Korrupt smartcard?!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-18 21:36

Tjohej! Jag har ett 64 mb smartcard som har funkat bra fram tills idag. Nu kan jag formatera kortet med externa enheter (dels en synt, dels en digitalkamera), men det går inte att browsa kortet (ens att få upp det på skrivbordet) i Mac´en (OS X 10.2.2). Vad kan man göra? Vill ju helst formatera det från mac´en. (PBG4 + PCMCIA-adapter). Vad som gjordes var att kortet innehöll en del filer från synten (en Korg Triton LE) men sedan stoppades in i en digitalkamera. Utan att formatera det (eftersom kameran visade hur mycket utrymme som fanns tillgängligt) fotades sedan ett gäng bilder. När kortet sedan stoppades in i datorn hände ingenting. Så vi fick formatera det från kameran. Resultat; mac´en kan fortfarande inte browsa / se kortet. Så då formaterades det från synten. Resultat: samma sak igen. Mac´en "ser" inte kortet. Vilket den borde göra även om det vore formaterat i fel filformat. Synten och digitalkameran använder bägge med största sannolikhet någon allmängiltig DOS-formatering som Mac´en borde kunna läsa. Några idéer?

Kortet har säkert pajat.
Jag har råkat ut för samma sak med andra Flash-kort ett par gånger.
Fått nya på garantin.
Nu kör jag med IBM MicroDrive, det funkar bättre.
Har hört att någon lyckats att reparera minneskort med Norton på PC.

• Oregistrerad
  • 2002-12-19 00:04

Fan vad bittert!!! Vilken Patrick som sitter på min stol brukar ha för vana att spara kvitton?! SUNK! Kortet funkar perfekt t ex i synten... but now I´m f*cked... shit. Shit shit shit. 800-900 spänn down the drain... det finns inget gratisprogram till OS X typ som kan "tvångsmontera" konstiga enheter så man kan "tvångsformatera" dem? Typ Hard disk toolkit, File Buddy eller allt vad det hette förr i tiden...?

• Oregistrerad
  • 2002-12-19 00:18

Är det inte lustigt?

Just som man under middagen idag sitter och "rejvar" om hur koolt det är med så mycket info på ett så litet kort och hur det var förr med disketter å allt... så drabbas man av produktens undermålighet bara några timmar senare.

Och hittar en hel del info på internet om att SmartMedia-korten kanske inte är så mycket att "hänga i julgranen" trots allt.

Och här, en artikel som berättar om att korten kanske är på väg ut från marknaden redan:

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1026799486.html

Fan, skräp.

1
Bevaka tråden