Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft köper Macromedia?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-12-24 23:45

Glöm MS-Freehand.. Freehand är i princip ett gränsnitt på postscript.. MS försöker alltid döda öppna filformat. och kommer aldrig göra nått för PDF och postscript... Om MS köper Macromedia så kommer kommer freehand dödas direkt.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-24 23:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Glöm MS-Freehand.. Freehand är i princip ett gränsnitt på postscript.. MS försöker alltid döda öppna filformat. och kommer aldrig göra nått för PDF och postscript... Om MS köper Macromedia så kommer kommer freehand dödas direkt.

Skeptisk.

Speciellt då Freehand är så populärt på tidningarna i USA. Såg någonstans att de hade typ 80% av marknaden. En guldkalv enligt vissa.

MS kan ju faktiskt göra tvärtom!

Som sagt, nu har det ju inte hänt. Utan är bara ett rykte. Rykten kommer och går.

Jag menar, hur många gånger har det inte ryktats om att MS skulle köpa Apple eller Adobe?

Den dagen den sorgen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Glöm MS-Freehand.. Freehand är i princip ett gränsnitt på postscript.. MS försöker alltid döda öppna filformat. och kommer aldrig göra nått för PDF och postscript... Om MS köper Macromedia så kommer kommer freehand dödas direkt.

OM Freehand ägs av Macromedia. Gör det det egentligen? Förr ägdes det av Altsys men såldes av Aldus, om jag tolkar situationen rätt. När Aldus köptes av Adobe lades Freehand inte ner utan hamnade hos Macromedia.

Jag har inga exakta fakta i vad Altsys är/var och hur programmet ägts, men om det kunde flytta en gång så kanske det kan göra det igen.

  • Medlem
  • 2002-12-25 20:46

När Adobe köpte Aldus för att komma över pagemaker. så fick dom inte behålla Freehand på grund av antitrust-lagarna.. Adobe skulle få monopol på vectorprogram, menade konkurrensmyndigheterna så dom blev tvungen att ge bort freehand till altsys igen.. (gissar att Adobe inte hade lika många advokater som MS)Senare hamnde Freehand hos Macromedia...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Björk:
Microsoft kommer inte att sabba Flash. Det kanske till och med kommer en linux-version. Man är inte längre intresserad av att slåss om klient-sidan. Det slaget har man redan vunnit för länge sedan.

Stämmer inte. För inte så länge sedan sa en MS chef att Linux måste motarbetas stenhårt för det är en stor konkurrent som kommer att få MS att tappa marknadsandelar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-28 00:48

Konstigt att M$ är så rädd för ett operativsystem som ligger inom den statistiska felmarginalen av användning och därmed kanske inte ens existerar...

De borde vara räddare för Apple som faktiskt har en hyfsad kaka av marknaden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Konstigt att M$ är så rädd för ett operativsystem som ligger inom den statistiska felmarginalen av användning och därmed kanske inte ens existerar...

De borde vara räddare för Apple som faktiskt har en hyfsad kaka av marknaden.

Linux har en större del av marknaden än vad Apple/MacOS har. Framförallt inom serverområdet, där Apple/MacOS överhuvudtaget inte märks (det fåtal Xserve som sålts, jag såg en siffra på 5 tusen stycken, är helt försumbart). Och framförallt så växer Linux medan Apple/MacOS minskar kraftigt. Så om det är något operativsystem som Microsoft skall se upp med så är det Linux.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-28 11:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Och framförallt så växer Linux medan Apple/MacOS minskar kraftigt.

Inte om vi talar antalet installerade eneheter. Det finns ingen undersökning som talar om vad som finns i drift. Har en mac samma livslängd som hos oss så blir det helt andra siffror. Jag vet att livslängden är ännu längre på flertal ställen.

På tal om Macromedia så börjar jag tvivla på att MS vill ha SWF. De har ju redan uttalat sig att SVG är framtiden då det gäller vektorgrafik på webben. Fast de brukar ju svänga kring åsikterna, men XML stödet är ju extremt bra i SVG.

Bevaka tråden