Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HAHAHAHA!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 20:03

Det här var det roligaste!
Jag som inte hade haft några som helst förväntningar på det här Expot.

Jag ska ha en 12" Powerbook så fort dom kommer ut!

Underbar reklamfilm på slutet!!

Jag är chockad..

Otroligt bra keynote, massa trevliga uppdateringar på sw och sedan en 12" & 17" PB!!

Ha begäret på den lilla 12:an är ENORMT!!!!

17" PowerBook G4, mmmmm... Så läcker! Men mitt val skulle nog ändå bli den lilla smidiga 12".

Och som vanligt blir man besviken på att Apple inte hänger med i Mhz-kriget. En snabbare stationär G4 hade varit en fin avrundning.

JAG ÄR SÅ OERHÖRT BESVIKEN OCH ARG OCH LEDSEN.

Vet inte riktigt när jag ska komma över det faktum att jag INTE har råd med en 12 tums pbook.

det var ett bra keynote men var är de snabba supermaskinerna.

det känns en aning som om detta med pbooken är en form av krigslist, ett sätt att få oss att glömma de starka burkarna. men antagligen kommer dessa men NÄR.

annars är man nöjd ändå

12" PowerBook verkar faktiskt vara en sak i min smak...

riktigt jäkla schysst faktiskt...

men jag vill ju köra Mac OS 9 på den...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 20:45

Möjligt att jag får äta upp det här, men 17-tums PowerBooken är nog det onödigaste från Apple på länge. Om det visat sig svårt att sälja en 15 000-kronors kub, hur ska det då gå att sälja ett sånt här monster för 35 000 + moms?

12-tums PowerBooken kan jag gå med på, även om den nog mest kommer konkurrera med iBooken.

Men snälla Apple. Hur tuffa Powerböcker ni än gör så vet ni också att det nästan alla egentligen väntar på är en ordentligt snabb PowerMac som man kan arbeta i samma rum som utan att behöva öronproppar...?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-07 20:45

Tja man bli lite smått ledsen när man ser de nya fina PBna. Jag har ju bara haft min PB SD i mindre än en månad!!

Jag vill haaa en 17" med bakgrundsbelyst tangentbord!!!!

Vill haaaaa!!!

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: draags:
JAG ÄR SÅ OERHÖRT BESVIKEN OCH ARG OCH LEDSEN.

Jag tror Apple skulle kunna visa upp precis vadsomhelst och ändå få såna kommentarer. Överdrivna, ogrundade uttalanden över orimliga förväntningar.

Det här var ju en otroligt bra uppradning av coola mjukvaror och sen något vi alla väntat på ett bra tag: en ny PowerBook. Och vilka PowerBook sen!

För er som sitter och väntar på nya PowerMacar så förstår jag inte varför besvikelsen är så stor. Det var inget som trodde på nya PowerMacar till detta Expo. Även om Apple skulle ha snabbare PowerMacar på lager så skulle de inte visa upp dessa idag, det skulle ta uppmärksamheten från PowerBooken.

Jag har en bra och en dålig nyhet, utifrån vad som gått att läsa till sig på ryktessajterna: Det kommer att komma nya PowerMacar rätt snart, antagligen inom en månad eller två. Men de kommer inte att vara "räddningen" för Apple i form av G5 eller vad det nu är folk skriker efter), utan en snabbare och bättre G4-processor och del annat nytt (AirPort Extreme, FW 800 osv).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Möjligt att jag får äta upp det här, men 17-tums PowerBooken är nog det onödigaste från Apple på länge. Om det visat sig svårt att sälja en 15 000-kronors kub, hur ska det då gå att sälja ett sånt här monster för 35 000 + moms?

Det här låter precis som kommentarerna kring iPod som sa "Apple kommer inte att sälja mer än en handfull". Problemet för Apple har inte varit att sälja dom dyra prylarna och jag absolut det finns en marknad för detta monster till bärbar. Men vi får väl vänta och se.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Men snälla Apple. Hur tuffa Powerböcker ni än gör så vet ni också att det nästan alla egentligen väntar på är en ordentligt snabb PowerMac som man kan arbeta i samma rum som utan att behöva öronproppar...?

Det kommer nya PowerMacar hyfsat snart som antagligen är betydligt tystare än dagens rätt hemska maskiner (jo, jag sitter med en på jobbet, så jag vet). Men som jag skrev nyss: De skulle inte släppa det idag även om det fanns färdigt, just för att sprida ut det lite mera och inte låta produkterna stjäla uppmärksamhet från varandra för att sen bli vakum.

