller mindre identisk (till utseendet i alla fall) med min D-Link. Det enda som verkar skilja är det vita trycket...

/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 00:10

Håller med tidigare inlägg, har haft både IOGear och D-Link och den senare är helt klart att föredra.
Om någon vet var jag kan finna en Acer så låt mig gärna veta så att jag kan köpa in en sådan som "backup" adapter, för de lyckas "alltid" gå sönder för mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-26 11:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Acer? Mer info?

Skumt...jag kan inte hitta någon som helst info om den längre. Den kanske är borttagen från sortimentet. Jag har 5 st "på gång" från leverantören sedan 3 månader, men de har inte dykt upp än.
Skall kolla lite närmare på detta.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-27 18:23

Flyttade ner bilderna till ett nytt meddelande med vit bakgrund. Hittade en enda svensk sida som nämner Acers Bluetooth adapter här...

/arvid

[ 27. Januari 2003, 18:33: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-27 18:33

Ok, så slutsatsen är D-Link, Acer eller kanske Trust?
Här kommer lite bilder...


Den vänstra ser ju ganska ful ut (grå och en massa ful text) men den högra ser ju bättre ut. Man kan ju undra vilken det är som gäller... Apple har bilder på den svarta och Dustin och inWarehouse har bilder på den gråa...


Acer. Frågan är bara var man hittar en sådan i svedala...


Trust. Jo. Den ser ju fin ut...

Sen måste jag ju säga att Anycoms adapter ser smidig ut också. Men hur kvaliten är vet man ju aldrig...

Frågan är vilken man ska välja...

/arvid

[ 27. Januari 2003, 18:38: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 20:02

Här ser man ju klart och tydligt att D-Link till höger och Trust är samma pryl. Samma tillverkare, alltså....undrar vem?

jadu arvid! bluetooth

, helt klart!

jag gick och köpte en d-link hos redagruppen på flemmingatan. DYR var den, men jag var desperat. den fanns ingen annanstans, jag hade finkammat stockholm och gav upp. Teknikmagazinet har Trusten, som enligt Webhallen har utgått och ersatts av 120-chipet. (min D-link heter 120 nånting. 110-chipet ska vara skräp enligt tanten på reda-gruppen. så undvik dom. om du hittar nån dvs, efterom INGEN verkar ha dom hemma. förutom webhallen, som hade en svinful äcklig sak.

min d-link funkar svinfint och utan trubbel. räckvidd, tja den är okej. har inget att jämnföra.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-28 21:40

Den nya trusten som webhallen har ser ju vesäntligt klumpigare ut

Sen finns där en till bluetooth pryl benämnd "Microstar Bluetooth Transceiving Key (USB)"

Är det också en bluetooth adapter måntro?

/arvid

japp du har hittat dom! Trusten var jag på väg att köpa, men dom hade inga inne. (tur)

och den silvriga grejen.. aj aj aj så risig. okej om man kör stationärt.. men den GÅR ju inte att ha till en majestätisk TiBook.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-28 22:23

Ummm... Det lutar nog åt D-Linken, även om den är lite grå och ful... Anycom adaptern ser ju rätt fin ut också... Här finns lite fakta om den (pdf). Den är 10x57x24 mm stor medans D-Linken är 33x19x10(exkl kontakten antar jag...) Så den är ännu mindre... (Faktablad finns här)

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-29 13:06

Jahap. Då va en D-Link beställd då. Får se hur den ser ut i verkligheten..

Jag skickar en bild med storleksjämförelse när jag fått den.

/arvid

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-29 14:42

hmm, köpte en D-Link 120M på Applestore i NewYork. Den ser exakt likadan ut som den svarta Trusten (förutom loggan). Tom samma genomskinliga svarta plast.

Storleken är ca. 15x8x32mm utan kontakt.

Vi har numera även D-Links bluetooth adapter i vårt sortiment, finns ganska många i lager just nu.

Den är grymt liten, helt överlägsen!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-01 01:53

Här finns ett test av D-Link adaptern.

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 18:46

Den lilla Thrusten är ersatt med den som heter 120 och är stor och besvärlig... Ivarjefall på Kjell & Co!

Blir nog en D-link hur man än vrider och vänder på det...

