Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar kontakt med firewiredisk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-21 20:46

Tjena,
Har en Firesmart 120 GB SILENT från macoteket kopplad till min Ibook 700 mhz. och OS 10,2. Då och då tappar jag kontakten med den externa hårddisken. Ikonen för disken är kvar dock. Om jag arbetat med material på disken så hänger sig programmet och jag måste dra ur firewirekabeln för att kunna gå vidare. Måste sedan stänga av disken, stoppa in kabeln och starta om disken för att kunna fortsätta. Ibland kan det fortsätta strula och jag får inte upp disken alls efter detta.

Detta kan hända när som och ibland kan jag jobba i timmar och dagar utan att det händer. Ibland tre gånger på en timme.

Det är jättekul, inte.

Låter läskigt.
Jag skulle kontakta leverantören och åberopa garantin.
Det är inte att leka med, såna saker.
Jag har sex FW-diskar, en har rasat en gång och det gick inte att på något jävla sätt att rädda data från den.

jag har varit med om liknande fenomen, inte lika frekvent som du har, men jag har också en kollega som jag har fått rädda ett antal gånger, då med norton volumerecover, otäcka saker. undrar om det är nåt med firesmart diskarna?
har du dayschainat en kamera eller bandare? vid de tillfällena då kameran slog av automatiskt inträffade detta senast. hmm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 21:42

Min FW-disk klarar inte av att hamna i vila. Då får jag precis samma symptom som du. Fast jag använder min bara för backup, så det är inget problem. In med sladden, kopiera och sen slänga den i papperskorgen.

Den är för övrigt ett hemmabygge med ett kabinett av tveksamt märke, så jag är inte särskilt upprörd.

Måste bara testa:

Dom lirar Lust for life!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-01-22 00:06

Hade liknande problem med min Maxtor FW Extern.
Jag jöste det genom att starta i os9, och starta Maxtors Foramteringsprogram (som bara fungerar i os9) och stänga av automatiken för att den skulle gå i vila.
Sen dess har jag inte haft någon rejäl hägning.
Fast den tar lite väl lång tid på sej att starta upp ibland.

Jag tror att det blir en konflikt mellan HDns interna viloprogram och osX...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-22 11:34

Hej igen,
Ibland går disken ner i vila men den vaknar när jag börjar jobba igen och då är det inget problem. Konflikt mellan mjukvaroprogramen låter troligt men var finns mjukvara för min disk (Firesmart Silent 120 GB)? Verkar inte heller som om de har någon hemsida.

Har också kört Norton på den - inga fel.

Låter också bra att lämna in den eller radera den men just nu kan jag inte det då jag är inne i ett projekt.

Finns det fler förslag?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-01-22 16:26

"Levereras inkl mycket bra programvara - Hard Disk SpeedTools." citat från Macotekets web.

Finns det ingen inställning i det programmet då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-22 23:32

Har samma problem med en 80gb fw GVP som är inköpt i USA och därefter såld till mig vilket gör att det där med garanti känns lite svårt. Så om du kommer på en bra lösnnig får du gärna dela med dig.

1
Bevaka tråden