Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lysande datorer på gång från Apple?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MacRumors har snappat upp en patentansökan (nr: 20020190975), daterat 13 februari 2002, inlämnat från ett företag vid namn "Apple Computers, Inc".

Patentet handlar om elektroniska apparater som är kapabla att dynamiskt ändra det visuella utseendet. Det handlar främst om ljusgenomsläppande skal, och en eller flera ljuskällor på insidan av kabinettet.

Följande citat är saxat ur patentbrevet;
"The invention pertains to electronic devices capable of dynamically changing their ornamental or decorative appearance, i.e., the outer appearance as seen by a user. The electronic devices generally include an illuminable housing. The illuminable housing, which includes at least one wall configured for the passage of light, is configured to enclose, cover and protect a light arrangement as well as functional components of the electronic device. The light arrangement, which generally includes one or more light sources, is configured to produce light for transmission through the light passing wall(s) of the illuminable housing. The transmitted light illuminates the wall(s) thus giving the wall a new appearance. That is, the transmitted light effectively alters the ornamental or decorative appearance of the electronic device. In most cases, the light is controlled so as to produce a light effect having specific characteristics or attributes. As such, the electronic device may be configured to provide additional feedback to the user of the electronic device and to give users the ability to personalize or change the look of their electronic device on an on-going basis. That is, a housing of the electronic device is active rather than passive, i.e., the housing has the ability to adapt and change. For example, the light may be used to exhibit a housing behavior that reflects the desires or moods of the user, that reflects inputs or outputs for the electronic device, or that reacts to tasks or events associated with operation of the electronic device."

Vad ska vi tro? Självlysande iMacar som pulserar i takt med iTunes? Eller är den en ny iPod med inbyggd belysning som är på gång?

Sök efter patentet här!
Det går inte att publicera någon direktlänk i UBB-forumet, men sök efter "20020190975" på sidan ovanstående länk leder till.
Det finns även bilder och ritningar bifogade till patentbrevet.

/M

Källa: MacRumors

[ 28 December 2002, 13:04: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-28 13:10

Det blir nog macar där vi efter tycke och smak kan ändra färg på och skapa mönster. Kreativt utseende helt enkelt.

Däremot tror jag det dröjer innan vi får se dem, dessvärre...

Förlåt mig nu.

Men jag hoppas Apple lägger kraften på att göra datorer med kraft. Lysande datorer känns lite väl mycket. Jag gillar Apple för deras snygga datorer men det gäller att inte gå till överdrift.

Det behövs datorer som kan ta sig in överallt.
Låt oss få en ful pizza kartong igen. Utan lysande skal.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-28 14:22

Mattias, det ena utesluter inte det andra...

Jag tror Steve vill ha hippiemönster på alla burkar och för att få det krävs den här tekniken!

  • Medlem
  • 2002-12-28 14:29

Jag tror det är helt rätt. Det har blivit svårare att konkurrera med prestanda även på PC-sidan, där lite långsammare barebonesystem säljer som smör delvis pga utseende och smart utformning. Apple måste ju göra något som inte är en kopia av de systemen rent utseendemässigt, och då kanske man måste gå till ytterligheter.

Citat:

quote:Det behövs datorer som kan ta sig in överallt.
Låt oss få en ful pizza kartong igen. Utan lysande skal.

Yeah, det är praktiskt att kunna lämna tillbaka grannens lånade Mac genom brevinkastet.

Jag har en kund som vill ha Mac. Men.
iMacen är bara för mycket, den vill han inte ha.
PowerMac är för stor.

Så nu blir det Compaq istället. Eftersom han kan välja skärm och allt i dom. För dessa passar i de lådar han har.

Jag har försökt övertala honom. Han kude tänka sig en iMac utan skärm. Det är därför jag tycker detta...

Det skulle behövas ett sortiment för kontor. Jag är knäpp idag. Jag vet. Kan bero på att jag håller på och leker med VPC och WinXP.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-28 14:49

Vi kommer fullständigt att glömma bort att de ligger på +85 dB när vi får se hur de blinkar och lyser, eller hur är det tänkt här...?! >>Skeptisk till idén är bara förnamnet<<

Lägg ned lite R&D energi på ljudnivån istället, snälla mr sj!

  • Medlem
  • 2002-12-28 15:02

Nej, naturligtvis är det viktigare att fixa till såna saker först... och det är viktigt att man inte känner att man betalar dubbla priset bara för designen, som med kuben.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag tror det är helt rätt. Det har blivit svårare att konkurrera med prestanda även på PC-sidan, där lite långsammare barebonesystem säljer som smör delvis pga utseende och smart utformning. Apple måste ju göra något som inte är en kopia av de systemen rent utseendemässigt, och då kanske man måste gå till ytterligheter.

Hm, "barebone"-systemen är ju imitationer av G4 Cube... men så långt minne har förstås inte marknaden.

En Mac med programmerbart ljus i lådan skulle väl vara en uppföljare till "Flower Power". Snacka om dator som man köper bara för att den är vansinnig.

