Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa stora Apple-makapär

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 20:14

Jag tror på en surfbräda med teckenigenkänning och Mac OS X Lite. Vad tror ni andra där ute i stugorna?

Flyttar detta till Rykten-forumet.

Jag nämnde också detta tidigare

Ciryon

Som ovan fast i en 3G telefon som jag diskuterat förut ..

Det är vad jag tror..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tror på en surfbräda med teckenigenkänning och Mac OS X Lite. Vad tror ni andra där ute i stugorna?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad Apple har i bakfickan, det enda jag är ganska säker på är att det kommer ett ljudredigeringsprogram alá iMovie. Men att de skulle släppa en "Tablet PC" i stil med vad Microsoft slagit på stora trumman för, hoppas jag verkligen inte. Jag kan inte se att det finns en marknaden för "Tablet PC", i alla fall inte för privat personer. Kanske kan det bli något om 5-10 år, men inte nu, tekniken och internet är inte tillräckligt utvecklat. Inte heller kan man surfa i bredbandsfart vart man än befinner sig. Vilket också talar mot denna produkt.
Så min personliga åsikt är att ”Tablet PC” kommer att floppa rejält bland privatpersoner. Och jag tror inte att vi får se någon Apple variant av det hela heller.
Däremot är jag ganska säker på att det kommer att komma en ”lite” version av Mac OS X. För notebooks och handdatorer.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tror på en surfbräda med teckenigenkänning och Mac OS X Lite. Vad tror ni andra där ute i stugorna?

jag hoppas att det inte blir en sådan!
Jag själv skulle inte ha någon nytta av en sådan.

Skulle däremot "genast" (beroende på prisklass) köpa en telefon typ ericsson p800 om apple släppte en.

/John

Håller med johnnie. Skulle järna vilja se en komdinerad PDA/mobil från Apple, eller kanske en uppdaterad iPod med större skärm (pekskärm), utökade PDA-funktioner samt handskriftsigenkänning.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-19 13:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag tror på en surfbräda med teckenigenkänning och Mac OS X Lite. Vad tror ni andra där ute i stugorna?

Tyckte Steve sa nåt nyligen om att han iaf behövde ett tangentbord och inte skulle orka skriva in alla sina mail med penna, men vem vet..

Själv hoppas jag på en mobiltelefon med äpple på.

Citat:

quote: Tyckte Steve sa nåt nyligen om att han iaf behövde ett tangentbord och inte skulle orka skriva in alla sina mail med penna, men vem vet..

Så fint att Apple precis köpte upp detta företaget:

(nej, det gjorde de inte)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Chaosstar:
Däremot är jag ganska säker på att det kommer att komma en ”lite” version av Mac OS X. För notebooks och handdatorer.

Det skulle vara fräckt. Tänk om Apple skulle ta upp konkurrensen med Microsoft på handdatormarknaden. Gå o köp "Mac OS X PDA Edition" som du jätteenkelt ersätter Windows CE med. Fullgott stöd för iSync och Outlook på PC-sidan skulle få många att öppna ögonen för Macen tror jag. De behöver inte tillverka egen handdator, räcker ju med ett grymt OS! Fast å andra sidan är det lite emot Apple´s strategi att inte göra både hårdvaran och mjukvaran.

Ciryon

Light-Mac OS X, vad skulle det vara? Mac OS X är stort, resurskrävande och glassigt - lämpar sej jättedåligt för handdatorer.

Detta är ett vettigare alternativ
http://www.gmate.com/english/products/pop_screen00.htm

  • Oregistrerad
  • 2002-09-20 00:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Holmqvist:
...Mac OS X är stort, resurskrävande och glassigt - lämpar sej jättedåligt för handdatorer...

Mac OS X Lite låter för mycket lowbudget tycker jag, om man istället helt sonika halverar Mac OS X till Mac OS v så borde det väl funka ypperligt till iPoddar och iPhonar?!

ynk!

[ 20 September 2002, 00:32: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Holmqvist:
Light-Mac OS X, vad skulle det vara? Mac OS X är stort, resurskrävande och glassigt - lämpar sej jättedåligt för handdatorer.

Ja, men vad är det som är resurskrävande då? En Unix-kärna får man lätt in i en handdator. Skala bort de där sakerna som äter megabytes så har du snart en Unix-kärna som rullar i 64k.

Vad MACH-kärnan kräver vet jag inte, men det fins gamla Unixar som funkar på vad vi numera anser vara ingenting.

Vad i en sån avskalad apparat skulle då vara Mac OS X? Ta bort Aqua, vad blir över då? *nix-PDA finns ju redan. Yopy som jag länkade till är ju läcker som attan. Vad man inte kan avgöra genom bilderna är saker som: hur snabbt tar den att väcka ur sömn. Palm är ju snabba på det. Har nån använt Windows CE eller vad det heter? Är de lika snabba?

Men grej jag tycker att Apple skall göra om de nu släpper en Newton 2 är att samarbeta med Ericsson för att kunna koppla sig trådlöst mot iDisk och sömlöst kunna använda sig av filerna där, e-post, iCal, kanske en online-Sherlock 3 med kartor och sånt.

Då skulle jag hänga på iDisk-tåget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-25 21:11

iMagic heter produkten

En 20 GB iPod med färgskärm och 2M pixlars digicam på baksidan. Förutom detta finns även inbyggd telefon och det eminenta operativsystemet OSX HandJobs (efter Steve, inget annat). Produkten beräknas finnas ute i handeln lagom till jul - kanske

osx handjobs... hmmm, låter lite smått perverst

tror att 2003 kan bli ganska intressant för apple om man försöker summera alla rykten och "små tecken" som flyter runt omkring på int0rwebnätet..

om sådär två veckor vet vi mer om vad apple + ibm syssler med på kvällerna framför brasan, eftersom den 15. okt. går den här microproccessor konferencen av, där ibm verkar ha för sig att avslöja den här mycket omtalade POWER4 likn. chippen.

Apple har köpt en en massa programvaror såsom shake (apple.com/shake) för film/effekt industrin, jag är säker på att detta är en marknad som kapten steve skulle älska att slå sig in på, dock, har han faktiskt inte riktigt hårdvaran till det. Ryktet med ibm verkar kunna ändra på detta och det har han säkert vetat om ett tag när han köpte upp dom här programvarorna.

inkwell. Verkar vara en utmärkt teknologi, ändå har den fått en ganska så diskret introduktion är det verkligen allt som den är värd?
eller kommer den till användning i nästa digital hub devicen??

osx kommer att dominera efter januari 2003. enligt mig så har apples största problem fram tills nu varit (förutom att härdvaran inte är vad den borde vara) att os9 har läggat i vägen för att få fler utvecklare till platformen.

Xserve har inte riktigt slagit igenom sådär jättestort, kanske får att många sysadmins fortfarende tror att det är en mac. vilket det ju är, men det är ju numera unix, vilket kanske inte alla har fattat.
När Xraid kommer blir det hela nog lite mer uppmärksammat, särskilt om den ryktade cluster funktionen i 10.3 är sann..

sen hoppas jag personligen på en relativ kraftig prissänkning eftersom jag tror att det är det som främst behövs för att switch kampanjen skall lyckas. men lägre priser har man väl alltid hoppats på och vad har det blivit av det egentligen..

det har hänt alldeles för lite ifrån apple på den senaste (långa) tiden och steve jobs har tagit alldeles för lugnt, nästan med ett smått ironiskt leende på läpperna.
Jag tror han sitter på 2003 största hemlighet...

1
Bevaka tråden