Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iMac?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-31 14:06

Instämmer! Jag hann aldrig köpa mig en Cube innan Apple drog tillbaka dem.

äh, klart det finns snygga PC datorer... kolla in http://www.alienware.com bara!

/D

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Sinclair:
äh, klart det finns snygga PC datorer... kolla in http://www.alienware.com bara!

/D

NJA!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-01 12:46
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Sinclair:
äh, klart det finns snygga PC datorer... kolla in http://www.alienware.com bara!

/D

Ehhh, nej.

"Introducing Navigator, powered by Microsoft Windows XP Media Center Edition"

Hehe.. jo jag gillar Alienware redan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Sinclair:
äh, klart det finns snygga PC datorer... kolla in http://www.alienware.com bara!
/D

Det var ju bara en färgad låda. Då hittade jag snyggare PC-burkar på "dataparadiset":

Kub-kloner:

Här är en kub-klon med bärhandtag, som Blådåren och grå G4:

och den här är ganska elegant:

Fast direkt festliga är de ju inte. Men varför inte ett vanligt PC-torn med hundfront?

Kattägare föredrar förstås den här:

och Linux-användare vill förstås ha en pingvin:

Nu vill jag ha en Mac som ser ut som ett äpple! I tre olika färger, röd, grön och gul!

Hm, undrar vad som kommer hända?

Sources: 17-inch flat-panel iMac to stop production in June. David Tzeng, Taipei; Chinmei Sung, DigiTimes.com [Thursday 2="2" January 2003="2003"]

The 17-inch flat-panel iMac will terminate production in June, following the same fate as the 15-inch flat-panel model, which stopped production last October, said local PC makers familiar with the matter.

It is estimated that about 500,000 to 600,000 flat-panel iMacs were sold in 2002 following their introduction last January. The once highflying desktop computer, which created a buzz with its desk lamp-like look, is expected to sell another 300,000 to 400,000 units between now and June.

The flat-panel iMac, which debuted last January, became a smash hit shortly after being introduced. Sales peaked in March, with local manufacturers working round the clock, fulfilling shipments of over 10,000 units a day.

Sales of the 15-inch flat-panel iMacs practically stalled in June 2002 after selling more than 300,000 units between February and May, resulting in an early production termination in October.

http://www.digitimes.com/NewsShow/Article.asp?datePublish=2003/01/02&pages=04&seq=20

Enligt MacRumors ligger uppdateringen av iMac mycket nära i tiden. Det kan rent av röra sig om nästkommande vecka.

/M

Senaste ryktet angående den nya iMac-flottan;

LoopRumors presenterar specarna för de uppdaterade Macarna, som väntas släppas inom några dagar.

Snabb
15-inch LCD flat screen
800MHz PowerPC G4
NVIDIA GeForce2 MX
256MB SDRAM
40GB Ultra ATA hard drive
10/100BASE-T Ethernet
DVD/CD-RW
56K internal modem
Apple Pro Speakers

Snabbare
17-inch LCD flat screen
867MHz PowerPC G4
NVIDIA GeForce2 MX
256MB SDRAM
80GB Ultra ATA hard drive
10/100BASE-T Ethernet
SuperDrive
Bluetooth
FireWire 800
56K internal modem
Apple Pro Speakers

Snabbast
17-inch LCD flat screen
1GHz PowerPC G4
NVIDIA GeForce4 MX
512MB SDRAM
120GB Ultra ATA hard drive
10/100BASE-T Ethernet
SuperDrive
Bluetooth
FireWire 800
AirPort Extreme
56K internal modem
Apple Pro Speakers

Enligt ryktet kommer dock fyra nya iMacar att släppas, men LoopRumors har bara erhållit specar på tre av Macarna. Fråga mig inte varför...

Vad tror ni, kan vi lita på dessa rykten?

Hela storyn finns här!

/M

NVIDIA GeForce2 MX i två modeller känns snålt. Inget vidare grafikkort nuförtiden... Annars verkar det väl vettigt och logiskt.

[ 16 Januari 2003, 12:49: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

O modell no.4 är antingen gamla CRT-iMacen eller helt enkelt en 19" LCD iMac.

En 19 TFT iMac ksn vara ganska cool men PRISET
Och att man fortfarande kör 5 år gamal teknink.
Det är ju inte hållbart längre för APPLE.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
En 19 TFT iMac ksn vara ganska cool men PRISET
Och att man fortfarande kör 5 år gamal teknink.
Det är ju inte hållbart längre för APPLE.

Priserna är nog så pressade som det går. iMacar har ingen fet marginal. Vilken teknik är det du syftar på som är fem år gammal?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-16 13:51

Priserna på iMacar styrs av priser på platta skärmar och de är inte precis billiga.
Bara kolla priserna på fristående 19 tummare.
Vad vill ni att en iMac med 19 tum ska kosta 10 000 kr?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-16 13:55

Jag vill ha en möjlighet att köpa en konsument dator typ iMac utan skärm.
Vad tycker ni?
Det skulle vara bra att sätta press på Apple på den punkten.