Apple gjorde rätt med kuben! Ta tillbaka den innan den är helt glömd! Eller pizzakartong. Det är en form som Apple hade länge, och som går att göra en del med idag inklusive få plats med en DVD-brännare och två fullängdskort (1 AGP och 1 PCI). Lika bra form som en "barebone"-låda om inte bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-28 16:31

Måste det ha med Maccen att göra? Tror att den tekniken skulle vara till mer praktisk nytta inom nya digital hub saker från Apple.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-28 16:35

Det finns redan en pizzakartong, Xserve ! !

Det kanske är ljudhuvar till Power Mac?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-28 17:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Det kanske är ljudhuvar till Power Mac?

jag funderade i banorna på att för att macarna skall bli riktigt tysta så är det två skal. Blir som en ljudhuv utan på. För den skall vara snygg så finns den här nya tekniken för ljussättning!

Apple är innovativa och jobs gillar hippiemönster så...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-28 17:26

Kanske blir det vätskekyld låda med häftiga ljusfunktioner !
Snart börjar fläktarna gå ur tiden !
En dag i framtiden på datamuseum kommer man skratta åt: hur kunde de ha fläktarna,

Istället för att fläkta bort värmen, så avleds den i ett skal som fungerar ungefär som en lavalampa. Mys!

  • Medlem
  • 2002-12-28 18:07

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
[QUOTE]Hm, "barebone"-systemen är ju imitationer av G4 Cube... men så långt minne har förstås inte marknaden.[/quote]Jo, det kan man ju säga, men de har ju dragit plagiatet ännu längre. Barebonesystemen använder sig av en estetik liknande den som Apple har idag. Om Apple skulle introducera en liknande dator, med sin nuvarande estetik så skulle den likna datorer som redan finns. Alltså måste de komma på något nytt.

Spontan reaktion ifall det skulle vara sant - kan inte Apple lägga ner sin energi på något annat än lull-lull. ge oss snabba, tysta och billiga burkar istället för detta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-28 20:43

Bara inte Apple börjar bygga datorer som ser ut som såna där lysande plastomtar som folk har i trädgården så är det bra.

Jo, jag vill ha en Mac som ser ut som en tomte. Med tomteluva!
NU!
Jag vill, jag vill, jag vill.

För övrigt tycker jag att Apple alltid har gjort *lysande* datorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-28 20:49

Nurell, du måste söka hjälp nu...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nurell, du måste söka hjälp nu...

Inte alls.
Jag har just insett att jag skymfat för att jag gnällt om tomteluvorna. Fick skäll om det här.
Så nu är jag en switcher när det gäller tomtar och tomteluvor. Jag har förstått att jag varit stygg.
Du har kvar din tomteluva ser jag. Heders!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-28 21:24

Nupp. Klicka på Reload. Tomteluva av!

Rätta mig om jag har fel - men - Apple kan ju inte konkurera med design i all evighet. Som ni tidigare påpekar så dyker det upp relativt snygga barebone system nuförtiden...

Hur som helst - Xserve & Cube är två tydliga och bra "barebone" system...eller en "strippad/utan skärm" iMac G4. den borde ju kunna säljas till konkurrenskraftigt pris.

Apple behöver en instegsdator utan skärm, och en bra bit under 10 000 kronor ink. moms.

gott nytt på er!

[ 28 December 2002, 21:35: Meddelandet ändrat av: el gringo ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-28 22:04

Se där , det låter helt rätt El Gringo !
Apple måste komma ut med en datorn utan skärm.
Tänk er som en iMac utan skärm, som några här på forum redan påtalat om det. Kompakt och skärmar kan man alltid få tag i som passar en. Man betämmer en slutkostnad. Barbone har en framtid !

Neontrim fixar så du också kan få ett lysande tangentbord!

Kan Apple stämma dem nu?

Edit och Judit:fixade länken.

[ 14 Januari 2003, 02:23: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Neotrim fixar så du också kan få ett lysande tangentbord!

Kan Apple stämma dem nu?

Det kanske dom redan har gjort, för länken är död. Det var den i alla fall när jag klicka sta på den.

  • Medlem
  • 2003-01-13 22:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag har en kund som vill ha Mac. Men.
iMacen är bara för mycket, den vill han inte ha.
PowerMac är för stor.

Så nu blir det Compaq istället. Eftersom han kan välja skärm och allt i dom. För dessa passar i de lådar han har.

Jag har försökt övertala honom. Han kude tänka sig en iMac utan skärm. Det är därför jag tycker detta...

Det skulle behövas ett sortiment för kontor. Jag är knäpp idag. Jag vet. Kan bero på att jag håller på och leker med VPC och WinXP.

Du har helt rätt!! Apple borde göra en ny kub eller en DesktopG4...
En halvful billig kontorsdator med möjlighet att ansluta en ännu fulare PCskärm...

[ 13 Januari 2003, 22:43: Meddelandet ändrat av: XedoZ ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Neotrim fixar så du också kan få ett lysande tangentbord!

Kan Apple stämma dem nu?

Det kanske dom redan har gjort, för länken är död. Det var den i alla fall när jag klicka sta på den.

Ta och plocka bort = tecknet längst bak i URL:en så ser du att den inte alls är död

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-14 09:19

En lysande dator vill jag inte ha,men väl en "Lysande" dator från Apple.

Bevaka tråden