Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så dyrt hos mac ÅF?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle igår köpa en LaCie d2 120 FW hd. Jag ringde först en PC butik i stan (JME data, Malmö), där skulle de ha 3395 ink. moms för den (3200 om jag köper på nätet).
Hos min Apple ÅF vill de ha 3400 +moms (4250)!!! Exakt samma hårddisk, men 25% dyrare hos apple åf.
Varför? Jag lär ju aldrig köpa tillbehör där igen.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 09:58

Flera orsaker. JME har en stor omsättning både i butik och på nätet, det gör att de kan ha lägre marginaler. Sen har de en uttalad lågprosprofil.

En Mac ÅF har ofta behov av större marginaler då deras omsättning är lägre.

Sen kommer en viktig poäng, hur är det när det strular??? Är det någon bra service hos den billiga PC-ÅF??? Jag har själv mycket varrierande erfarenheter av olika PC ÅF. De har inte samma relation till kunden. Berondet av varje enskild kund är inte lika stort, det finns ju så många PC användare...

En Mac ÅF har ofta behov av större marginaler då deras omsättning är lägre.

Omsättningen kanske skulle bli större om deras priser var lägre. JME data räknar dessutom sina marginaler på en USD=10,70...

Sen kommer en viktig poäng, hur är det när det strular??? Är det någon bra service hos den billiga PC-ÅF??? Jag har själv mycket varrierande erfarenheter av olika PC ÅF. De har inte samma relation till kunden. Berondet av varje enskild kund är inte lika stort, det finns ju så många PC användare...

Tycker att det verkar som om det flesta "vanliga pc butiker" sköter sig fint. Konkurrensen är nog så pass hård, att om man inte har ok service, går folk till någon annan.
Vi hade ett familjeföretag i slutet på 80-talet och i böjan av 90-talet (88-93), som sålde mac tillbehör (minnen, hd, uppgraderingar osv.) Vi lade oss till en början på 25% marginaler, som vi med tiden (pga konkurrens) fick minska ganska rejält. Så jag har lite koll på vad det innebär att verka i branschen. Jag tycker att Apple ÅF i detta fall ligger alldeles för högt. Jag tror inte heller att de säljer särskilt många LaCie...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 10:58

Det där beror precis på hur bra rabatter du har förhandlat dig till hos distributören. Har du ingen volym, för du inte heller bra pris mot kund med normala marginaler.
När jag säljer tex en 3Com Switch 4400 till en kund så få man dra ner byxorna rejält för att gå under Dustin eller InWarehouse. Om man säljer en 3Com Switch 4900 kan jag nästan GÅ UPP i marginal och ändå ligga en bra bit under Dustin. Varför då?
För att Dustin har VOLYM på 4400-modellen. Jag har samma rabattsats rakt över, medans Dustin har förhandlat på volymprodukter.

Vad gäller support och kunskap om produkterna, är det ju detta som Apple-ÅF lever på. Du skall som kund känna att du har ett förtroende för din ÅF, en hjälpande hand. Att du kan ringa och tjöta lita, få tips och framför allt konsekvent hjälp när det har skitit sig. Om detta inte hade fungerat, skulle alla Macar ha sålts via postorder idag.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 16:33
Citat:

citera:Tycker att det verkar som om det flesta "vanliga pc butiker" sköter sig fint. Konkurrensen är nog så pass hård, att om man inte har ok service, går folk till någon annan.[/QB]

Ringde Inet igår och frågade om ett pci-usbkort... Frågade om det var OHCI
Svaret blev... Eh... Vad är det.
Jag sade som det var att det är en std. för PCI och att det behövdes om man skull dynga i det i en mac...
Svaret blev att "till mac säljer vi inte..."
Frågade om det stog något på kartongen om OHCI, och om det var någon speciell windowsdriver med... och svaret var fortfarande att dom inte säljer till mac... Och att öppet köp inte var att tänka på till mac...
Väl på plats så kollade jag ett kort och på första raden i "leaflet:en" stog det OHCI-compliant... Den och billigaste webcam:en funkade kanon under OSX efter lite eftertanke...
Men service: -Hah! Vet inte en PCskutt som kör med öppet köp och så...
(Visst, dom måste men det blir ett helvetes käbbel!)

Nä låt oss gå och handla i billiga PC butiker så Mac världen får döden dö.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-12 18:38

Nä, låt oss hellre betala mycket mer pengar för produkter vi kan köpa mycket billigare. Bara för att stödja mac-återförsäljarna givetvis. Det är ju jättebra att det kostar jättemycket pengar för då stödjer vi ju mac.

(ironi)

[ 12. februari 2003, 18:38: Meddelandet ändrat av: PJW ]

1
Bevaka tråden