Men ärligt talat är Apple på rätt väg: ju bättre de bärbara blir desto mindre blir skälen att alls ha en stationär. Jag skulle tusen gånger hellre sitta vid en liten, smidig, tyst fin PowerBook på jobbet än en stor stationär dator.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 21:16

12-tummaren kommer att sälja bra. Bra prestanda och storlek/vikt till ett pris som inte många wintel-makare kan matcha. Tyvärr kommer den konkurrera med iBooken. Att ha för många olika liknande modeller i sortimentet är aldrig bra och kan förvirra konsumenten lite. Hellre skulle jag ha sett en G4:a i iBooksen. Men som sagt, tolvan kommer att sälja. 21000 ink moms är ett kanonpris.
Däremot 17-tummaren är nog lite off-market. Dyr, stor, långsam, välutrustad och jävligt häftig. Gott o ont. Den är ju enormt bred! Snarare släpbar än bärbar. Perfekt som smidig stationär dator men knappast som en dator på fältet trots den relativt låga vikten. Enligt mitt tycke helt onödig och dyr. Det skulle vara roligare med en avskalad Cube-typ på runt 900-1100MHz för under 20k inkl moms. Det skulle sälja guld det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Möjligt att jag får äta upp det här, men 17-tums PowerBooken är nog det onödigaste från Apple på länge. Om det visat sig svårt att sälja en 15 000-kronors kub, hur ska det då gå att sälja ett sånt här monster för 35 000 + moms?

Det här låter precis som kommentarerna kring iPod som sa "Apple kommer inte att sälja mer än en handfull". Problemet för Apple har inte varit att sälja dom dyra prylarna och jag absolut det finns en marknad för detta monster till bärbar. Men vi får väl vänta och se.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Men snälla Apple. Hur tuffa Powerböcker ni än gör så vet ni också att det nästan alla egentligen väntar på är en ordentligt snabb PowerMac som man kan arbeta i samma rum som utan att behöva öronproppar...?

Det kommer nya PowerMacar hyfsat snart som antagligen är betydligt tystare än dagens rätt hemska maskiner (jo, jag sitter med en på jobbet, så jag vet). Men som jag skrev nyss: De skulle inte släppa det idag även om det fanns färdigt, just för att sprida ut det lite mera och inte låta produkterna stjäla uppmärksamhet från varandra för att sen bli vakum.

Men ärligt talat är Apple på rätt väg: ju bättre de bärbara blir desto mindre blir skälen att alls ha en stationär. Jag skulle tusen gånger hellre sitta vid en liten, smidig, tyst fin PowerBook på jobbet än en stor stationär dator.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 21:39

Trolgtvis lär de ju väldigt snart smyguppdatera de "vanliga" powerbooksen också med DDR-minnen. Det fungerar ju inte riktigt att ha kvar 133MHz-minnen när även den minsta har DDR. Att de ändå stryps av den långsamma systembussen är en annan historia. Blåtand och nya antenner lär slinka in också.

Apple har prisdumpat iBooksen nu. Mycket bra med tanke på konkurrensen med nya mini-Powerbook. 500:- av på 12-tummarna och 2000:- på 14-tummaren. kanon, dessa är ju Apples guldklimpar i dagsläget.

Överlag var mjukvarupresentationen inget speciellt och oväntat. Apple är ju som vanligt bäst på mjukvara och just mjukvaran är den största motivationen att betala överpris för en Mac i dagsläget.

ADRIAN snälla nån, du måste totalt missat vad jag menade eller så var jag väldigt otydlig.

min besvikelse låg inte i att keynoten var skit utan att jag inte har pengar till en 12" pbook.

så läs en gång till ...please

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: draags:
ADRIAN snälla nån, du måste totalt missat vad jag menade eller så var jag väldigt otydlig.

min besvikelse låg inte i att keynoten var skit utan att jag inte har pengar till en 12" pbook.

så läs en gång till ...please

Ok då, då kanske jag jagade upp mig lite i onödan. Jag trodde du var besviken på att de snabba powermacarna saknades, du skrev ju nåt i stil med "var är de snabba supermaskinerna" och det var det jag trodde du var så beskviken på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Trolgtvis lär de ju väldigt snart smyguppdatera de "vanliga" powerbooksen också med DDR-minnen. Det fungerar ju inte riktigt att ha kvar 133MHz-minnen när även den minsta har DDR. Att de ändå stryps av den långsamma systembussen är en annan historia. Blåtand och nya antenner lär slinka in också.

Hoppas som fan att du har rätt!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 23:19

Så fel man kan ha.

Jag trodde inte man skulle röra Powerbook sidan. Men det gjorde man.

Tror säkerligten det finns marknad för 17" Powerbooken, och den nya lilla. Lite surt man skaffat en iBook 800 Mhz då den nya lilla Powerbooken var den jag längtade efter. Jag tippar på att det inte varit vidare mycket information utanför den innersta kretsen.

Nåja. Skall ringa kollegan imorgon och lägga upp lite strategi, nu vill jag sluta ha stationärt på jobb, en lite 12" powerbook, ja tack!

Borde inte 17" Powerbooken vara en bättre ersättare till din stationära dator?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-07 23:52

Någon som vet om 12" PBn har en line-in?
Om den har det så blir jag ännu gladare.

Vilken dag och vilket expo! Helt överlycklig är jag. Har varit nära att köpa en iBook då jag egentligen velat ha ´lite mer´.
Den nya Powerbooken har ´lite mer´ och mycket till. Underbart.
4-6 veckor dock. Ouch.

