Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari som en del av Finder?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 10:25

Kommer Apple att bygga in Safari i Finder på samma sätt som MS har byggt in Internet Explorer i Utforskaren? Safari bygger ju på Konqueror, som är en del av KDE... Och BeOS hade ju replikanter, program inbyggda i gränssnittet...

Nej!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-15 10:36

gör dom det, ska jag åka till Cupertino med ett schysst järnrör.

Då får de nog snabba upp findern med sisådär 975000000000000000% först

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Kommer Apple att bygga in Safari i Finder på samma sätt som MS har byggt in Internet Explorer i Utforskaren? Safari bygger ju på Konqueror, som är en del av KDE... Och BeOS hade ju replikanter, program inbyggda i gränssnittet...

Apple verkar just nu vilja hålla funktioner i enskilda program. Därför borde ju även Safari följa samma riktlinjer.

Windows tänker nog lite tvärtom. Viss bildhantering sköter du direkt i utforskaren som rotera och bildspel. Explorer ska vi väl inte prata om, men den insyltar ju hela systemet mm.

Bra eller dåligt, det vet jag inte. Jag tycket väl att bildmappen i OS X borde få bildspecifika funktioner som standad i verktygsfältet med rotera och bildspel ( http://www.apple.com/applescript/toolbar/ ) men jag vill nog inte ha safari i findern. Det får nog mogna in i så fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 10:43
Citat:

quote: gör dom det, ska jag åka till Cupertino med ett schysst järnrör.

Vakten i entren i Cupertino:

[Oh no, here comes another one...]
"-Excuse me sir, you are not going up to His Steveness with that iron bar, are ya?"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: gör dom det, ska jag åka till Cupertino med ett schysst järnrör.

Vakten i entren i Cupertino:

[Oh no, here comes another one...]
"-Excuse me sir, you are not going up to His Steveness with that iron bar, are ya?"

Haha, den var bra

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-15 10:52

Fast dom lär använda det på alla ställen där HTML används. Vilket som tur är inte innebär att dom har tänkt rendera fillistningen som HTML (yuck!).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 11:04

Med tanke på att mycket av gränssnittsfilerna är i XML-format verkar det rimligt.

  • Medlem
  • 2003-01-15 11:10

MS har ju inte byggt om utforskaren till en webläsare, utan tvärt om... Jag ser ingen direkt fördel med att baka ihop filhantering och web, men det verkar ju finnas många andra som gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 11:32

När Safari släppte var just det, det första jag tänkte. Att detta är det första steget till att äntligen slå ihop webbläsare och filhantering. Det är IMHO samma sak. Borde vara det i alla fall.

Den biten är ju så logisk, självklar och bra i Windows. Jag är bombis på att Apple nu gör sin egen webbläsare för att de så småningom siktar på att bygga in den i OSX filhantering.

Hoppas verkligen inte de gör det.

Konqueror i KDE som filhanterare är ruskigt slö.

Dessutom är det fult, korkat och meningslöst att bygga ihop filhanterare och webläsare.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 13:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
... Att detta är det första steget till att äntligen slå ihop webbläsare och filhantering. Det är IMHO samma sak. ...

Va?
Jag kan tycka att det vore bra med stöd för http-filhantering i Finder, men HTML och filhantering är väl ändå två helt olika saker?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 13:47

Det kan väl också vara så att Apple vill ha ett bra förhållande till KDE-utvecklarna och resten av Linux-folket? Jag menar det vore väl trevligt med lite korsbefruktning - och att få Ximian Evolution (som iofs är ett Gnome-program) till Macen?

Den enda fördelen jag kan se nu är att det möjligen skulle göra gränssnittet lite enklare de första två dagarna för någon som kommer från wintel. Kanske.

Nej, Jag tror de valde den här renderaren för att den var liten och snabb.

Troligen får den väl ersätta den i hjälp, och ge html/xml-funktionalitet lite här och där men inte som någon ersättare till Findern.

Hoppas jag.

Steve sa på sitt senaste framförande något i stil med att "things you dont understand are things you dont use".

Apple gillar att göra gränsnitten lättförstådda och det finns ju leksaker för geeks under ytan på OS X så jag tror inte de bygger ut Safari till något mer än en webbläsare. Däremot verkar det ju bli en riktigt bra webbläsare.

[ 15 Januari 2003, 14:41: Meddelandet ändrat av: Anders T ]

1
Bevaka tråden