[ 16 Januari 2003, 13:56: Meddelandet ändrat av: malen ]

Adrian B

Nästan allt!
Systembussen, AGP 2x , ata 66, minnena m.m. Det hade jag på en P2 300 December 1997. Har datorn kvar.

Allt utom TFT skärmen samt grafik kretsen och hårddisken som inte är så gammalt.
Och så givet viss om det kommer något nytt så är det inte gammalt, men det viktigaste är föråldrat på macen och enligt mig inte prisvärt.

Men visst om ingångs modellen ligger runt 10000 inkl Moms och den dyraste ligger inte mer än 18000 då kanske vi börjar att snacka prisvärt.

Då kanske man kan ha överseende med att tekniken är gammal.
Sen om man bara ska ha datorn till Internet, email, lite digital Photo m.m. Så ok då räcker datorn till. Men glöm att iMacen är riktat till dagens ungdomar utan snarare till människor som inte spelar spel.
Sen att dator skulle ha Geforce 2MX eller 4MX är ju skrattretande så man får ont i magen ju. Sen att det bara är 32 MB är ju ur dåligt.
Sen att Apple tar 2000 exkl Moms för det när det kostar på Pc sidan 700 Kr inkl moms.

Den biligaste 15 TFT liger på ca 3400 kr inkl moms.
Den biligast 19TFT liger på strax under 10000 inkl moms.
Samt att 17 TFT liger strax över 5000 Kr inkl moms.

Då är skärmarna bättre än Apple egna när det gäller prestanda.

Så Apple kan sänka priset ganska mycket men frågan är om de vill.

Medan Apple själva tar 13200 Kr för sin 17 TFT.
Det är Mycket Dyrt samt den är ur dålig skärm.
För 13000 Kan du få en Kanon fin 19 TFT samt att den är mycket bättre en apple egen.
Sen att du kanske kan spara en par kr det skadar en aldrig.

[ 16 Januari 2003, 14:18: Meddelandet ändrat av: Hunter78 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Den biligaste 15 TFT liger på ca 3400 kr inkl moms.
Den biligast 19TFT liger på strax under 10000 inkl moms.
Samt att 17 TFT liger strax över 5000 Kr inkl moms.

Då är skärmarna bättre än Apple egna när det gäller prestanda.

Så Apple kan sänka priset ganska mycket men frågan är om de vill.

Medan Apple själva tar 13200 Kr för sin 17 TFT.
Det är Mycket Dyrt samt den är ur dålig skärm.
För 13000 Kan du få en Kanon fin 19 TFT samt att den är mycket bättre en apple egen.
Sen att du kanske kan spara en par kr det skadar en aldrig.

En 17" Widescreen kostar runt 10 000 om jag inte har fel. Kolla Sony tror jag...

Jag tycker i alla fall att den här senaste burken från Shuttle är snygg:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1764&p=8

Heatpipe=tystare + riktigt bra grafik nForce2) + Firewire + USB2 + SPDIF + dubbla DDR400, ATA 133, 6-kanalsljud, TV-ut, mm

Tänk om bara Apple kunde komma ut med Marklar i vår...Annars får jag väl installera XP(usch, fy) o ladda ner en Object Dock

http://www.wincustomize.com/skins.asp?library=29

+ ett Jaguar tema o låtsas att det är ett OSX.. + sända ett ideellt stöd på ca 25.000 kr till Steve Jobs för pengarna som blir över jämfört med att köpa en Power Mac G4 2x1.25Ghz..

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 20:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Den biligaste 15 TFT liger på ca 3400 kr inkl moms.
Den biligast 19TFT liger på strax under 10000 inkl moms.
Samt att 17 TFT liger strax över 5000 Kr inkl moms.

Då är skärmarna bättre än Apple egna när det gäller prestanda.

Så Apple kan sänka priset ganska mycket men frågan är om de vill.

Medan Apple själva tar 13200 Kr för sin 17 TFT.
Det är Mycket Dyrt samt den är ur dålig skärm.
För 13000 Kan du få en Kanon fin 19 TFT samt att den är mycket bättre en apple egen.
Sen att du kanske kan spara en par kr det skadar en aldrig.

Dessa lågpris är knappast bättre än Apples egna. Man ska inte jämföra Apples skärmar med budgetalternativ med analoga VGA-kontakter. Har inte sett många sådana som imponerar på mig när det gäller bildkvalitét. Jämför med digitala DVI-skärmar så blir prisbilden en helt annan. Apples skärmar är faktiskt helt ok, även i pris tycker jag.

