Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logiska vs. fysiska nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-06 03:12

Jag har 45 maskiner Med OS 9.2 plus två servrar som jag kör ASIP 6.3.3 på på mitt fysiska nätverk. Plus tre ethernetskrivare.

Det jag skulle vilja göra är att dela upp nätverket i fyra logiska nätverkt som zoner i appletalk. Men hur gör man?

Har försökt att hitta någon info någonstans Apples site och i manualerna till ASIP, men jag går bet. Det enda jag har lyckats lista ut är att det går att göra via Win2K server. Men en sådan har jag inte. Det är ett rent mac-nät.

Någon som vet vad som krävs? Och var man får tag på det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-08-06 11:34

Det här har, om jag förstår dig rätt på vad du vill göra, inget med Win, Mac eller något annat att göra. Du pratar om något som man kallar för VPN (virtual private network). Du kan alltså logiskt gruppera ihop ett godtyckligt antal anslutningar på nätverksutrustningar och kalla dessa för ett passande och beskrivande namn. Det hänger alltså på nätverksutrustningen och inte på datorerna.

Vad man gör bakom kulisserna är att man VPN-taggar alla ethernetpaketen så att nätverksutrustningen kan hålla reda på vilka paket som ska skickas till olika portar och/eller olika andra nätverksutrustningar på nätverket. Det är alltså inte knutet internt till en och samma burk, utan det kan spänna över flera burkar. Burkar i det här sammanhanget är oftast switchar.

Och var hittar man detta. Det går nog att snegla på allmän information om VPN hos de stora drakarna (Cisco etc), men självklart även på generella platser. Sök efter VPN setup eller något i den stilen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-06 12:35

Det man borde kunna göra är att ha en typ av mjukvarurouter för appletalk som bestämmer att alla adresser inom en viss nod ska tillhöra en grupp eller som Apple kallar det "zone".

Jag tycker inte att det borde behövas ny hårdvara eftersom det, som du säger, inte har med det fysiska nätverket att göra. Resultatet vill jag ska bli som så att varje rum har ett namn och man kan välja det rummet i väljaren och därefter få upp alla maskiner som står i det rummet.

Om detta innebär att jag måste ha statiska appletalkadresser så är det helt ok för mig. Gör man på det viset så kan man med Wind2k server skapa logiska nätverk på ett appletalknät.

Det är det jag vill göra på macen. Borde väl inte vara så svårt!?! Bara man har rätt mjukvara/router.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-06 20:46

Hittade den här programvaran. Har ingen aning om den funkar, sidan verkade rätt gammal.

1
Bevaka tråden