Varför funkar inte detta ?

http://www.3com.com/prod/se_SE_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRWB6096

Jag vill ha PC-card inte usb-adapter.

Kom igen...någon måste väl ha testat PC-card. varför skulle det inte funka ?

arvid !! Du som bor i stan, kan du inte ta datorn till någon vänlig handlare och prova...

Jag har länge tänkt det men har ingen bra handlare i närheten och det blir så sällan tillfälle att åka till stan med datorn.

[ 04. februari 2003, 20:59: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-04 21:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Kom igen...någon måste väl ha testat PC-card. varför skulle det inte funka ?

arvid !! Du som bor i stan, kan du inte ta datorn till någon vänlig handlare och prova...

Jag har länge tänkt det men har ingen bra handlare i närheten och det blir så sällan tillfälle att åka till stan med datorn.

Läs i den här tråden:

Länk

Inte så svårt att göra en sökning och läsa de relevanta inläggen innan man ställer en ny exakt likadan fråga??

Ahh...sorry...

Den tråden hade jag glömt bort. Och svar fanns det ju också. Tråkigt svar var det också...

Lovar att söka bättre nästa gång.

------------
Minnet är bra, men kort.

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-04 23:20
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Ahh...sorry...

Den tråden hade jag glömt bort. Och svar fanns det ju också. Tråkigt svar var det också...

Lovar att söka bättre nästa gång.

------------
Minnet är bra, men kort.

Ok, låt gå för den här gången då!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Varför funkar inte detta ? Jag vill ha PC-card inte usb-adapter.

I Bluetooth-specifikationen finns det reglerat hur en BT-adapter skall kommunicera via USB. Därför beter sig alla USB-Bluetooth enheter på samma sätt och det är lätt att bygga stöd i operativsystemet.

En PC-card adapter innehåller oftast någon form av hårdvara som översätter USB till något som går att läsa via PC-card porten. Detta kan göras på många olika sätt och därför är det upp till varje tillverkare att skriva drivrutiner som stöder just deras konvertering. Tyvärr verkar ingen ha gjort det för MacOS. Ännu.

Be mig inte att gå djupare in på resonemanget, som jag fick av en kompis som jobbar på Zeevo i Kiseldalen. De tillverkar bland annat BT-kretsen som sitter i Acer-adaptern. Klockan var ganska mycket på nyårsaftonskvällen när vi började diskutera lite tyngre Blåtandsfrågor, men jag inbillar mig att jag uppfattade problemet med PC-card adaptrar rätt...

/Göran

Jag ska maila 3com och försöka påverka dem lite till att skriva en egen drivrutin.

(Inte för jag tror att dom mailar tillbaka imorgon och talar om att dom avsatt tre personer för att genast utveckla en...men man kan ju visa sin önskan ändå)

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-05 18:01
Citat:

citera:Jag ska maila 3com och försöka påverka dem lite till att skriva en egen drivrutin.

Bra ide! Kan du posta här vilken adress du mailar dem på??

Ja det är inte alltid så lätt att hitta en bra adress.

Trodde jag hittade en direkt till avdelningen för BT men det var bara support för befintliga kunder, så det krävdes produktnr. osv för att fylla i ett formulär.

Men denna är till det svenska kontoret. Så får man hoppas att dom vidarebefodrar det till rätt kontakt.
nordic_info@3com.com

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-07-04 03:52

Trust BT120 kan rekomenderas!

Jag köpte en sådan på Siba. Den funkar klockrent, enda man kan anmärka på är att det inte någonstans framgår att den är OS X kompatibel.

Den är tunn så den bör passa iB/PB, dock är den nog något längre än D-Link. Storleken är dock inga problem för mig då jag har en Globe.

Medföljer gör en USB-kabel samt en liten trevlig påse att förvara adaptern i när man är på vift.

Priset är helt OK med 499 kr. Nu visade det sig att det var vänliga veckan på Siba så de slog av 5% tack vare något generellt rabatterbjudande (Kanske för att det regnar så förbaskat). Slutnotan blev 474 kr.

Bilder:
http://www.trust.com/products/productpics.htm?artnr=13428

/jas
Som sitter och leker med sin nya t68i (Endast 100 kr/mån i 12 mån och 0 kr i kontantinsats hos Vodafone) och Salling Clicker..:-))

Bevaka tråden