Hoppas att alla blev lika glada av expot som jag!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-07 23:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: romanenko:
Någon som vet om 12" PBn har en line-in?
Om den har det så blir jag ännu gladare.

Vilken dag och vilket expo! Helt överlycklig är jag. Har varit nära att köpa en iBook då jag egentligen velat ha ´lite mer´.
Den nya Powerbooken har ´lite mer´ och mycket till. Underbart.
4-6 veckor dock. Ouch.

Hoppas att alla blev lika glada av expot som jag!

Jepp, den har line-in. Fasen, den har ta-mej-tusan allt jag har drömt om, hur fasen ska jag lösa det här...

[ 08 Januari 2003, 00:02: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Den har nästan allt... synd bara att man inte kan trycka i mera än 640meg..
"256MB of PC2100 (266MHz) DDR SDRAM (128MB built in and 128MB in SO-DIMM slot); supports up to 640MB (12-inch model)"

Jag är lika förbannad på Apple som innan keynotet. Orsaken? Min Power Mac MDD låter fortfarande ohyggligt mycket. Jag går då inte på Steves "reality distorsion field".

J-a sk-t Apple!!

Jag har en känsla av att detta inte hör hemma här men jag tar varje chans jag har att flika in det. Apple läser ju här sägs det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 08:36

Om du inte var nöjd med datorn när du köpte den, varför lämnade du inte bara tillbaka den?

Men problemet går ju att avhjälpa. Byt fläktarna!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Om du inte var nöjd med datorn när du köpte den, varför lämnade du inte bara tillbaka den?

Men problemet går ju att avhjälpa. Byt fläktarna!

Men det är ju inte så enkelt när man är privatperson och har öppnat förpackningen och användt produkten. Trots att det bara gått några dar. Jag förstår inte varför så många påstår det. Jag försökte verkligen.

Byt fläktarna= Ingen garanti. Det vågar jag inte. De flesta av mina macprodukter har varit inne på lagning 1 gång så jag tror inte högre om denna. Min först PM hade defekt moderkort, min Cube hade ett defekt Radeon och min iPod byttes pga dålig batteritid.

(Förresten, är det Joakim Posener i din avatar?)

[ 08 Januari 2003, 08:51: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Möjligt att jag får äta upp det här, men 17-tums PowerBooken är nog det onödigaste från Apple på länge. Om det visat sig svårt att sälja en 15 000-kronors kub, hur ska det då gå att sälja ett sånt här monster för 35 000 + moms?

12-tums PowerBooken kan jag gå med på, även om den nog mest kommer konkurrera med iBooken.

Men snälla Apple. Hur tuffa Powerböcker ni än gör så vet ni också att det nästan alla egentligen väntar på är en ordentligt snabb PowerMac som man kan arbeta i samma rum som utan att behöva öronproppar...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 09:07
Citat:

quote:Men det är ju inte så enkelt när man är privatperson och har öppnat förpackningen och användt produkten. Trots att det bara gått några dar. Jag förstår inte varför så många påstår det. Jag försökte verkligen.

Jodå. Om du har köpt datorn privat har du alltid FULL RETURRÄTT och kan alltid hänvisa till konsumentköplagen. Bara att packa ner grejorna och skicka tillbaka. Du behöver inte ens ha originalemballaget. Det är en tvingande lag som varken Apple eller någon annan leverantör någonsin kan förhandla bort. Apple kan säga vad de vill men så är det. Svensk lag gäller.

Citat:

quote:Byt fläktarna= Ingen garanti. Det vågar jag inte. De flesta av mina macprodukter har varit inne på lagning 1 gång så jag tror inte högre om denna. Min först PM hade defekt moderkort, min Cube hade ett defekt Radeon och min iPod byttes pga dålig batteritid.

(Förresten, är det Joakim Posener i din avatar?)

Tidigare, ja. Inte nu längre. Tryck på Skift-Ladda om.[/QUOTE]

[ 08 Januari 2003, 09:10: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
[QB]Möjligt att jag får äta upp det här, men 17-tums PowerBooken är nog det onödigaste från Apple på länge. Om det visat sig svårt att sälja en 15 000-kronors kub, hur ska det då gå att sälja ett sånt här monster för 35 000 + moms?
]

För ett tag sedan så köpte CNN 10000 PB G4 bla. för videoredigering ute på fältet. Skulle man vilja ha ett ännu bättre dator för detta ändamål så är 17" PB G4 en utmärkt dator. Men det är helt klart en dator för väldigt speciella ändamål.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-08 09:11

Filmredigerare, ljudstudior, prylbögar osv.

17" är den första bärbara dator jag sett som inte behöver en stationär skärm för att kunna ersätta en stationär dator för det jag använder den till, arbete med office-paketet. Två A-4 bredvid varandra... äntligen!

Det kanske är dags att slänga sin Smell Transpiron åt h-vte...

Bevaka tråden