Däremot hårdvaran i iMac, den är rent ut sagt pinsam men det är fortfarande en trevlig någorlunda snabb dator som duger utmärkt till sin målgrupp. En liten prestandahöjning och en liten prisjustering neråt skulle dock vara trevligt.

Jens$

Om du tycker att VIEWSONIC VX900 eller ( 600:1 )
SAMSUNG SYNCMASTER 191T

HITACHI CML190SXWB

Det är skärmar som har följande :

Svarstid ( ms ) 25ms
Kontrast : 500:1 eller ( 600:1 Bara VIEWSONIC )
Ljusstyrka Ca 250cd/m2
Kontakt typ : D-Sub & DVI - D

och alla har ca pris på 10000kr
Om de är lågpris skärmar så vet jag inte vad du har för krav!

Apple egen 17 TFT har följande : Kontrast 350
och 200 cd/m2 och har 40ms. Och att den är dyrare en övanstående 19 TFT skärmar.

[ 16 Januari 2003, 20:31: Meddelandet ändrat av: Hunter78 ]

Även ForMac har bättre skärmar än Apple t.ex.
17.4 TFT 400:1 220cd/m2 25ms för ca 10600 Kr inkl moms.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-16 21:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sundevall:
Jag hoppas innerligt på en ny Cube. Det är den hetaste datorn, någonsin

En Cube riktad mot hemmamarknaden med en 800MHz G4 t.ex. Vilket koncept! Helt tyst, snygg som attans och liten. Perfekt att ha på skrivbordet.
Tower-modellerna kan rikta sig mot proffsen istället.

Skulle klart vilja se en Cube II för hemmamarknaden. Men att stanna vid 800Mhz vore trist. Nej, dubbla 1.2Ghz ska det vara. Då blir det mysigt och trevligt hemma igen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
Skulle klart vilja se en Cube II för hemmamarknaden. Men att stanna vid 800Mhz vore trist. Nej, dubbla 1.2Ghz ska det vara. Då blir det mysigt och trevligt hemma igen.

Jo.. det är ganska lite, men det är viktigt för mig att den är tyst. Hade iof inte tackat nej till dubbla 1.25:or

En ny iMac, eller snarare en uppdatering av den gamla sägs vara mycket nära nu. Enligt ryktessiten Think Secret, kan det röra sig om så lite som en vecka innan Apple presenterar en ny iMac.

Prestandan hos de nuvarande 15" och 17" modellerna kommer att uppgraderas, men 15" kommer trots uppgraderingen förbli en billig konsumentmodell. Ingen 19"-modell kommer att lanseras.

I samband med lanseringen kommer även Mac OS X v. 10.2.4 att lanseras.

/M

Källa: ThinkSecret & MacRumors

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 02:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
?15" kommer trots uppgraderingen förbli en billig konsumentmodell?

Ja, det är väl just tanken med iMac?

När jag nyss tittade på AppleStore, är det 2-3 veckors lev.tid på iMacen. De andra modellerna fås rätt snabbt. Det kan ju också tolkas till att något händer.

  • Medlem
  • 2003-01-28 15:48

Jag får helt andra leveransdatum (2-4dagar). Är det någon som har känning om något är pågång? Sitter och skall beställa till skolan och det känns lite surt att köpa en om det är nya på G (med tanke på powermac uppdateringen).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Masp:
Är det någon som har känning om något är pågång? Sitter och skall beställa till skolan och det känns lite surt att köpa en om det är nya på G (med tanke på powermac uppdateringen).

Såhär skriver den vanligtvis välunderrättade MacRumors efter dagens släpp av PowerMacar:

iMacs appear not to have been updated, but are still expected shortly.

Undra vad sjutton Apple ska göra åt iMac nu efter uppdateringen av Power Mac?

Nu kostar ju en Power Mac G4 1Ghz + 17" Apple TFT display 25000kr vilket är lika mycket som iMac 17". Enda bonus med iMac är ju en Superdrive men i övrigt är den ju läskigt avhängd. En iMac 800 känns så ohyggligt mycket segare i GUIt jämfört med Power Mac 867 så man undrar om nåt är fel. Hårddisk och CD-enhet på samma bus är ingen hit verkar det som.

Jag skulle vilja att iMac fick 1Ghz G4 med 1Mb L3 Cache, AGP 4X och ATA100, FW800, Bluetooth, Airport Extreme och DDR-minne. Men även om den får det (vilket jag inte tror) och ligger kvar på 25000kr så känns ju Power Mac 1Ghz som ett bättre köp då den går att expandera.

De måste ju göra nåt häftigt med den och/ eller sänka priset kraftigt. Jag vet då inte men iMac känns inte lika spännande efter att Apple släppt nya Power Macarna....

Bevaka tråden